• Blue Bear

Fler med missnöjd bebis..? 3 månader..

Min 3mån är oftat riktigt missnöjd.. han gnäller och gråter ofta, vill bli underhållen konstant och kräver mycket uppmärksamhet.. så har det nog varit sen han föddes men den sista veckan har nog varit som värst! Man känner sig misslyckad och ledsen - varför kan han inte vara nöjd?

I måndags fick han sin 3mån spruta och fick lite feber, sedan dess har han gråtit mycket.. I natt vaknade han flera gånger och grät (detta har han aldrig gjort för!!). Han gråter/gäller innan amning, efter amning, innan sömn, efter sömn.. inget hjälper.. kommer det bli bättre???

Det finns stunder då han är riktig glad också.. han ler, jollrar och är hur mysig som helst!! Jag älskar dom stunderna och självklart älskar jag min son otroligt mycket men jag vill att han ska bli nöjd och jag vill inte känna mig som en dålig mamma..
     Jag har fått höra otals gånger att han är krävande, jobbig, besvärlig och rent ut sagt bortskämd av andra människor!Bara för att jag inte vill låta honom gråta och gnälla så har jag skämt bort han och får "skylla mig själv!".. Skrikandes

Usch vad långt det blev.. var bara tvungen att skriva av mig lite...
    Fler som känner igen sig..? Några tips hur ni får era små nöjda?

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Svar på tråden Fler med missnöjd bebis..? 3 månader..
  • Carisma95

Det är samma sak här. Har en väldigt temperamentsfull kille som ofta inte tycker att livet är "snällt" mot honom. Han vaknar efter sömn och skriker nästan direkt (ligger inte och jollrar som många barn), han skriker när han är uttråkad. Vill att det ska hända något HELA tiden, vilket man som mamma (eller i alla fall inte JAG) varken hinner eller orkar.

Sen är det ju stunderna, som du säger, när han är HUR GLAD som helst!
    Det är precis som att det inte finns något mellanläge, utan antingen är han JÄTTEGLAD, eller också är han skitförbannad/ledsen. Inget däremellan. Men jag hoppas än, på att det blir bättre....

A stumble may prevent a fall....
  • Blue Bear
    Carisma95 skrev 2008-10-02 09:53:30 följande:
    Det är samma sak här. Har en väldigt temperamentsfull kille som ofta inte tycker att livet är "snällt" mot honom. Han vaknar efter sömn och skriker nästan direkt (ligger inte och jollrar som många barn), han skriker när han är uttråkad. Vill att det ska hända något HELA tiden, vilket man som mamma (eller i alla fall inte JAG) varken hinner eller orkar.Sen är det ju stunderna, som du säger, när han är HUR GLAD som helst! Det är precis som att det inte finns något mellanläge, utan antingen är han JÄTTEGLAD, eller också är han skitförbannad/ledsen. Inget däremellan. Men jag hoppas än, på att det blir bättre....
    Nä, man hinner inte och orken tar snabbt slut.. Precis så är A, finns inget mellaläge.. Han kan inte sitta lungt i knät som många andra tycks göra utan då ska han stå och hoppa istället! Låter jag honom inte göra det så skriker han.. men mina armar och axlar pallar inte så mycket.. han väge juh 7,4kg liten stadig kille
  • AnnaBia

åå herregud trodde jag var ensam.
    min är 2,5 månad å MR. gnäll nr 1.
    vissa stunder som du säger är han glad. men annars såå gnällig
    ska alltid vara i famnen å gnäller mkt. kanske inte så mkt gråtande förutom när han är hungrig.
    men annars är det gnäll gnäll gnäll
    har svårt att sova länge på dagarna.
    äter konstant tycker jag
    inte ens hans älskade vagga fungerar ibland.

trodde det va magont. men han bajsar som han ska
    så jag fattar inte heller vad det är?
    trottsåldern redan :P

jag tycker inte det är fel att skämma bort de.
    de är små och så beroende av oss.
    de vi kan göra är att helt enkelt krama om de ofta. och visa kärlek.
    det kommer en tid där de kommer sluta gnälla. jag hoppas på det iaf.
    försök att ha han nära dig hela tiden.
    min var mkt gnälligare för 2 veckor sen.
    har avtagit en del sen jag började ge han ersättning.
    men han är super gnällig än tycker jag.
    men BM säger att det finns inte mkt att göra än att ge han kärlek.

dom första månaderna är man helt låst till barnet. men många säger att det förändras sen.
    önskar dig lycka till
    vi får hoppas det vänder snart innan vi blir gråhåriga på förtid :P
    hahah..

//AnnaBia

• Satisfaction

Ett tips utifrån egen erfarenhet:
    1) Efter 3 mån börjar den lilla känna sig hemma i livet utanför magen, kan vardagens rutiner och förväntar sig alltså mer av livet. Är med andra ord sugen på att utforska världen.

