• Pink Muffin

Bära på ryggen... och utvecklinghämmad av att bli buren??

Jag har ända sedan Signe föddes burit henne i en Baby Björn-sele (motståndare göre sig icke besvär!!). Nu är det så att lillan hunnit bli fem månader och väger 7 kg. Tungt för mamma och besvärligt att få saker gjorda med denna jätte-sprattel på magen !! Så... vad finns det för sjalar som man kan bära barnet på ryggen?? Lr är hon för liten för att åka därbak?? Risken finns ju att hon protesterar högljutt eftersom den främsta anledningen till att hon helst vill bli buren är att hon vill vara med och se ALLT!!!

Förresten.. när jag ändå är igång... Behöver man verkligen inte vara orolig för att allt detta bärande gör att lillans utveckling försenas?? Tänker på detta med vändningar och att sitta och krypa... Hon får ju liksom inte chansen att träna när hon sällan vill ligga ensam på golvet!!!

• Svar på tråden Bära på ryggen... och utvecklinghämmad av att bli buren??
  • atopia

tvärtom så visar flera studier att barn som bärs mycketr har bättre motorisk utveckling!

• atopia

ergon är en sele som man kan bära både på mage och rygg med, den tycker jag är jättebra. ska du bära i sjal på ryggen så är det bäst att ha en diagonalvävd sjal för de avlastar mest tycker jag.

• atopia

jag kom på att det kanske inte heter diagonalvävd men de är iallafall stretchiga på diagonalen.

• Pallas

10 anledningar att bära sitt barn: www.activebabycare.com/tidning/x0009h.html

Punkt 4 och 5 rör den motoriska utvecklingen. Jag har försökt leta mer info med referenser till forskning, men hittar inget såhär vid en snabb titt.

Jag tycker du ska kika på en vävd långsjal, eller kanske en sele för lite större barn, tex Ergo, Patapum eller Sutemi. En sjal avlastar klart bäst, men en sele kan också vara ett praktiskt alternativ. Vi ska komplettera vår sjal med en sele så fort vi får råd. Jag bar mycket på ryggen från det att Viktor var ca 4 månader. Det tog lite tid att lära sig knyta dit honom själv, men med träning så gick det snart snabbt och smidigt tyckte jag. Han trivdes bra där bak. Nu är vår elastiska sjal alldeles för vek för att bära på ryggen med tyvärr, det är därför vi ska komplettera med en sele, och jag har också tänkt sy en vävd långsjal.

Vävda långsjalar du kan kolla på:

*Storchenwiege
    *Didymos
    *Bebina
    *Hoppediz
    *Amazonas Brazil och Antigua
    *Ellaroo
    *Rebozo

• Vitsippa

Inte blir barn utvecklingshämmade av att bäras! Tvärtom, sulle jag vilja påstå! De tränar sin balans och sina rygg och nackmuskler, och de är med och ser allt och upplever mycket. Bär på du!

Om du gillar selar, men vill bära på ryggen skulle jag rekommendera Patapum.

• kixan

En fördel med sjal jämfört med selar för ryggbärande är att man kan knyta barnet högre upp på ryggen med en sjal, så det kan kika över axeln på en. I en sele sitter barnet längre ner. Kan vara värt att tänka på om du har ett barn som vill se allt.

• Miss Magica

Klart att de inte blir utvecklingshämmande... Små barn är till för att kånkas på

Däremot ångrar jag mig MKT för att jag inte köpte en sjal... Selen är så så så tung att bära i

• hannis

Men nu fattar jag inte. Det står i länken ovan att alla fördelar förutsätter att barnet bärs med någon typ av traditionell bärverktyg, ej konventionell bärsele där benen hänger rakt ner. Men barnet på bilden har ju benen rakt ner...? Och vart skall benen annars vara om inte hänga ner?

• Pallas

hannis: barnet på bilden har inte benen rakt ned utan sitter bredbent. Den optimala ställningen är att barnet har knäna något högre än sin höft. Nyfödda bärs bäst i grodposition med knäna ihop. Lite som fosterställning.

• kixan

Miss Magica: Men vill du använda sjal så köp en, det är ju inte direkt för sent att börja använda en nu.

• Miss Magica

Kixan:

Nä, jag vet Men sambon är trött på alla mina "ska ha" saker
    Jag försöker använda selen så mkt jag kan, därför jag frågade varför de ska sitta som en groda... Jag menar, i selen går de ju inte

• Miss Magica

Men, är det bättre att ha henne i vagn än sele då

Lite förvirrad

• Pink Muffin

Lutar ju åt Patapum... Fast det är en rejäl slant att lägga ut, men förhoppningsvis väl värt vartenda öre!! Verkar inte finnas nån i närheten... skulle så gärna vilja prova innan jag slår till...

En fråga till er som kånkar runt i sele och sjal... Hur gör ni i solen??? Efter en liten missberökning av mig idag fick jag vackert plocka upp Signe och sätta henne i selen på långpromenaden... Då solen gassade från en molnfrihimmel (påminn mig nästa år om att jag HATAR sommaren) fick jag lite läckert plocka av paraplyet från vagnen och bära det i ena handen för att skydda lillan från solen... Puh!!! Bäbis på magen, vagn i ena handen och paraply i andra... åsså nära 30 grader varmt!!! Motion fick jag iaf!!

• Pippilångstrump

En liten fråga, vilken knyttnign passar bäst till en nyfödd? har en elastisk sjal och förhoppningsvis en bebis snart.

• Vinga1972

Mär det gäller utveckling. Ett exempel bara

Vår lille kille på nu 3,5 månad har burits MYCKET i Babybjörn och han vänder sig redan från rygg till mage och tillbaka igen. Väl på mage knölar han upp sina knän under rumpan och försöker krypa. (Han orkar dock inte lyfta hela magen från underlaget ännu). Han sitter förvånansvärt stadigt i både vagn och knä men inte själv ännu. Han säger både mamma och appa.

Nu är jag väl medveten om att en individ inte gör något till en sanning och alla regler har undantag men han har i alla fall inte hämmats i sin utveckling av att bli buren mycket, snarare tvärtom.

• Hallonpaj

Pippilångstrump:

Xomslut 2 är den perfekta knytningen för en nyfödd!

Kanske lite varmt just nu, men väldigt bekvämt. Kanske bara blöja på är bäst? Vagga är ett annat alternativ.

Vilken sorts elatiskt sjal har du? Hug a bub och UBW är nog rätt svala ändå.

Kanske jag skulle lägga upp en bild när jag bär T bar 5 dagar gammal så i Hug a buben i mitt galleri, så får du se?

Svar på tråden Bära på ryggen... och utvecklinghämmad av att bli buren??