• Suell

uttrycket "regnbågsfamilj" "regnbågsbarn"-debatt

Jag undrar vad ni tycker om det moderna uttrycket regnbågsbarn. Är det inte risk att våra barn får en benämning som som kan göra mer onytta än nytta. I en chatt jag såg efter käcka programmet söndagsmorgon var det en tjej som sa "men är inte alla barn?"
    Det är en fråga man kan ställa sig.Våra barn har ju inte valt att vara regnbågsbarn.
    Förut har jag tytckt att "regnbågsfamilj" och "regnbågsbarn" varit bra men nu känns det som man klacifisserar sina barn i en subkultur.JAg menar om vuxna vill tillhöra en subkultir är ju en sak...
    Vad tycker ni

• Svar på tråden uttrycket "regnbågsfamilj" "regnbågsbarn"-debatt
  • yola

Jag tycker att det är bra och synliggörande ord. Om mitt barn sen inte vill kalla sig för regnbågsbarn så bryr jag mig inte ett skvatt. Språket finns till för att man ska kunna beskriva företeelser och regnbågsfamiljer är en företeelse. I ett samhälle där alla är jämlika behövs det säkert inte, men vi är inte i det samhället nu.

Jag tror att orden hjälper samhället att kunna och förstå, vilket leder till att våra barn får det lättare och kanske inte behöver känna stor oro inför omgivningen.

När jag gick på högstadiet så visste jag inte att homos kunde ha barn och så blev jag kompis med en kille vars pappa var bög. Min kompis vågade inte berätta om det och hans liv hade nog varit lättare om fler känt till begreppet regnbågsfamilj och att det inte var något konstigt med det.

• holi

Gjorde precis det här inlägget i min tråd ang. infoträff för förskola/skola. Svarar inte exakt på din fråga, men nästan och jag orkar inte skriva mer just nu... : )

Kan inte svara på om betäckningen "regnbågsbarn" har någon betydelse för regnbågsbarn, vi använder inte terminologin något särskilt i just vår familj, och våra barn är ännu för små för att ha någon uppfattning om det. Jag har dock fått förståelsen av äldre barn att de gärna stoltserar med att vara just ett regnbågsbarn.
    Jag kan dock anta att samhörigheten till en grupp, en minoritet eller en samling i någon form är viktig. Jag kan själv dra paralleller till min egen uppväxt och för övrigt också liv idag. Visst har det och är det viktigt att få vara del av ett sammanhang, del av en "community", del av en grupp, vare sig det är i form av arbetsliv, religiös tillhörighet, etnisk tillhörighet, intresse, sexuell läggning eller liknande.

Jag tycker att det till syvene och sist handlar om att våga bejaka att barn är olika, alla barn är barn - visst, men barn är olika och det är en tillång.

• Ingunn

Vi väljer att inte använda begreppet om barnen men kan ibland använda "en regnbågsfamilj med två mammor och tre barn" för att beskriva hela familjen.

Svar på tråden uttrycket "regnbågsfamilj" "regnbågsbarn"-debatt