• ElsaBy

Finns det fler som bor utomlands pga makes jobb o går hemma med barn?

Som sagt; finns det fler och isf vad hittar ni på på dagarna??

Själva bor vi i Ungern över vintern då maken jobbar där (idrottar) och jag går hemma med vår son på 16 mån.

Vore intressant att höra om fler i vår situation..

• Svar på tråden Finns det fler som bor utomlands pga makes jobb o går hemma med barn?
  • Fröken Honung

Hej
    Jag har precis flyttat till paris (pga av sambos jobb).
    Jag har en dotter på 11 månader. En gång i veckan så är det öppna förskolan på svenska kyrkan, där det sjungs och fikas.
    Annars är jag ganska vilse själv, har inte lyckats komma in i bra rutiner för vad vi skall göra på dagarna. Det blir mest promenader och vänta på att sambon skall komma hem från jobbet.

• ElsaBy

Vad skönt för dig att det finns sveska kyrkan där! Har själv försökt hitta ngt liknande i Budapest (bor en bit utanför) men det finns inget.. Folket här är ju även väldigt dåliga på engelska sådet är lite svårt att konversera..
    Hoppas dock på att få bra kontakt med en annan familj i hockeylaget som är från USA och har två barn, de kom idag så det ska bli skönt att hitta ngn att leka och prata med..

Annars är det detsamma för oss. Mkt promenader (har även tagit med hunden fr Sverige) och lek i lekparken. Annars myser vi på med pappa när han kommit hem...

Hur länge kommer ni vara i Paris? Låter jättekul!

• amnai

Med så små barn kan det vara svårt att hitta andra i samma situation, när barnen börjar preschool eller skolan och barnen brukar man enklare hitta andra expats i samma situation.

Jag gjorde en sökning på expats och Budapest och hittade dessa hemsidor:
    www.xpatloop.com/
    www.budapestresources.com/
    www.expatshungary.com/
    hungary.usembassy.gov/schools.html
    www.hunreal.com/expatriate-living-budapest/budapest-children-school-activities/pre-schools-playgroups/

eller hör av dig till SWEA:
    www.swea.org/kontakt___1526.aspx
    jag har själv aldrig varit med i Swea, men jag tror det kan vara en bra ingång om man inte känner någon alls.

Vi bor utomlands sedan 1996 och jag har sedan vi fått barn 1999 varit hemma med barnen i Brasilien, Tjeckien och nu i USA. Det är absolut enklare att bo i ett land man talar språket. Därför är det viktigt för dig att hitta andra skandinaver eller engelskspråkiga. Kolla även på största internationella skolan i Budapest, där kan finnas anslag om playgroups, eller kolla med svenska ambassaden.

Lycka till!

• ElsaBy

amnai; tusen tack för hjälpen!! Ska verkligen kolla in dessa sidor..

• BabyMaybe

Hej!
    Vi har precis flyttat till Lyon pga maken jobb som sagt. Går hemma med en liten kille på 8,5 månader och en hund! Än så länge är det promenader som gäller, pratar inte franska så det är verkligen inte lätt att hitta några aktiviteter. Har sökt efter andra svenska i Lyon men har inte hittat någon ännu, inte heller SWEA har något här. Men vi stannar bara 6 månader så det är bara till att stå ut! Det är ju himla kul att få se så mycket nytt också.

• FitPregnancy

Jag skulle vilja rekommendera föreningen Svenska mammor som säkerligen har en grupp som träffas i Budapest. Lycka till! Det går alltid att hitta svenskar eller amerikaner (som det tydligen finns många av i Budapest från vad jag har hört) genom internationella skolan.

• Boa

Jag bor i Mexico, vi flyttade hit for ett ar sen nar dottern bara var sju veckor. Da var det svart att traffa nan, jag gick mest pa promenader. Nar hon blev lite storre och vi borjade ga till lekplatsen traffade vi en del folk dar. Och sa borjade vi pa gymboree, som verkar finnas i manga lander. Det ar en slags babygympa och min dotter alskade det. Jag skrev ocksa in mig pa www.sviv.se (svenskar i varlden) och har traffat en del svenskar darigenom. Det ar svart och for mig ar det forst nu efter ett ar som jag kanner att jag har fatt riktiga kompisar, bade svenskar och andra.

