• Elin med Wilma och Alva

Feber igen under pågående penicillinkur?

Jag har bokat in en tid hos läkaren idag, så vi ska kolla upp detta på rätt sätt också - men jag vill ändå höra med er, erfarna föräldrar, vad ni tror, och om någon av er varit med om samma sak.

Min dotter är 2 år och hon insjuknade med feber (strax över 40 grader) och enstaka kräkningar lör den 13 sept. På måndagen började hon ta sig för öronen och vi gick till doktorn som konstaterade öroninflammation. Läkaren satte henne på en penicillinkur (Spektramox) i en vecka.

Framåt ons-tors var hon pigg igen och fick gå till dagis som vanligt, På söndagen, dvs fortfarande under pågående penicillinkur, gick febern upp till 39-40 grader igen.

Så på måndagen gick vi tillbaka till doktorn som kollade öronen och sa att öroninflammationen inte såg ut att ha blossat upp igen. Han tog ett infektionsprov som låg strax över 40, och eftersom det skulle ligga under 10 så fick hon en ny penicillinkur på 10 dagar. Denna gången fick hon Cefamox.

Återigen blev hon piggare efter ett par dagar och hon fick gå till dagis på torsdagen.

Men så igår, på sista dagen av Cefamox-kuren, kom febern tillbaka igen. 39 grader igen. 2,5 vecka efter första febern, och 2 penicillinkurer senare.

Är det inte konstigt? Brukar barn kunna få tillbaka febern under pågående penicillinkur? Ok om penicillinet inte hjälper mot just den bakterien som orsakar febern, men nu har hon ju ändå fått två olika sorters penicillin.....

Som sagt, vi ska till doktorn igen idag, så förhoppningsvis kanske han har någon förklaring. Men vad säger era erfarenheter, har ni någon gissning på vad det här kan vara? Ska jag låta henne äta ytterligare en penicillinkur av någon annan sort, om han föreslår det, eller finns det några risker med att äta för flera penicillinkurer på varann?

Tacksam för alla svar!
    / Elin

• Svar på tråden Feber igen under pågående penicillinkur?
  • Kangkurr

Har du läst vad som står i pencillinets bruksanvisning? Vet att i alla fall vissa penicillinkurer ska du avbryta omedelbart och ringa läkare om barnet får feber, eftersom det kan vara en reaktion på penicillinet. Nu ska ni ju till läkare som tur är..

Sen vet jag faktiskt inte om det finna några risker med att ta olika penicillinkurer efter varandra, det bör du nog fråga läkaren om.

• Hundtok

Hon har förmodligen åkt på nåt virus och då hjälper inte penicillinet. Om det är så är det tyvärr bara att vänta ut det.

Kan ju vara så att när hon åt penicillinkuren mot öroninflammationen så blev hon utsatt för nåt virus. Är lätt hänt eftersom immunförsvaret kan bli lite nedsatt av penicillin.

• ElinOlsson

Min son fick tre olika penicillin innan hans öroninflammation läkte ut. Efter första, Kåvepenin, kom det tillbaka efter avslutad behandling. Den andra, amimimox, hjälpte inte alls och den tredje, kommer ej ihåg namnet, tog bort det helt.

Detta har hänt en gång. Oftast har det hjälpt med första behandlingen.

Lycka till och krya på er!

• modesty

Hej hej!
    Det är säkert ett nytt förkylningsvirus som hon plockat upp när hon har varit nedsatt av sin bakteriella förkylning. Virus påverkas ju inte av penicillin så det är bara att köra på med ipren...

Lycka till!

Ja det är klart, så kanske det kan vara. Att det är något virus som orsakar det här. Gör virus också så att infektionsprovet blir förhöjt? (jag är helt okunnig om sånt här så ni får ursäkta om det är en dum fråga...)

Vi frågade doktorn förra gången om febern kunde vara en reaktion på penicillinet, men han sa att då skulle hon ha nässelutslag och andra symptom också. Och det verkar väl konstigt om hon skulle reagera med feber på båda penicillinsorterna, efter att ha varit bättre några dagar? Om man reagerar på penicillinet borde man väl reagera på en gång, inte i slutet av behandlingsperioden?

