• Trinity78

Kortisol

Jag har länge misstänkt att jag har ett förhöjt kortisolvärde men när jag pratade med en läkare på VC så sa hon att även om man kan mäta värdet med ett blodprov så säger inte svaret nåt. Att kortisolmätningar bara är på experimentstadiet ännu.

Jag tycker att det låter väldigt märligt. Är det nån som vet vad som stämmer?

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Kortisol
  • Nidorina

Det här är oerhört komplicerat, och inget man kan svara på utan att ha tillgång till hela din journal skulle jag tro. Visst kan man mäta kortisol men vad jag förstår så är det i ganska så speciella fall som mätningarna säger något. Så det är nog bäst att du tar det här med läkaren en gång till.

• Trinity78

Tack för svaret. Jag ska försöka ta det med en annan läkare på vårdcentralen.

Jag har googlat lite och hittade det här:

Känner du på dig att du ofta utsätts för extrem stress och dessutom har kommit i 30-års ålder, kan det vara tillrådligt att mäta S-kortisol och S-DHEA. 
    S står för svavel och är den form som är enklast kan mätas. Eventuellt får du själv betala för ditt blodprov, men det bör inte kosta mer än 250-300 kronor på din vårdcentral. Notera att du först måste få en remiss från din läkare. Skulle det visa sig att du har för låga S-DHEA värden kan din läkare skriva ut DHEA som reglerar obalansen.

Reproductively challenged
Svar på tråden Kortisol