• brusett

Kombinerad Ultraljud och Biokemiskt test (KUB)

Hej

Jag har blivit kallad till Kombinerad Ultraljud och Biokemiskt test (KUB) i början av augusti. Jag kommer då att vara i vecka 14.

Vi har begärt remiss till NUPP, men KUB verkar vara "lite" mer, det står att 90% av alla gravidoteter med Down Syndrom upptäcks vid KUB.

Men jag har aldrig hört talas om det?! Är det någon annan som gjort KUB och kan berätta lite?!

kramar

• Svar på tråden Kombinerad Ultraljud och Biokemiskt test (KUB)
  • Jojjann

Har gjort något här i usa som jag tror motsvarar kub - d vs ett ultraljud där de kollar nackspalten precis som vid nupp och ett blodprov samtidigt. Blodprovet och måtten (väntar tvillingar) skickades till ett lab och fick därefter en ny riskbedömning baserad på de två olika testen och min ålder (möjligtvis tar de även med familjebakgrund, personen som skickade in testet frågade iallafall om det). Mer info om detta test står på labbets hemsida:

www.genecare.com/21/id/FirstTrimesterScreening

Jag gjorde testet i slutet på v. 12. Den omräknade risken för Down's blev betydligt lägre än vad den är för genomsnittet i min åldersgrupp (1/1321 jämfört med 1/133) så vi valde att inte gå vidare med fostervattensprov.

Lycka till med testet!

• brusett

Tack för ditt svar och lycka till med twinsen!

• Oggy

Gjorde det i dag. Stämmer som jojann skriver.
    Med min ålder och vecka är risken 1:1012 och med kombinerad nackspalt och blodprov blev det tillslut 1:20212

Lycka till!

• brusett

Hej!

Tack, Oggy! Och grattis till den minimala risken! Tyvärr har väl en gammal gumma som jag bara att se fram emot en ganska hög risk. Jag har läst någonstans att risken vid min ålder är 1/40, skrämmande!

Men jag ber till någon vänlig själ där uppe att ge mig ett lågt risktal, jag verklugen FASAR för ett fvp!

Kram

Svar på tråden Kombinerad Ultraljud och Biokemiskt test (KUB)