• äiti

vill bjuda på dopmat till ca 40 pers men..

ekonomin tillåter inte det
    vad blir den billigaste vägen
    snälla hjälp mig

• Svar på tråden vill bjuda på dopmat till ca 40 pers men..
  • ElinC

Laga maten själva så blir det billigast. Kör ett antal olika pajer tex. Eller lite olika sorters pastasallad. Det är lätt att göra till många.
    Eller så struntar du i mat och kör på lite hembakat fikabröd istället.

• äiti

ja pastasallad låter enkelt vad kan jag ha i det.har du nån bra recept???
    och kladdkaka efter kanske kan man ha d?

• AnniPanni

Vi hade dop"fika" för 53 per. Vi hade mat då dopet var kl 12.

Vi serverade kyckling o räksallad. Gjorde en stor skål med sallad blandat med pasta o sen fick man ta kyckling eller räkor separat. Olika dressing o bröd till. Vart väldigt uppskatta. Vd ndra dop har vi serverat paj. Köttfärspaj kan man göra superenkelt i långpana o det blir billigt o räcker till mååånga.

• ElinC

Ja antingen gör du olika sorter sallader.

Kanske med ost och skinka
    kyckling
    Fetaost och soltorkade tomater.

Blanda lite olika. Isbergssallad, rukolasallad, majs, gurka, tomat, avokado, pennepasta, oliver...

Du kan blanda i princip vad du vill.

Annars kan du ju göra som AnniPanni... fast ännu mer uppdelat. Skär upp alla ingredienser och ställ fram i olika skålar... sen kan alla blanda sin egen sallad efter tycke och smak.

Servera med lite baugetter, smör och ost, och lite olika dressingar. Tousand Island, Mangoraja, och tsatziki tex.

• äiti

vad tycker kan jag ha kladdkaka istället för vanlig tårta som efter det och vispad grädde

• Minisen

Jag gör en jätte god bulgur sallad:

till 10 pers:

5 kycklingfileer
    4 rödlök
    2 citroner
    olivolja
    vitlök efter smak, jag gillar mycket
    2 paprikor
    2 gurkor
    5 tomater
    1 huvud isbergssallad
    1 paket petit pois ärtor
    2 brk majs
    1 kruka färsk basilika
    salt
    peppar
    ca 5 dl bulgur
    vatten

koka bulguren och låt den svalna.
    Lägg kycklingen i en stor ugnsform med grovskuren paprika runt, häll lite olja på. salta och peppra.
    sätt in i ugnen på ca 250 grader och grilla i ca 15 minuter.
    medan den är i ugnen: skiva löken tunnt lägg i en skål med ganska mycket salt, vitlök och citron (ev. lite olja), marinera tills kycklingen är klar och löken är lite mjuk.
    När kycklingen och paprikan är genom stekt: Klipp upp dem i lagon bitar och låt svalna i lök-citron blandningen
    skär alla grönsaker i lagom bitar. Blanda allt precis före servering. Servera med baguette och smör...

Ibland har jag även fetaost i...

• Aja 75

Kladdkaka kan du göra i långpannan i ugnen, så det är ju smidigt.

• äiti

ja gud vad bra.
    nu ska jag bara tänka ut vad jag ska ha för sorts pastasallad?
    har ni ider så ge det till mig

• Aja 75

Kall räkpaj är gott. Servera med en sallad.

• Wilmis07

Blandar du tex kyckling/kött i pastasalladen istället för brevid så går det mindre sånt än om man ska ta det vid sidan om.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • äiti

jag vill göra eget sås
    kan ni några goda?

• Kaeri21

Hejsan!
    Ska själv ha dop den 18okt och vi har bjudit 40st men en del av dem har fått förhinder så de blir väl runt 35. Vi kom fram till att ha smörgåstårtor på dopet.

Det är både fika och lite mättande för dem som åkt långt. Sen blir det efterätt också. vi har köpt i från glassbilen dessa små bägare med choklad, vanilj och marräng. ensmörgåstårta kostade ca:100-120 för 10-12 bitar.

Ska man köpa en massa ingredienser så blir det ju dyrare kom i alla fall vi fram till. Tänkte göra glassen själv först men det blev mer än dubbelt så dyrt så det får va.

Hoppas det ordnar sig :)

• tjorven80

ett annat alternativ är att kolla om det finns en restaurang skola nära där ni bor.. kolla min tårta  den var inte dyr.. köpte mat och allt där med..

• Carolaj83

vi gjorde egna smörgåstårtor, annars gymnasiets resturanglinje som ligger närmast där du bor

Svar på tråden vill bjuda på dopmat till ca 40 pers men..