2) Med detta i medvetandet ska du låta den lilla vara delaktig. Ja, jag vet en 3 mån kan inte vika tvätt, men låt den lilla finnas vid sidan av dig, gen henne en strumpa att pilla med. Försök ta med din lilla i så mycket som möjligt i din vardag.

3) Du ska alltså inte få bebin nöjd på egen hand så att du kan göra ditt ifred. Då känner hon sig åsidosatt-missnöjd.

Visst, det är lätt att GE råd. Men själv försökte jag tänka på detta så mycket det nu var praktiskt möjligt. Och det funkade!!

Lycka till!!!

• Carisma95
    Blue Bear skrev 2008-10-02 09:58:13 följande:
    Nä, man hinner inte och orken tar snabbt slut.. Precis så är A, finns inget mellaläge.. Han kan inte sitta lungt i knät som många andra tycks göra utan då ska han stå och hoppa istället! Låter jag honom inte göra det så skriker han.. men mina armar och axlar pallar inte så mycket.. han väge juh 7,4kg liten stadig kille
    Mmm.. Känner igen det där med att de bara vill stå och hoppa... *Suckar lite*
  • Blue Bear
    Satisfaction skrev 2008-10-02 10:05:28 följande:
    Ett tips utifrån egen erfarenhet:1) Efter 3 mån börjar den lilla känna sig hemma i livet utanför magen, kan vardagens rutiner och förväntar sig alltså mer av livet. Är med andra ord sugen på att utforska världen.2) Med detta i medvetandet ska du låta den lilla vara delaktig. Ja, jag vet en 3 mån kan inte vika tvätt, men låt den lilla finnas vid sidan av dig, gen henne en strumpa att pilla med. Försök ta med din lilla i så mycket som möjligt i din vardag.3) Du ska alltså inte få bebin nöjd på egen hand så att du kan göra ditt ifred. Då känner hon sig åsidosatt-missnöjd.Visst, det är lätt att GE råd. Men själv försökte jag tänka på detta så mycket det nu var praktiskt möjligt. Och det funkade!!Lycka till!!!
    Jag tycker att det blev lite värre sen han blev 3 mån.. Ger jag honnom nåt att hålla så blir han förbannad diret då han inte kan stoppa den i munnen! MEN det e väl bara att hålla ut - det måste väl bli bättre nån gång...
  • Blue Bear
    AnnaBia skrev 2008-10-02 09:58:50 följande:
    åå herregud trodde jag var ensam. min är 2,5 månad å MR. gnäll nr 1.vissa stunder som du säger är han glad. men annars såå gnälligska alltid vara i famnen å gnäller mkt. kanske inte så mkt gråtande förutom när han är hungrig.men annars är det gnäll gnäll gnällhar svårt att sova länge på dagarna.äter konstant tycker jaginte ens hans älskade vagga fungerar ibland.trodde det va magont. men han bajsar som han skaså jag fattar inte heller vad det är?trottsåldern redan :Pjag tycker inte det är fel att skämma bort de.de är små och så beroende av oss.de vi kan göra är att helt enkelt krama om de ofta. och visa kärlek.det kommer en tid där de kommer sluta gnälla. jag hoppas på det iaf.försök att ha han nära dig hela tiden.min var mkt gnälligare för 2 veckor sen.har avtagit en del sen jag började ge han ersättning.men han är super gnällig än tycker jag.men BM säger att det finns inte mkt att göra än att ge han kärlek. dom första månaderna är man helt låst till barnet. men många säger att det förändras sen.önskar dig lycka tillvi får hoppas det vänder snart innan vi blir gråhåriga på förtid :Phahah..//AnnaBia
    Nej ensam e du inte!!!
  • Blue Bear

Han har också börjat dreggla jätte mycket! Han vill gnaga på mina fingrar så det nästan gör ont... Han har lämnat stora sgmärken på sina egna händer..

Det kan inte väl vara tänder redan??? Fundersam

• MarieHJ

Samma här! Min dotter har ett sådant temprament! Hon blir rent utav arg många gånger.. Hon kan rivas och blir helt röd i ansiktet om det inte är på hennes villkor.. Mn får verkligen nstränga sig. Har också hört att jag skämt bort henne.. Hon är också mycket glad imellanåt och skrattar och sparkar. Men hon är mycket krävande ibland. Jag tror att det rent utav är hennes personlighet! Hon är en bestämd person och det är positivt för framtiden=) Hon är nu 3 månader och 3 veckor..

• Carisma95
    MarieHJ:
    Så tänker jag med; om de tar för sig av livet nu, så kommer de säkert lyckas bra i framtiden!
  • PetraMunchen

Blue Bear skrev 2008-10-02 10:45:34 följande:

Han har också börjat dreggla jätte mycket! Han vill gnaga på mina fingrar så det nästan gör ont... Han har lämnat stora sgmärken på sina egna händer..Det kan inte väl vara tänder redan???
    Jag har visserligen ett barn som sällan gnäller, förutom när han är hungrig eller måste på toa och bajsa eller så. (håller honom över badkar för toalettbesök då han inte kan sitta själv ännu)

Men gnager på händer, både egna och andras gör han och dreglar. Jag har läst att de kan börja göra det upp till en månad innan tänderna kommer.

