• aneka

Xyloproct.....suppar eller salva?

jaha kul....9 veckor efter förlossningen har jag nu fått en hemmorojd....ska man använda salva eller suppar? kan den utrotas eller är xyloproct till för att dämpa smärtan? de har jag inte så mycket mest att det blöder lite....

• Svar på tråden Xyloproct.....suppar eller salva?
  • Rose77

Ta suppen för att bedöva och ca ½-timme efter tar du salvan och masserar bölden... men om du inte har så ont så borde det räcka med salvan. FIck det själv under förlossningen... hemskt..

• aneka

Rose77: tack! blir man av med den då eller minskar det på bekymren?

• Rose77

man blir av med den men det är lätt att få det igen när man blir hård i magen och anstränger sig med nr.2... så försök håll magen i trim

• ICanDoIt

jag har både och... men har hållt på i två veckor fast det hjälper inte.. buhuuu.. :(

• LilaStar

Kan man bli av med sina hemorojder? Det har jag aldrig hört innan. ska man bara smörja med en salva?

• ICanDoIt

Lilastar: Vadå?? skulle man inte kunna det?? Jag vill inte leva med dessa hela livet.... iiiiiiiiiiiih!!

• snart tre

Hemorojder har tyvärr en tendens att dyka upp senare också. Men som sagt - se till att hålla magen i trim med mycket nyttiga fibrer och massor av vatten (här är kombinationen av dessa jätteviktig). Här är mitt allra bästa tips i förebyggande syfte:

Köp linfrön (finns i hälsokostbutiker eller på hälsokosthyllan i matbutiken). Ta en tesked och häll i ett glas vatten på kvällen - låt stå och dra över natten. Drick det sedan på morgonen. Jag lovar - det fungerar jättebra.

Andra bra maglivsmedel att hålla magen i trim med är:

- Katrinplommon, torkade aprikoser, russin
    - Kiwi
    - Päron
    - Och som sagt - massor med vatten
    - Slutligen upp och rör på er - för mycket stillasittande och övervikt är orsaker till att hemorojder uppstår

Undvik däremot stoppande föda som:

- Kaffe/te/choklad
    - Blåbär
    - Rött kött
    - Mjölkprodukter
    - Järntillskott

Har själv använt Alcosanal (receptfritt som salva och suppar på apoteket). Bra som smärtlindring och bakterihämmande när man fått dessa hemskheter

• MysMalin

prova acosanalen super bra. Jag har haft massor av problem där bak. Fast med acosanal blev jag bra direkt.

Svar på tråden Xyloproct.....suppar eller salva?