• Tjinnill

Vilket märke på färgen bör man ha då man målar innertak?

Vi ska måla innertaken på övervåningen vita, har varit furu/träfärgade innan.
    Vilket märke på färgen rekommenderar ni??

• Svar på tråden Vilket märke på färgen bör man ha då man målar innertak?
  • 2Barns Mamma

vi köpte färg på flygger..vet inte märket men det fanns där..matt färg har vi!

• Redbit

Så länge den kallas "takfärg" spelar det nog ingen roll vilket märket är.
    Kolla bara om ni behöver tvätta av eller slipa taken först. Om furun har varit lackad kan ni vara tvungna att slipa alltihop innan ni kan måla, för att vara säkra på att färgen fäster.

• amasonas

Spelar knappt nån roll bara allt grundarbete är noga utfört.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • marjalena

Men visste spelar det väl roll vilket märke man har, även om den heter takfärg.

De flesta billigare färgsorter innehåller så lite pigment att man nästan får "måla ihjäl sig" innan det täcker. Jag tror absolut att man ska köpa de lite dyrare märkena, blir billigare i slutänden tror jag

• hally

Vi har målat våra tak med en mycket billig färg från Byggmax, vi kvistlackade först och sen grundfärg åsså blank vitfärg och det är hur snyggt som helst! Kanske att jag har nån bild i galleriet, vet inte om taket syns så tydligt men det kommer snart fler bilder.
    Tycker inte det är nåt fel på den färgen.

• Mosaik

har det vart/är rökare i huset? som rökt inne? isånna fall behöver du köpa en spärrfärg, som hindrar gula nikotinfläckar att tränga igenom.
    spärrgrund är bra, annars har vi använt vanlig takfärg från coop

*stolt mamma*
  • marjalena
    hally skrev 2008-10-02 15:50:31 följande:
    Vi har målat våra tak med en mycket billig färg från Byggmax, vi kvistlackade först och sen grundfärg åsså blank vitfärg och det är hur snyggt som helst! Kanske att jag har nån bild i galleriet, vet inte om taket syns så tydligt men det kommer snart fler bilder.Tycker inte det är nåt fel på den färgen.
    Jag provade oxå billig färg från byggmax då vi skulle måla innertaket. Det blev inte bra alls!

Gjorde om det ett år senare med en dyrare färg och det blev mycket bra

Men det kanske beror på vem som håller i penseln oxå
  • Namaste72

Nordsjö kan jag rekommendera. Hade billig färg innan och helskotta vad jag fick måla, tänkte superdåligt!

{} I´m too young to be so old{}
  • kultingen

Vi har köpt bra färg från Beckers i en dyr målarbutik, så nu jäklar. Köpte även kvistlack och grundfärg, så det kan bara inte bli dåligt.

• meimei
    marjalena skrev 2008-10-02 08:25:11 följande:
    Men visste spelar det väl roll vilket märke man har, även om den heter takfärg.De flesta billigare färgsorter innehåller så lite pigment att man nästan får "måla ihjäl sig" innan det täcker. Jag tror absolut att man ska köpa de lite dyrare märkena, blir billigare i slutänden tror jag
    ´

ABSOLUT SANT!!!!!!
    Instämmer. Vi köpte en billig vit färg på ÖB när vi skulle måla taket i sommarstugan första gången. Jösses 7 strykningar krävdes och då var taket ändå vitt från början. Färgen var som akvarell och tunn som vatten - hemsk!!! Dessutom hade den en tendens att flagna om man stötte till taket, då föll den liksom som i små fjäll ner! Det taket är helt utbytt nu och målat med färg från Jotun.
    Köp en kvalitetsfärg. Det är stor skillnad mellan färg och färg!
    Vi har använt Jotun, Beckers, Flugger och Nordsjö och alla har varit kanon bra! Dessutom har man en riktigt bra färg rinner den inte så förbaskat heller, den är mer tjock och avsedd för sitt syfte!

Lycka till!
Svar på tråden Vilket märke på färgen bör man ha då man målar innertak?