• Zen

sömn & vakentid 4 månaders bebis

hur mycket sover eran 4 månaders bebis och vad gör ni ihop med bebisen när han/hon är vaken?

min son sover på nätterna (ungefär mellan 9-4 el 5) och kanske 1 timme på fm och 1-2 timmar på em (2 bara när jag vilar med honom oftast) och när han är vaken så vill han hela tiden ha något att göra och vara med..

jag undrar om många av er har så aktiva bebbar som vi, eftersom de flesta jag pratat med säger att barn i denna åldern bara äter och sover...

• Svar på tråden sömn & vakentid 4 månaders bebis
  • Carisma95

Sonen (4 mån nästa vecka) sover mellan ca 18 - 06.30. Sen ytterligare mellan ca 09-11 och ca 14-15.
    När han är vaken så är det lite blandat. Ibland pratar jag med honom, sjunger ramsor, leker m.m. När jag inte hinner (t.ex. lagar mat eller nåt) så är det babygym, babysitter som gäller. 

A stumble may prevent a fall....
  • Lilla Prussiluskan

Det är stor skillnad på mina barn.

Barn nr 1 är idag två och ett halvt år och har inte sovit en hel natt! Under sitt första levnadsår vaknade han i gång i timmen på natten. På dagarna sov han väldigt oregelbundet.

Min 4 månaders har sovit 19.00-08.00 sedan han föddes. han vaknar 2 gånger per natt för att ammas.

På dagarna så somnar han vid 10.00-tiden och sover en 30 minuter. Sen sover han igen vi 12.30 tiden och sover då i ca 2 timmar.

Han är väldigt regelbunden.

När han är vaken så är han med mig och lämnar storebror på dagis, vi storhandlar mat. Vi shoppar kläder på stan.

När vi är hemma så trivs han bäst under babygymmet eller på en filt på golvet. Han vill gärna vara med överallt.

Jag tycker er bebis verkar helt "normal-aktiv".

• Momme72

Min snart fyra månaders (3½) sover mellan 20-06. Sover sen ca en timme vid 8-9, ca två-tre timmar mitt på dagen, sen ca en ½ till en timme på eftermiddagen framemot 17 tiden. Äter ett par ggr på natten!

• Mamma Maj08

Min dotter på 4 månader sover från 20.00-08.00....hon äter inget på natten.

sen under dagen så sover hon ca:2 timmar
    10- 30 minuter åt gången....

• maya21

Min lilla tjej brukar somna kl 21:00 ungefär. Sen sover hon flera timmar. Kanske vid 2-3 tiden vaknar hon och ammas sen igen kanske vid kl. 7-8. Men nu den senaste veckan har hon börjat gnälla på nätterna.. inte så jag behöver gå upp med henne men får ta över henne flera ggr från sin säng till våran sen somnar hon om lika snabbt igen vid bröstet. Så vet inte om det är att inte inte blir till räckligt mätt av amningen. Har börjat ge henne gröt nu på kvällarna får vi se om hon sover bättre på nätterna igen.

• marzieh

min son är rolig han vill inte sova tidig, han sover 11:00 tills 3:00 han vaknar inte helt och hållet utan vänder sig på sidor då ger jag honom bröstet på en gång för att han inte vaknar . det blir samma sak vid 6:00 tiden och vaknar han vid 9:30 eller 10:00

• vaggan

MIN SON HAR ALLTID VARIT AKTIV..FRÅN 3 VECKORS ÅLDER SOVER HAN HÖGST 1/2 H I STÖTEN PÅ DAGEN..SEN E HAN PIGG SOM BARA DEN..SOVER FLERA KORTA STUNDER PÅ DAGEN..SPELAR INGEN ROLL OM MAN GÅR UT MED VAGN EL. ÅKER BIL..NÄTTERNA HAR HELT ÄRLIGT VARIT VARIT HEMSKA FRAM TILLS NU! MIN DOTTER SOM ÄR 6 ÅR ÅR SOV SOM BARA DEN DÅ HON VAR LITEN!

Svar på tråden sömn & vakentid 4 månaders bebis