Pannlobsdemens.
Någon som har erfarenhet av det på grund av att en närstående eller så som drabbats?
Någon som har erfarenhet av det på grund av att en närstående eller så som drabbats?
Jag har jobbat med två som fick det.
Mycket sorgligt tillstånd.
Det är olikt 'vanlig' demens, iaf var det så med de
två vårdtagare jag hade hand om.
Har du ngn i din närhet med den formen av demens eller är du bara 'nyfiken' på pannlobsdemens?
Ja en i min närhet har drabbats av det.
Och därför skulle jag vilja veta lite mer.
Vill du berätta lite mer om det?
Jag har jobbat som undersköterska inom demens i två år, och har träffat på ett par stycken med diagnosen pannlobsdemens. Genom samtal med anhöriga har jag förstått att de fått väldiga personlighetsförändringar (inte med en gång, men smygande) och de anhöriga har fått en känsla av att den som drabbats "tappat moralen" eller ja.. han/hon kan vräka ur sej saker närsomhelst, tar ingen hänsyn till någon, och blir egoistiska till slut. och dessutom så tär ju demensen på de kroppsliga funktionerna..
Nu har ju de jag jobbat med väldigt långt framskriden demens, å flyttat till gruppboende.. känner dessutom till fall där boende med pannlobsdemens blivit aggressiva, men det är ju inte alla med den sortens demens.
Efter 20 år inom äldrevården är mina erfarenheter:
Farstun försvinner
Personligheten blir helt förändrad
Aggressivitet är mycket vanlig
Sen har du alla de andra demenssymtomen så som förvirring, oro, svårt med kommunikation, paranoida inslag.
Mycket Grym sjukdom både för patienten och för dem anhöriga.
Jag rekomenderar dig att se filmen "En sång för Martin". Kan nog ge dig lite kött på benen.
En sång till Martin ja, den är faktiskt riktigt bra, å den visar tydligt hur det skulle kunna vara.. (och är för många.. men det kan ju vara olika oxå förstås..) Vi såg den under utbildningen..
Filmen En sång för Martin är visserligen bra men den handlar om Alzheimer och inte pannlob. Rekommenderar verkligen filmen hur som heslt!
En person som drabbas av pannlobsdemens får personlighetsförändringar medan orienteringsförmåga och minnet stannar kvar längre än hos anra demensformer.
En tidigare lugn och sansad person kan bli vulgär och aggressiv.
Alla former av demens är hemska, speciellt för anhöriga.