Sen skriver TS i trådstarten att hon fått kommentarer att hon "skämmer bort" barnet. Vilket larv. Finns det verkligen människor som tror man kan skämma bort barn med närhet fortfarande? Skrämmande...
  • Blue Bear
    PetraMunchen skrev 2008-10-02 11:11:08 följande:
    Sen skriver TS i trådstarten att hon fått kommentarer att hon "skämmer bort" barnet. Vilket larv. Finns det verkligen människor som tror man kan skämma bort barn med närhet fortfarande? Skrämmande...
    Japp och de påpekar detta heeeela tiden. I början sa jag emot men har nu gett upp.. Jag bara ler när det säger nåt sånt och struntar i dom helt och hållet.. orkar inte diskutera lägre!
  • Andrundrun

Jag har två sådana barn. De vill bara stå i knät och bli burna hela tiden. Lite svårt när de är två. Mina har dock blivit lite bättre. Men ett tag höll jag på att bli sinnessjuk. Mina är 4 mån.

• Klotlisa

Självklart skämmer du INTE bort ditt barn, vilken mamma låter ett gråtande barn bara vara i längden utan att bry sig? dumt av andra att ens tänka tanken och ännu värre att säga det till dig! Strunta i dem, du gör inget fel, alla barn är olika och du gör det bästa du kan!

• glad i livet

Jag får oxå höra att jag skämmer bort min dotter. Tror att de flesta som säger så har glömt bort hur det var att ha barn/ alt inte har barn själv. Jag blir irriterad men försöker att inte bry mig, vill ju göra det jag tror är bäst för min dotter! Även fast hon får mat när hon vill, får sova bredvid mig hur mycket hon vill, får sova i sin sele på dagarna på mitt bröst..
    Jag tycker inte att det är att skämma bort dottern, jag gör ju så för att det är enkladt, hon blir nöjd och då är jag oxå nöjd.

Ang missnöjd bebis, han kanske är inne i en fas?, min flicka höll på och trilskades med sömn och var mer orolig i tre veckor när hon var mellan 3 och 4 månader, sen bara slutade det lika fort som det började. Händer ju mycket i utvecklingen under den perioden.
    Lycka till!

• Babybalo

Min son är preciiiis likadan! Han är 4 1/2 månad drygt. För oss blev det värre vid tre månader.
    Han har heller inga mellanlägen utan är superglad eller superarg/gnällig/frustrerad! Har en vilja av stål och är ivrig som tusan! Jag måste underhålla otroligt mycket och ibland känns det så tufft.
    Jag har två döttrar också och de var så lugna som bebisar, känner mig lite chockad över att bebisar kan vara såhär också !
    Jaja, underbar är han i alla fall, men en trött mamma det har han!

• soulfuel

Min son är också född 26/6! Han har varit ganska vild sen han var en månad mén nu är han helt samnslös! Han sprattlar dessutom hela tiden med benen så stunderna på skötbordet då han alltid är glad blir inte lika långa längre eftersom jag inte orkar ha han små fötter sparkandes på magen nån längre stund. Står och hoppar gör han gärna och vill då att jag skall hålla hans 7,8kg i upprätt ställning. Pust!
    Det är nog bara att konstatera att det är precis som det ska vara av alla som verkar ha liknande erfarenhet. Tur att han är så underbar att man orkar och tycker det är riktigt roligt för det mesta=)Längtar dock lite efter att han skall kunna sitta själv och i vagnen. För den vill han ju inte ligga i. Det blir oftast bärselen några km om vi är ute och går.
    Och jag bara älskar att kunna göra och gör gärna allt för honom och det är väl inte att skämma bort...

• soulfuel

jag misstänker att det är tänder på g här med! De kan komma redan i magen så det är nog inte otroligt

• Veronica123

Blue Bear, låter som att du har tvillingen till min son!!! Kräver ständigt uppmärksamhet o äter jämt och suger på mina händer där emellan... Asjobbigt!!! Men nyss fick jag honom att skratta högt! Då blir allting bra igen! :D Fast nu är det gnäll igen... suck... Han är också 3 mån o tycker att allt blivit jobbigare under sista veckorna. Han sover sämre också. Enligt boken om utvecklingssprång skulle det här vara en lugn solskensperiod... Han kan redan vända på sig från rygg till mage, så han kanske är tidig o redan i nästa språng... Fick vaccinerna idag, vi får se hur det blir. Men jätteskönt att höra att jag inte är ensam! Kram på dig!

Svar på tråden Fler med missnöjd bebis..? 3 månader..