• Duddes mamma

Hur värmer man egentligen urpumpad bröstmjölk på bästa sätt?

Jag har inte riktigt fattat det här med värmning av bröstmjölk. Måste man värma mjölket i vattenbad? Finns det något smidigare sätt?

Jag har mjölk i frysen. Ska jag ställa den i kylen och tina långsamt och sen köra uppvärmning?

Snälla finns det någon med erfarenhet som kan svara!

• Svar på tråden Hur värmer man egentligen urpumpad bröstmjölk på bästa sätt?
  • Pegasus

Vattenbad är nog enda sättet då mjölken inte får bli för varm. Hur man gör med fryst vet jag inte, tyvärr.

• Ellianda

Det behöver faktiskt inte bli så krångligt.

Om du fryst in mjölken i t ex isbitsformar så är de ganska små och tinar snabbare än du tror i ett vattenbad. Tryck ut några stycken mjölkbitar i en flaska, sätt den t ex i en mugg med ganska varmt kranvatten (ja, det går bra med varmt KRANVATTEN, det är ju ingen som ska dricka det här vattnet), så tinar det på kanske 10 minuter. Du kan ju också koka vatten i vattenkokare och hälla i koppen, innan du sätter i flaskan där. Men då får du vara beredd på att det kan gå ganska snabbt, och att bröstmjölken kan bli för varm.

• Ellianda

lite tillägg: Eftersom man inte kan frysa om tinad bröstmjölk, kanske man inte vill ta upp för mycket åt gången. Annars kan man t ex ta upp den mjölk man kan ha under dagen och låta den tina långsamt i kylskåpet, och sedan hälla över på flaska (om det inte tinat i flaskan, förstås), och värma i vattenbad.

Det kan vara bra att veta att bröstmjölk kan vara i kylen ca tre dagar.

• Lilla Mami

fryst bröstmjölk kan tinas upp långsamt i kylen, ta ut det kvällen innan och lägg det i kylen.
    men den mjölk som du tinat upp får INTE frysas om igen.

som tidigare sagt så är varmtvattenbad väldigt bra när man vill få upp värmen snabbt, och det är ej skadligt.
    men den får inte värmas i micron.

fryst mjölk kan bara vara i kylen i 1 dygn, max 2 tror jag det är.

har själv mjölk i frysen som ska tinas upp :P

jag tänker ta ut den kvällen innan och värma i vatten...

Svar på tråden Hur värmer man egentligen urpumpad bröstmjölk på bästa sätt?