Feber igen under pågående penicillinkur?
Jag har bokat in en tid hos läkaren idag, så vi ska kolla upp detta på rätt sätt också - men jag vill ändå höra med er, erfarna föräldrar, vad ni tror, och om någon av er varit med om samma sak.
Min dotter är 2 år och hon insjuknade med feber (strax över 40 grader) och enstaka kräkningar lör den 13 sept. På måndagen började hon ta sig för öronen och vi gick till doktorn som konstaterade öroninflammation. Läkaren satte henne på en penicillinkur (Spektramox) i en vecka.
Framåt ons-tors var hon pigg igen och fick gå till dagis som vanligt, På söndagen, dvs fortfarande under pågående penicillinkur, gick febern upp till 39-40 grader igen.
Så på måndagen gick vi tillbaka till doktorn som kollade öronen och sa att öroninflammationen inte såg ut att ha blossat upp igen. Han tog ett infektionsprov som låg strax över 40, och eftersom det skulle ligga under 10 så fick hon en ny penicillinkur på 10 dagar. Denna gången fick hon Cefamox.
Återigen blev hon piggare efter ett par dagar och hon fick gå till dagis på torsdagen.
Men så igår, på sista dagen av Cefamox-kuren, kom febern tillbaka igen. 39 grader igen. 2,5 vecka efter första febern, och 2 penicillinkurer senare.
Är det inte konstigt? Brukar barn kunna få tillbaka febern under pågående penicillinkur? Ok om penicillinet inte hjälper mot just den bakterien som orsakar febern, men nu har hon ju ändå fått två olika sorters penicillin.....
Som sagt, vi ska till doktorn igen idag, så förhoppningsvis kanske han har någon förklaring. Men vad säger era erfarenheter, har ni någon gissning på vad det här kan vara? Ska jag låta henne äta ytterligare en penicillinkur av någon annan sort, om han föreslår det, eller finns det några risker med att äta för flera penicillinkurer på varann?
Tacksam för alla svar!
/ Elin