• Thuva03

Min dotter har åkt på feber under behandling. Men det har oftast varit virus inblandat. Någon gång har det varit så att det har varit en annan bakterie som inte pencilinet har tagit. Men som sagt ni ska ju till doktorn och då kollar han upp det. Men jag tycker att det låter som om hon har drabbats utav virus. Som att när man ger dom pencilin så försvinner imunförsvaret. Alltså då är det mycket lättare att dra på sig infektioner och virus om man lämnar på dagis och är ute och träffar folk. Men man ska inte undvika det heller. Jag hade min dotter hemme under hela pencilinkuren + tre dagar efter men hon åkte på en infektion till ändå. Vi träffade inte någon mer än min mamma och syskon. Men ingen av dom hade varit någon annan stans heller pga. vi höll på att flytta.

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Thuva03

TS skriver: Så på måndagen gick vi tillbaka till doktorn som kollade öronen och sa att öroninflammationen inte såg ut att ha blossat upp igen. Han tog ett infektionsprov som låg strax över 40, och eftersom det skulle ligga under 10 så fick hon en ny penicillinkur på 10 dagar. Denna gången fick hon Cefamox.

svar: Det behöver ju inte va öroninflammation. Har ni kollat halsen och urinen. Det kan ju va uvi och halsfluss......

• Hundtok

Ja har man virus i kroppen så syns det på infektionsprovet.

Thuva03: Ja jag tänkte också det, att det kanske är uvi eller något annat. Men när jag läser på penicillinflaskorna så verkar det som att de ska hjälpa mot det också. Så då borde hon blivit bättre ändå.

Men då är det säkert ett virus, om det också syns på infektionsprovet. Och virus kan man bara vila bort va? Då kanske hon slipper mer penicillin nu... Får höra vad doktorn säger.

• Thuva03
    Elin med Wilma skrev 2008-10-02 10:10:05 följande:
    Thuva03: Ja jag tänkte också det, att det kanske är uvi eller något annat. Men när jag läser på penicillinflaskorna så verkar det som att de ska hjälpa mot det också. Så då borde hon blivit bättre ändå.Men då är det säkert ett virus, om det också syns på infektionsprovet. Och virus kan man bara vila bort va? Då kanske hon slipper mer penicillin nu... Får höra vad doktorn säger.
    Men det är inte all pencilin som tar på uvi. Jobbar inom äldrevården där märker vi ofta att pencilinet inte tar fastän det står att det ska göra det. Du kanske försöka få ta ett urinprov för att se att det inte är det. Det kan ju vandra upp emot njurarna om det vill sig illa.

Men det låter ju som att det kan va virus. Och virus är ju något man bara kan vila sig ifrån. Vi får hoppas att hon får slippa sin feber snart!

Thuva03: Ja jag kanske ska fråga om det inte kan vara uvi. Finns det några andra symptom på det som man skulle märka på en 2 åring som har blöjor? Vi har inte märkt att hon skulle ha ont när hon kissar tex, men å andra sidan - ibland är hon lite ledsen och det är ju svårt att veta om det är när hon kissar, eftersom hon har blöja...

• Thuva03

Nej jag vet inte vad det är för mer symtom man ska va uppmärksam på när dom har blöja. Men när min dotter hade uvi så fick hon feber kommer inte ihåg om det va någe mer symtom. Hon va då blöjbarn också. Vi fick sätta en påse över underlivet för att samla ihåp lite urin. Men den satte dom på barnmot. Men fråga dom för säkerhets skull. Det är ju aldrig fel att fråga. Även om läkrarna ibland tycker det är jobbigt att man gör det.

• dahrma74

låter som det är virus då crp brukar ligga under 50-60 då är det oftast virus. Över det brukar det vara bakteriellt. Hoppas det löser sig...

Svar på tråden Feber igen under pågående penicillinkur?