Att omplacera en familjemedlem!
Vi har tyvärr kommit fram till att vi måste omplacera våran tax. Diskussionen var inte lång eftersom vi kom överens om det på 2 minuter.
Hur kan man komma överens om det så snabbt?
Allt började för snart ett år sen. Vår tax högg mot min mans brors dotter när hon klappade honom. Han högg mot ansiktet, men träffade henne inte.
Vi trodde han bara markerade. Detta trodde vi även när han gick på brors sonen. Men vi tyckte det var så konstigt för barnen verkade inte vara hårdhänta mot honom.
Ja, men mer tänkte vi inte på det. Han träffade ju aldrig någon av barnen. Så för oss var det bara som att han markerade.
Tills ikväll (onsdag) då han helt utan förvarning hoppade på en av valparna vi har hemma. Han tog tag runt huvudet på valpen och "ruskade" på huvudet och försökte ta död på den!!
Min man skrek på honom att släppa men han vägrade. Inte ens när han fick en smäll mot munnen gjorde han det.
Till slut fick min man ut valpen genom att ta i nackskinnet på taxen och dra ut valpen.
Valpen skrek och skrek..
Jag var på toaletten när allt hände men hörde skrik och sprang ut. Jag såg efter valpen som skrek under våran säng.
Den var som tur var oskadd men våran tax hade den sjukaste blicken i ögonen. Som att han inte brydde sig om något.
Annars är han lydig och gör exakt som vi säger.
Då kom tankarna. Vi väntar barn. Vad kan hända om vi har barnet på golvet? Tänk om taxen hoppar på barnet? Kan man riskera detta?
Taxen är en underbar hund på alla sätt och vis annars. Han älskar att mysa, han skäller sällan, han går lös och är lydig. Han älskar alla människor men har svårt med barn och nu visar han ju att han har svårt med andra hundar också.
Så vi bestämde oss för en omplacering. Till en person med mycket tid, han ska vara ensam hund och det ska inte finnas barn.
Sista utvägen är avlivning..
Även om vi beslutade detta fort så var det ett svårt beslut. Innerst inne vill vi ju inte att han ska bort. Men vi måste tänka på framtiden. Tänka på barnet! Vi kommer aldrig mer att kunna lita på honom.
Beslutet känns rätt och fel på samma gång.
Vad hade ni gjort? Han var ju nära på att döda en valp! Han är ju inte säker bland barn.
Gör vi rätt? Eller gör vi helt fel??