• uvaluva

hormonspiral

Är det någon som har/ har haft mirena hormonspiral? vad tyckte du om den?

• Svar på tråden hormonspiral
  • petsod

Den funkade jättebra men sedan fick jag problem med hyn och håret så jag tog ut den för någon månad sedan och har nu gått tillbaks till p-piller för att se om det blir bättre.

• Daizan

Jag har den o har haft den i ca ett år.
    Är helnöjd med den!
    Har alltid haft menssmärtor men sen jag satte in den är dom helt borta.

• sofie27

Har haft den 3 gånger och är lika nöjd varenda gång....efter denna graviditet så sätter jag in en ny igen:))

• uvaluva

Har ni blivit helt av med mensen? Känns lite skumt att man skulle sluta ha mens hur länge som helst. Men inte så lite lockande..
    Är bara rädd att få konstiga hormonbiverkningar men enl BM är det mkt ovanligt.

• Netta

Jag har nyss satt in en. Hade en efter förra barnet också. Nöjd. Jag blev helt av med mensen. Känns lite skumt, men rätt skönt.

• sleipner

Jag satte in en för en vecka sedan (min första). Ska följa denna tråd för att se vad andra har att säga.
    Första dagarna hade jag lite brunaktiga flytningar, men nu har jag börjat blöda - som mens typ.
    Hade inte räknat med det alls, vet inte hur vanligt det är, men ska till BM på måndag för att kolla så den sitter som den ska.
    Läste mej till att man brukar kunna blöda lite efter insättandet, men att de som ammar, vilket jag gör inte brukar göra det.

Någon annan som blödit direkt efter trots amning? (Lånar TS tråd med en följdfråga )

• uvaluva

Det blev en, insatt igår. Enl min BM har alla problem m blödningar i flera månader eller åtminstone veckor. Men som jag också förstod det så var det oftast inte förrän man slutat amma. Får se hur det blir för mig. Nu blöder jag inte men har som svag mensvärk.

• Haiko

jag satte in en mirena för snart en månad sen och jag har blödit till och från i snart tre veckor, jag hade väldigt kraftiga mens blödningar innan jag satte in spiralen, och nu är det väl mer som normal mens,det minskar hela tiden men det går långsamt.. BM säger att det kan vara så i 3-6 månader innan kroppen har vant sig, har haft lite molvärk ibland åxå... jag hoppas att mirenan kommer att funka bra när kroppen väl har vant sig, jag ger den lite mer tid...

• marsed

Hade hormonspiral i 10 månader innan jag tog ut den. Hade de flesta av biverkningarna men BM trodde mig inte till en början. Fick dålig hy, gick upp 6 kg på 6 månader, blev deppig, lättirriterad och avtrubbad, tappade sexlusten, fick svårt att bli upphetsad, fick sköra slemhinnor, blev torr där nere, hade mellanbödningar 20 dgr/mån.

• AnnaPåsen

Jag satte in min 1 oktober och ammar fortfarande. Detta skulle ju göra att man slapp mellanblödningarna som är vanliga i början, men jag har blött varje dag sedan jag satte in den. Det är inte mycket men det kommer stänkblödningar varje dag - inte så roligt. Jag trodde att jag skulle slippa det eftersom mensen inte hade kommit igång än. Det du skriver om torrhet marsed stämmer på mig också. Inget glidmedel i världen hjälper...

• Maniok

Satte in min efter sonens födelse -04. Plockade ut den i september i år. Har varit jätte nöjd. Sparsam blödning i 1-2 dagar 1-2 ggr/år, ingen smärta eller övriga besvär.

• acar

Jag fick en hormonspiral för cirka två år sedan. Den strular hela tiden. De första sex månaderna skulle mensen hoppa lite, fick jag reda på, men sedan skulle det vara okej. Nu har jag mens två gånger i månaden. Ska det vara så här?

Svar på tråden hormonspiral