Overall och andra klädinköp till nyfödd i slutet av oktober
Jag tänkte att vi som har frågor och svar ang. klädinköp till nyfödda höst/vinterbarn kunde lufta våra funderingar här.
Jag tänkte att vi som har frågor och svar ang. klädinköp till nyfödda höst/vinterbarn kunde lufta våra funderingar här.
En fråga ang. PoP vindfleeceoverall. Vår pojke kommer att födas den 22/10 och han beräknas väga c:a 4kg. Nu har jag hittat en overall att köpa second hand och undrar dels över storleken och dels över om overallen kommer att räcka (värmemässigt) under vintern. Storleken är 62 - kommer den att vara orimligt stor i början, tror ni? Vi kommer att ha barnvagn med åkpåse (fleecefodrad) och även bärsjal (om han gillar det). Skulle det räcka även kalla vinterdagar att ha t ex body och kalsonger + fleeceoverall + åkpåse. Blir overallen för varm att ha på redan i början av november? Vi bor i Stockholm - så det brukar ju inte bli superkallt. Eller skulle det vara bättre att köpa någon annan typ av overall?
PoPs fleeceoverall är super för småttingar. De är stora i storleken, eller iaf har de varit det hittills. Vif ick en i strlk 56 till vår tjej som vägde 3800 när hon föddes i februari, den hade hon säsongen ut, och kunde haft den ett bra tag till.
Vi hade en mjuklift, och de är ju som en åkpåse i sig, så oftast låg tjejen bara i den med sin overall. Var det lite extrakallt svepte vi in henne i en fleecefilt också. (bor i skåne)
Känn i nacken på bebisen om h*n r för varm, då kan ni ju öppna upp locket på vagnen lite.
Tack för svaret, guldplutt.
Ja, då blir kanske strl 62 för stort. Det står i PoPs storleksguide att 62 motsvarar 2-4 mån . Eftersom kylan oftast kommer i januari kanske den blir bra, trots allt. Vi har köpt en Bugaboo Cameleon med extra åkpåse. Kanske man ska ha bara åkpåsen och litet tunnare kläder än overallen i början (november)? Eller skulle det vara bättre att ha overallen och ingen åkpåse, bara en filt, innan det blir kallare?
Hur vet man om nacken är är för varm? Är det om han svettas?
utgå från dig själv - han ska kännas varm o go men inte VARM och absolut inte svettig. det är lätt hänt att man byltar på de där små för mkt.
Min son föddes i början av december förra året, han vägde 4235 gr och var 56 cm.
Vi hade en fleeceoverall från Lindex i storlek 62 till honom när han var nyfödd. Visst var det stort men å andra sidan så spelade det ingen roll för honom, det var mer som en åkpåse med ärmar och ben.
Vi använde inte åkpåsen på hela vintern för det blev alldeles för varmt (hade ändå bara body och byxor i den), istället hade vi fleeceoverall och en fleecefilt. De ligger ju väldigt skyddat om man har liggkorg eller hårdlift.
Dock växte sonen ur storlek 62 relativt snabbt så i januari så fick vi köpa en en ny overall i storlek 68 och den växte han ur till i slutet på mars, men då blev det inga mer overaller.
Jag tror med andra ord inte att 62 blir för stort, inte om du tänkte att du ska samma overall hela vintern.
tror 62 blir lagom - det funkar ju som sagt ändå mer som en åkpåse i början, de använder ju ändå inte armar och ben till ngt skulle den sedan börja bli i minsta laget mot slutet av säsongen så viker man bort en "flik" som stänger för händer och fötter, så att de kan sticka ut. då kan man ju sätta på sockar och vantar istället.
Tack, vilka bra tips. Då slår jag nog till på den där overallen - om den finns kvar.
Jag fick en dotter 22/10 förra året. Hon vägde då 3650 g. Köpte en overall innan hon föddes (en vadderad fr¨n Kappahl) i 62 men den använde vi inte alls. Dels så var den stor och dels så blev hon alldeles för varm. Barn är olika (hennes kusin som är jämngammal kunde ligga i tjock overall och åkpåse), Elsa blev tokarg om det var för varmt så vi använde bara en tunn fleeceoverall. Pop.s vindfleece är nog ett bra köp, bättre att ha overall och ingen åkpåse än tvärt om ifall man beöver lyfta upp bebisen under promenaden!