• MIC

Kinkigt barn - byta ersättning?

Min kille som är tre månader har börjat att kinka med maten. Vi ger honon NAN HA och allt har varit frid och fröjd rätt länge nu men de sista dagrna äter han ca 6-700 ml per dag och han borde ligga på runt 900-1000 ml enligt paketet. Hittills har han ökat i vikt som han ska. Nu är han däremot oerhört hungrig när han vaknar (brukar äta då..) skriker för att det gör ont i magen och man hör hur magen bullrar och har svårt för att äta mer än 100 ml per gång. Han blir smått hysterisk för att det mullrar och då vill han inte äta alls.
    Han får redan Minifom. Är ersättningen för "tunn", behöver han NAN 2? Fast det är väl ingen skillnad på mättnadskänslan? Han väl sådär förtroemde för min BVC-sköterska - ska träffa henne nästa vecka och vill ha "argument" om vi nu ska byta mat.

• Svar på tråden Kinkigt barn - byta ersättning?
  • Jesster

Om han är tvungen att äta Nan Ha kan han väl inte äta Nan2. Kan han det så förstår jag inte vitsen med att överhuvudtaget ha gett Nan Ha

Vilken nappstorlek använder du? Ibland måste man byta till napp 2 runt 3 månader för att öka flödet lite.

Den som söker han finner - www.google.se
  • MIC

Vi har napp 2 redan och han äter NAN HA pga att hqn blev jättehård i magen av den vanliga och då hjälpte bifidusen i HA. Fast bifidus kan man ju ge separat om det fortfradne behövs. Det finns ju ingen NAN HA 2 hur som helst..tyvärr...

• HoneyJ

Har exakt samma problem med min son som blir 3 månader nästa vecka. Efter 100ml börjar han krångla, leka och bita på nappen och inte i misstag skulle han suga på den. Idag har han ätit 100 ml 3 gånger, och 160 ml 3 gånger. Man skulle tycka att han vore hungrig efter 5 timmar utan mat och kan sluka i sig hur mycket som helst, men nä, efter 100ml blir det stopp. Tar nog ingen oro över detta, eftersom han gjorde likadant för 3-4 veckor sedan och det gick över och han började igen äta ca 150ml per måltid. Ska ändå testa ge honom nan2 imorgon tänkte jag, ska se om det är nån skillnad då i mängden han äter.

Ska följa efter här ifall nån har nåt svar på varför våra små gör så här!

• MIC

HoneyJ; Då äter våra barn på ungefär samma sätt. Min son leker/krånglar med med nappen och spottar ut samtidigt som han skriker av och från. Otröstligt ibland. På morgonen/förmiddagen och tidig eftermiddag blir det inte mer än 100 ml max åt gången och sedan äter han mer framåt kvällen. ska bli spännande att se hur det blir med NAN 2 för er. Vi köpte två tetror Semper för att testa om han blir "mättare" alt. äter mer av den. Nu på kvällen satte han i sig 165 ml och är på väg att somna nu. Inte konstigt med endast tre entimmes-pass sömn idag.

• fiamalm

Testa att byta och se om det går bättre, det skadar ju inte.

• HoneyJ

Näh det var ingen skillnad alls på honom i morse när jag gav nan2. Han åt 100ml klockan 8.00 och sen var det tvärstopp, alltså precis som igår. Men mindre än 3 timmar senare blev han vrålhungrig igen och klämde i sig 160 ml nan1...

Svar på tråden Kinkigt barn - byta ersättning?