• Tilda

inlagd sill från Östersjön!

Hej!
    Eftersom jag fått ett sånt otroligt sug efter inlagd sill sen jag blev gravid tänkte jag att det var säkrast att ringa och kolla vart den kom i från. Bara för att vara på den säkra sidan. Jag blev ganska bestört när jag fick reda på att den är fiskad i Östersjön!! Detta gäller alltså Blåvitts inlagda sill, men troligtvis även andra märken.

Ingen mera sill för mig alltså.

• Svar på tråden inlagd sill från Östersjön!
  • Aprilmamma

Fast sill står ju som "säker" mat på livsmedelsverkets lista. Kanske ska kolla med fler tillverkare?

"Inlagd sill betraktas som rå, men inläggningen gör miljön för sur för att skadliga bakterier ska överleva. Kommersiellt tillgänglig inlagd sill produceras av fisk från rena hav" under rubriken "Ät så mycket du vill"

• aprilbarn

Det är Blåvitt som fuskar, och kanske även fler...? Sill kommer från Atlanten och Västkusten alltså. Norr om Kalmar kallas det Strömming, här ingår Östersjön. Om det är förpackat på Västkusten (Tjörn, Lysekil, Kungshamn, Smögen mm) så är det sill.

• Tilda

Hon på KF jag pratade med verkade förvånad själv, att sillen kom från Östersjön. Det är ju jättefarligt att äta det när man är/planerar att bli gravid. Innehåller på tok för mycket kvicksilver.

Vet ni något märke som är okej att äta?

Svar på tråden inlagd sill från Östersjön!