• Anonym

    Avbetala Skatteskuld??

    Har fått mitt skattebesked nu och ska betala ca 160 tusen i skatt.
    Det är pengar jag inte har, är dessutom en fattig, extremt lågavlönad, heltidsarbetande ensamstående (på heltid) mamma med litet barn.

    Min fråga är därför om man kan avbetala skulder till skatteverket?

    Kan såklart ringa dit, men har blivit lite deprimerad över detta och måste lugna mig ett tag först.... därför frågar jag här så länge...

  • Svar på tråden Avbetala Skatteskuld??
  • Anonym

    men HUR har detta gått till om du inte har någon rejäl inkomst att skatta på??
    Husaffärer??


    Jag är bara nyfiken!! Dömer dig INTE!!!!!!!!!!!!!

  • Suri

    Självklart kan du det. Ring och prata med dem du.
    Stackare, vet att det är tungt.

  • Anonym

    Åhh.... tackar för svaren...
    Då ska jag ringa dit, någon som vet vad de har för ränta?

    Inlägg 1, ja det är husaffärer och min bank och/eller mäklare har gjort fel...... men det är inte mkt att göra något åt nu

  • Anonym

    som privatperson kan man kanske avbetala men som företagare fick vi 300000 i skatteskulder, en massa saker de räknat att vi betalat in för lite under ca 2 års tid, vi fick ingen avbetalning, det var bara att hosta ut pengarna fast företaget höll på gå omkull av det vår revisor hade gjort en del felräkningar mm, så vi var faktiskt oskyldiga så att säga. Vi fick 30 dagar på oss från det att domen kom om detta.

  • Bolaget
    Anonym skrev 2008-10-01 20:20:18 följande:
    Åhh.... tackar för svaren...Då ska jag ringa dit, någon som vet vad de har för ränta?Inlägg 1, ja det är husaffärer och min bank och/eller mäklare har gjort fel...... men det är inte mkt att göra något åt nu
    Det är klart du kan göra, men hur iall världen lyckas någon göra ett fel på 800.000 och sedan inte bry sig mera?
    En deklaration kan alltid rättas i fem år efter taxeringsåret.
    Avbetalning får man aldrig med skatteverket däremot kan man söka om uppskov i 6 månader men då måste man visa på att något kommer att hända med ens ekonomi under dessa månader så att man sedan kan betala vad man ska.
  • Anonym

    Min man har 145000 kr i kvarskatt och de drar de nu på löneutmätning.

    Du kan fråga dem men jag tror det kommer bli löneutmätning för dig också.

    Kämpa på!

  • Anonym

    Nej, du kan inte få avbetalning på din skatteskuld hos Skatteverket utan den ska vara betald inom de tre månaderna som står på skattebeskedet. Om du inte kan betala så går skulden till kronofogden och när den väl hamnat där så kan ni bestämma ev. avbetalning.

    Tycker dock att det är märkligt att man kan få en skuld på 160 tusen och skylla på någon annan? Har du sålt ett hus så borde du väl vetat att skatten skulle betalas..? Såvida du inte trodde att du kunde få uppskov med beskattningen för att du köpt ny bostad? I så fall förstår jag, finns många som tror de kan men kommer med helt felaktiga råd :(

    //Skattemasen

  • Anonym

    Nej Skatteverket går inte med på en avbetalningsplan. Skulden åker till Kronofogden och så får du betala till dom, plus att du får betalningsanmärkning.

  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-01 20:20:18 följande:
    Inlägg 1, ja det är husaffärer och min bank och/eller mäklare har gjort fel...... men det är inte mkt att göra något åt nu
    Nämen usch! Kan du berätta mer exakt vad de gjort/inte gjort? Kan ju vara bra att veta inför framtida köp/försäljningar.
  • Anonym (tresteg)

    Oj, vad jobbigt. Hoppas att du kan få en avbetlningsplan!

Svar på tråden Avbetala Skatteskuld??