• folia

Någon mer med bebis med eksem i ansiktet?

Jag har en 8-månaders dotter som har eksem på sina kinder och har haft det sen hon var ca 1 månad. Jag undrar nu hur ni andra med samma problem gör?

Jag fick rådet på BVC att smörja med mildison (provade först med mjukgörande, men det hjälpte inte). När vi smörjer med mildison 2 ggr per dag så ser kinderna fina ut, men så fort vi slutar och försöker gå över till endast locobase repair så kommer det tillbaka.

Enligt vår BVC-sköterska så var det ingen fara att använda mildison varje dag eftersom det var en mild kortisonkräm (det står i förpackningen ca 10 dagar). Bättre att använda krämen än att lilltjejen skulle få eksem igen.

Vad har ni andra fått för några råd? Jag är ändå lite orolig då vi använt mildison nu i flera månader.

• Svar på tråden Någon mer med bebis med eksem i ansiktet?
  • tindio

Har själv 2 pojkar med eksem en på 4 år och en på 8 månader, smörja,smörja,smörja..Mjukgörande och själv tycker jag att ccs hydrokortison är bättre (smörjer med den morgon och kväll) övrigt mjuk görande flera ggr per dag.
    Sen undviker jag mat med tomater i till barnen och det har hjälpt.
    Parfymfritt tvätt och skölj medel

• Bliglin

Min son, nu 6 månader (extremprematur) så alltså 3 månader korrigerad ålder har haft ekxem på kinderna i två omgångar. Jag trodde spontant på överkänslighet mot t ex sköljmedel men har efter idogt tankearbete (svårt när man ammar ) kommit på (tror jag åtminstone) att det är choklad/kakao han är överkänslig mot. Undviker starka kryddor också för det kan vara det också. Sedan jag låtit bli chokladen och indiska kryddor så har eksemet läkt ut.

Personligen skulle jag aldrig smörja med kortisonsalva i ansiktet mer än MAX 5 dagar på raken med den risk det innebär för hudförtunning och fläckar, hur mild kortison det än är. Så skippa kortisonet tycker jag, om du kan. Jag har smort med bepanthenkräm från apoteket och med exomega, en kräm med omega6.

Hoppas det läker ut för din dotter! För visst är det jobbigt, hu. Vad tror du själv att det kommer av?

• Pysselgalningen

förstår din oro TS för kortison är inte bra för huden.
    Jag hoppas att ni vet med att om ni ska vara ute i solen ska ni inte smörja innan dess för man ska aldrig ha ett område som är insmort med kortison i solljus.

Har ni testat att smörja med olja istället? Bäst verkan får man på varm o fuktig hud så det går in riktigt. Har sj. atopiska eksem i ansiktet och det enda som hjälper är olja efter duschen och sen se till att använda nån dagkräm, Miniderm eller Essex.

Kortison använder jag bara i nödfall då det i lägden förstör huden och det vill jag definitivt inte att det händer i ansiktet!

• folia

Bliglin - Jag vet faktiskt inte vad det kan vara...Ammar endast 2 ggr på ett dygn nu så jag tror inte det är något jag äter som hon reagerar på. Har haft typ samma kost hela tiden och hennes eksem på kinderna har kommit och gått lite under de här 8 månaderna.

Vi tog ett pricktest för ca en månad sedan för att kolla mjölk, gluten, pollen och allt vad det var, men det visade inget.

Har tagit upp det flera gånger med både min BVC-sköterska och läkare men de säger att hon är atopiker och att det enda man kan göra är att smörja. När hon blir lite äldre kommer förmodligen eksemen flytta sig från kinderna till typ ben och armar.

Hon har torr hud på kroppen också, men inte ekstremt. Badar henne med olja i vattnet ca en gång i veckan och smörjer varje dag med locobase repair på kroppen och det funkar bra. Det är just ansiktet som vi behöver komplettera den mjukgörande krämen med mildison.

Vår sköterska sa att det kunde blossa upp mer på kinderna vid förkylning och när det är kallt/varmt ute. Kinderna ser ju rätt fina ut på henne men det är ju för att vi kör med mildisonen...

Har provat de flesta krämer utan kortison i men de är för svaga.

Tindio - Krämen du använder till dina pojkar ccs hydrokortison, är det samma styrka som mildison (receptfri?)? Hur länge använder du den i sträck?

• tindio

Jag vet inte vilken styrka mildison har men på ccs hydrokortison står det 1% och den är recept fri,jag använder den ca 3 dagar i sträck om det är mycke annars 1 dygn morgon och kväll.. Sen tar vi uppehåll tills det kommer tillbaka. Jag jan ju tillägga att på min 4 åring så har det blivit väldigt mycket mindre eksem dom senaste 2 åren.Lillebror har eksakt samma som storebror hade när han var liten,får hoppas att det blir mindre med åren på honom med.
    Jo tänk på en sak nu då det börjar bli kyligare ute smörj ALDRIG om du vet att du/ni ska ut.

• folia

tindio - hur lång tid brukar det ta innan det kommer tillbaka efter att kinderna blivit fina igen?

• Jajjaa

Min lille grabb har oxå börjat få eksem i ansiktet och trodde direkt att det va banangröten han inte tålde (har börjat med smakisar nyss) men i samma veva har vi böjat använda våtservetter (parfymfria iof)kan det kanske vara dom han reagerar på??

tindio skrev 2008-10-02 10:28:21 följande:
    Använder du våtservetter?
  • tindio
    Jajjaa skrev 2008-10-02 17:03:27 följande:
    Min lille grabb har oxå börjat få eksem i ansiktet och trodde direkt att det va banangröten han inte tålde (har börjat med smakisar nyss) men i samma veva har vi böjat använda våtservetter (parfymfria iof)kan det kanske vara dom han reagerar på??
    Sluta använda våtservetter i ansiktet och se om det blir bättre,min kille får eksem direkt i ansiktet om jag använder dom där
  • tindio
    folia skrev 2008-10-02 16:07:35 följande:
    tindio - hur lång tid brukar det ta innan det kommer tillbaka efter att kinderna blivit fina igen?
    Väldigt sällan han har i ansiktet just,men det kan ta låånnngg tid mellan gångerna,beror mycket på hur mycket han dreglar och är blöt
  • lajos

min son hade eksem i ansiktet från ca 3 veckor till ett par månader. vi smörjade medminiderm och mildison lipid(tror jag den heter, en mild kortisonsalva i alla fall) och nu är det helt borta.
    Hoppas det försvinner snart!

• folia

Har bara kört locobase repair en dag nu och ska fortsätta med det o hoppas det räcker, men det känns som om vi måste smörja MYCKET med den för att det ska verka.

Får väl se...kommer eksemen tillbaka måste det ju ändå vara bättre att köra mildison än att hon ska få eksem som kliar och kanske börjar vara...

Hoppas iaf det funkar med krämen!

• ladyrowena

skulle verkligen bvc sköterskan rekomendera mildison om den var skadlig för babyhud? undrar det.

• tindio

Bvc här rekommenderar hydrokortison CCS
    Nej som sagt dom skulle inte rekommendera om det vore skadligt

Svar på tråden Någon mer med bebis med eksem i ansiktet?