• skumtomte

Är det farligt att lyfta tungt?

Är det farligt att lyfta tunga lådor? Jag jobbar chaufför och kör företagspaket. Paketen väger upp till 35 kg (ibland mer) och jag gör ungefär 200-300 lyft per dag (fast endel väger nästan ingenting).

Jag har just börjat jobba heltid och det är verkligen jättestressigt under sommaren. Är det farligt att lyfta så tungt? Å är det farligt att ta ut sig så hårt fysiskt? Värmen gör det ju inte lättare...

Jag är "nygravid", vecka 6...

• Svar på tråden Är det farligt att lyfta tungt?
  • Virgo83

Man känner när man tar i för mkt i magen...
    Kroppen säger ifrån själv.
    Man ska försöka göra det som kroppen e van vid. Men känns det utav det så ska man låta bli...
    Jag lyfte tungt me min första kille o det gick hur bra som helst.
    Han blev värsta tuffa killen hehe.

• Virgo83

Kom bara ihåg att knipa när du lyfte :D

• colubrid

Är man van så är det ingen större fara mer än att man ska vara noga att lyssna om kroppen säger ifrån! Och att man kan vara lite extra noggrann med hur man lyfter och att inte slarva om det finns hjälpmedel eller att någon kan hjälpa till litegrann.
    Kroppen brukar ibland bli lite chockad om man är van att ha ett fysiskt tungt arbete och sen bara lägger av =) Men som sagt, var noga med att lyssna på din kropp, sen längre fram kan du ju se över dina möjligheter att söka havandeskapspenning som man får ta ut, i fall det beviljas, två månader innan bf

• mama83

Kroppen säger i från, jag fick samandragningar tidigt i graviditeten olidligt. Och min barn morska lysnade inte på mig så jag fick ta ut semester. Så bli förbanad om du känner att du inte orkar och dom inte vill sjukskriva dig...

• Miss Upsey Daisey

Hej!

Vill inte göra dig orolig men vad jag har hört så är det inte nyttigt att lyfta för tungt.
    Detta gäller både tidigt och sent i graviditeten.

Har du möjlighet tycker jag att du ska undvika de tunga paketen... Arbetar själv inom industri och har börjat tänka mig för ordentligt efter 2 missfall... Lyfter inte mer än nödvändigt osv...

Även om kroppen är van att lyfta så Kan det gå fel. Det behöver inte göra det men man bör nog vara försiktigare än man brukar vara..

lycka till o grattis till magen! :)

• Lingon

Jag tycker också att du ska kolla om du kan få andra arbetsuppgifter. Enligt min BM ska man inte lyfta tungt någon gång under graviditeten och när jag frågade vad de definierade som tungt så nämnde hon matkassar... Lycka till!

• ninahelena

Jag fick rådet att avstå tunga lyft redan tidigt i graviditeten...
    Fråga din bm och var rädd om dig och lilla bebisen!

• Malin23

jag tycker att det känns när man tagit i för mycket, det känns som om man sträcker nåt, så då brukar jag lugna ner mig,och inte lyfta den saken mer, annars är jag inte så nojig med det.....

• Sicilly

Hej skumtomte!

Jag är också i vecka sex och ha precis samma fundering som du.
    Mina närmaste varnar mig för tunga lyft och speciellt att jag har gjort ivf plus en rad andra faktorer som gör att det är större risk för missfall.
    Ska till min läkare imorgon och prata om detta.

Jag är heltids fastanställd. Vet ni om man har rätt att begära ändrade arbetsuppgifter om läkaren rekommenderar det, eller måste man bli sjukskriven? Eller finns det möjlighet att få havandeskapspenning under hela graviditeten?

Jag har ett arbete som jag inte klarar av som gravid. Alldeles för långa och tunga arbetspass, både fysiskt och psykiskt. Och under arbetstpasset finns det ingen möjlighet att gå hem om man skulle må dåligt, utan man blir tvungen att arbeta passet ut.
    Det handlar om 12-14 timmars arbetspass.

En arbetskamrat var gravid och fick HP två månader innan förlossningen. Men hennes graviditet var ingen riskgraviditet. Alla klarar olika mycket och jag är både rädd och får ont vid minsta ansträngning.

• Zazla

Lustigt att alla verkar säga olika. Min BM sa att det enda som är farligt med att lyfta tungt är att jag kan skada ryggen. Jag får ont i magen av att lyfta tungt så jag låter bli.

Svar på tråden Är det farligt att lyfta tungt?