• Anonym

Känner du någon som dött under förlossningen? :(

Undrar om det är fler än jag som känner någon mamma som dött under förlossningen? Min kompis dog nyligen för komplikationer. Än vet jag fortfarande inte vad som hände :(

Fler? Varför? Är det vanligt? Väntar själv barn och detta skrämde mig så jag nästan ångrar mig att jag blev gravid...

• Svar på tråden Känner du någon som dött under förlossningen? :(
  • Nenne 71

Jag känner ingen, men förstår att du har blivit skrämd. Tycker du ska be att få prata med någon som kan hjälpa dig att bearbeta detta.
    Tror inte detta är vanligt i Sverige med tanke på alla som föder barn och vilken bra sjukvård vi har.

• Anonym

Nenne 71 skrev 2008-10-01 16:42:59 följande:

Jag känner ingen, men förstår att du har blivit skrämd. Tycker du ska be att få prata med någon som kan hjälpa dig att bearbeta detta.Tror inte detta är vanligt i Sverige med tanke på alla som föder barn och vilken bra sjukvård vi har.
    Gud jag vet inte... det känns så hemskt.
  • mirakelmamma

Nä, tack och lov. Jag tror att det är väldigt ovanligt men visst händer det. Kanske kan du prata med din Barnmorska och bearbeta din rädsla.

Jag tror det är ganska vanligt att man är rädd inför förlossningen det var jag också. Men å andra sidan kan man bli påkörd imorgon på väg till affären.

• Anonym

Nej jag känner inte heller någon. Jag vet en bekants bekant som var nära att stryka med pga kraftiga blödningar men hon klarade sig, dock är livmodern bortopererad. Det är ju otroligt sällan någon tidigare frisk dör i samband med förlossningen. När tiden är inne får du väl prata med hennes man/sambo om vad som hände, klarade sig barnet?

• Anonym
    mirakelmamma skrev 2008-10-01 16:44:54 följande:
    Nä, tack och lov. Jag tror att det är väldigt ovanligt men visst händer det. Kanske kan du prata med din Barnmorska och bearbeta din rädsla. Jag tror det är ganska vanligt att man är rädd inför förlossningen det var jag också. Men å andra sidan kan man bli påkörd imorgon på väg till affären.
    Ja... många har sagt så till mig också... Men då är det en olycka.. Visst, min kompis dog av en olycka (komplikation) förmodligen också, men en graviditet "utsätter" man sig själv för :( Jag kan inte tänka positivt nu...
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-01 16:45:33 följande:
    Nej jag känner inte heller någon. Jag vet en bekants bekant som var nära att stryka med pga kraftiga blödningar men hon klarade sig, dock är livmodern bortopererad. Det är ju otroligt sällan någon tidigare frisk dör i samband med förlossningen. När tiden är inne får du väl prata med hennes man/sambo om vad som hände, klarade sig barnet?
    Ja bebisen klarade sig.
  • Mola

Tänk på Elizabet Fritzl som födde 7 barn i källaren utan någon hjälp...Då känns allt lätt.

• Anonym
    Mola skrev 2008-10-01 16:48:06 följande:
    Tänk på Elizabet Fritzl som födde 7 barn i källaren utan någon hjälp...Då känns allt lätt.
    Mjo... visst känns det bättre... men ändå inte :(
  • Mola
    Svar på #8
    Var det din kompis de pratade om på nyheterna? 23-åringen som dog efter förlossning?
  • strojes

Usch, vad jobbigt. Men det är jätteovanligt att någon dör. Jag känner ingen som dött av komplikationer efter en förlossning.
    Som andra redan sagt prata med din barnmorska så att du får komma och prata om det som hänt med någon. Kanske få något besök hos spec.mödravården, de är ju vana att ta hand om förlossningsrädda så de kanske kan hjälpa dig.

Svar på tråden Känner du någon som dött under förlossningen? :(