• shanghaibaby

Jag och min man bor i KIna sedan 2 år tillbaka. Nu har vi Olympia snart fyra månader. Jag är hemma med henne. Vi har förvisso "Ayi" Städerska-allt-i-allo men hittills gör hon allt som har med hemmet att göra så som städning, disk, tvätt osv. Hon kommer varje dag och såsmåningom är det tänkt att hon ska hjälpa till med Olympia med.
    Nu går vi på promenader, shoppar,leker med katterna. Ofta går vi på fotmassage och då sitter hon i mitt knä medans jag njuter, hehe. Eller så sitter vi på Starbucks. Maken reser mycket i jobbet tyvärr så det blir mycket ensamt. Tyvärr har vi just flyttat till en mindre stad där vi inte känner några alls. Men jag har sett expats i bostadsområdet med barnvagn så det kanske finns hopp om en inte alltför ensam lunch en dag.
    Aktiviteter för små barn finns inte och umgås med kineser, nej tack! De har så mycket konstiga invändningar om barn osv.
    Men till årsskiftet går flytten till Beijing där det är mer internationellt och finns förmodligen mer för barn att göra.

• ElsaBy

Har nu fått kontakt via SWEA och har även hunnit med att träffa fler svenska mammor och deras barn i Budapest!! Vi hade verkligen hur trevligt som helst, så mkt roligare vistelsen här blev nu när man vet att man kan träffa dessa trevliga kvinnor med barn ca 1 gng/vecka!!

Har fö även börjat umgås med en av amerikanernas fru i hockeylaget som oxå har barn, mkt trevligt.

Annars fylls dagarna av promenader och lek för oss med (har oxå vovven med..).

• KEKH

Hej!
    Bor i São Paulo, Brasilien sedan ett halvår tillbaka pga makens jobb. Jag har lite äldre barn än era, 4 och 2 år och de går i skolan på förmiddagarna då jag har lite tid för mig själv.
    På eftermiddagarna har vi simskola (kan vara ett tips för de mindre barnen också) och vi ses också i Skandinaviska kyrkan en gång i veckan med en barngrupp. Här i SP är kyrkan verkligen en mötesplats, vare sig man är ung eller gammal, kyrklig eller okyrklig. Det är verkligen ett tips att se efter om det finns en sådan där ni bor (såg att det redan var rekat...).
    Man kan ju också försöka få kontakt med andra utlänningar genom t.ex. amerikanska föreningar. Här har vi en som heter Newcomers Club och som är mycket stor. De ordnar väldigt många aktiviteter.
    Blir lite avundsjuk när ni berättar om era promenader, de existerar inte här. Vi rör oss i princip bara i bil... tråkigt för den som gillar att promenera.

• amnai

Kul med Sao Paulo! Vi bodde där 1996-2001, bodde i Jardins, och stortrivdes. Har varit tillbaka och hälsat på två gånger.

• Rossignol

Hej
    Jag bor i Tyskland sedan 2005 med två små. 3 och 5. Barnen går på Kindergarten 9-12.30. På fm försöker jag träna, handla eller gå till stan. Det blir en del turer till IKEA oxå. Jag har hittat några tyska vänner samt en tysktjej vars mamma e svenska.

Det finns en hemsida som heter SVIV.se,där kan man hitta andra svenskar.

Min kusin spelade en kort tid i ett hockeylag utanför Budapest, han kom från Frölunda Hockey. Kommer inte ihåg vad laget heter.
    Ha de bra
    Lena

• ElsaBy

Vi bor i en mindre stad som heter Szekesfehervar utanför Budapest.
    Har nu börjat komma in i vardagen med det mesta känns det som, har hittat goda vänner (dock inga ungrare, men kanadicker och amerikaner samt andra svenskar inom SWEA) vilket känns väldigt kul. Maken är också hemma ganska mkt så vi försöker hitta på saker med sonen (och hunden) och göra lite dagstripper här och var. Man har ju så nära till så mkt när man befinner sig så här långt nere i Europa!!

Spännande att höra om er andra!!
    Ni som har fött barn utomlands, hur har det fungerat? Hur funkar det med svenskt personnummer och sånt, får man det automatiskt ändå (dumma frågor kanske..)?

Svar på tråden Finns det fler som bor utomlands pga makes jobb o går hemma med barn?