• Zasett

Får man köra utan vindrutetorkare på passagerarsidan?

Min vindrutetorkare, inte den på förarsidan, är sönder och funkar inte alls. förarsidan funkar...

Får man köra bilen då?

Vi har köpt delar så att den ska lagas imorron, men jag hade lovat att köra en kompis idag...

Jag ställde in körningen, vill bara veta vad lagen säger...

• Svar på tråden Får man köra utan vindrutetorkare på passagerarsidan?
  • Frontline

Tror inte man får det , men ska du ändå fixa det inom en snar framtid så skulle ju jag köra ändå , är det bara bra väder så har man dom ju inte på ändå

• Birgitta2

Nej, båda måste fungera. Det enda är att om de går sönder under färd får du köra till närmaste ställe och köpa nya, alternativt till en bilverkstad om det är ett mekaniskt fel.

• Livetsgåva
    Birgitta2 skrev 2008-10-02 15:27:42 följande:
    Nej, båda måste fungera. Det enda är att om de går sönder under färd får du köra till närmaste ställe och köpa nya, alternativt till en bilverkstad om det är ett mekaniskt fel.
    Jepp, instämmer helt
  • Zasett

Skönt att ni instämmer, för jag har lite dåligt samvete eftersom jag lovade att köra...

Men det regnar i skurar här hemma, och det känns inte säkert...
    Ville bara veta att jag inte var ÖVERförsiktig...

• Frontline
    Zasett skrev 2008-10-02 15:44:16 följande:
    Skönt att ni instämmer, för jag har lite dåligt samvete eftersom jag lovade att köra...Men det regnar i skurar här hemma, och det känns inte säkert...Ville bara veta att jag inte var ÖVERförsiktig...
    Som sagt regnar det är det ju inte så bra , men hade det varit solsken och inte ett moln i sikte så har det ju ingen betydelse...
  • Tecken
    Frontline skrev 2008-10-02 15:48:13 följande:
    Som sagt regnar det är det ju inte så bra , men hade det varit solsken och inte ett moln i sikte så har det ju ingen betydelse...
    Jag förstår vad du menar: Men bara för att det är fint väder just nu, just här, så betyder inte att det är det dit jag är på väg?
  • Frontline
    Tecken skrev 2008-10-02 16:53:32 följande:
    Jag förstår vad du menar: Men bara för att det är fint väder just nu, just här, så betyder inte att det är det dit jag är på väg?
    Så sant så , men livet är en chanstagning
  • Wipperman

Får och får.
    Vem ska upptäcka det?
    Vad kan hända?
    Även om det börjar regna så har du sikt på förarsidan.
    Polisen har annat att göra än att kolla trasiga vindrutetorkare.

• Birgitta2
    Frontline skrev 2008-10-02 17:37:30 följande:
    Så sant så , men livet är en chanstagning
    För vem är det en chanstagning? Den som blir påkörd och dör, pga obefintlig sikt vid störtskur?
  • Frontline
    Birgitta2 skrev 2008-10-03 08:44:19 följande:
    För vem är det en chanstagning? Den som blir påkörd och dör, pga obefintlig sikt vid störtskur?
    Snälla vän , skulle det komma en störtskur om nu TS är ute och kör bil så är det väl bara att stanna , ska tala om för dig att om jag så hade nya torkare som fungerade så skulle jag med stanna om det kom en störtskur med obefintlig sikt...

Så tänkt till innan du gnäller för om du kör själv vid obefintlig sikt i en störtskur så är du lika farlig du med...
  • Birgitta2
    Frontline skrev 2008-10-03 09:21:28 följande:
    Snälla vän , skulle det komma en störtskur om nu TS är ute och kör bil så är det väl bara att stanna , ska tala om för dig att om jag så hade nya torkare som fungerade så skulle jag med stanna om det kom en störtskur med obefintlig sikt...Så tänkt till innan du gnäller för om du kör själv vid obefintlig sikt i en störtskur så är du lika farlig du med...
    Man chansar ALDRIG när det gäller bilköring! Så är det bara. Hoppas det inte är många som resonerar som du gör.
  • Frontline
    Birgitta2 skrev 2008-10-03 09:24:45 följande:
    Man chansar ALDRIG när det gäller bilköring! Så är det bara. Hoppas det inte är många som resonerar som du gör.
    Man kör heller inte bil vid obefintligt sikt under än störtskur heller som du verkar göra för det spelar ingen roll om man har fungerande vindrutetorkare eller inte för dom gör ingen nytta ändå just under den tiden...
  • Birgitta2
    Frontline skrev 2008-10-03 09:29:01 följande:
    Man kör heller inte bil vid obefintligt sikt under än störtskur heller som du verkar göra för det spelar ingen roll om man har fungerande vindrutetorkare eller inte för dom gör ingen nytta ändå just under den tiden...
    Gör JAG!? Men snälla, var har jag skrivit det?
  • Frontline
    Birgitta2 skrev 2008-10-03 09:31:56 följande:
    Gör JAG!? Men snälla, var har jag skrivit det?
    Nej du skrev inte det utan det var jag...

Men ge dig nu orkar inte med att tjafsa om en sån liten bagatell finns faktiskt saker på en bil som är mer trafikfarlig än att just en vindrutetorkare inte fungerar, hur många åker inte med dåliga bromsar , däck , stötdämpare mm som är fan så mycket farligare än att åka nån dag utan vindrutetorkare som det gällde i TS fall..

Jag menar inte att man ska åka så under resten av bilens livslängd..
    Du får förövrigt åka med denna trasiga vindrutetorkare till närmaste verkstad och det kan ju komma en störtskur med obefintlig sikt då med...
  • Wipperman
    Birgitta2 skrev 2008-10-03 08:44:19 följande:
    Men, det ar val bara att stanna om det nu skulle komma en gigantiskt tromb regnstorm?
    Idioterna som pratar telefon samtidigt som dom forsoker kora bil ar en storre trafikfara en den personen som ar medveten om att vindrutetorkaren pa passagerarsidan ar trasig.
  • Birgitta2
    Wipperman skrev 2008-10-03 12:01:36 följande:
    Men, det ar val bara att stanna om det nu skulle komma en gigantiskt tromb regnstorm?Idioterna som pratar telefon samtidigt som dom forsoker kora bil ar en storre trafikfara en den personen som ar medveten om att vindrutetorkaren pa passagerarsidan ar trasig.
    Håller med dig. Mobilerna är livsfarliga. För att inte tala om dom som sms:ar.
Svar på tråden Får man köra utan vindrutetorkare på passagerarsidan?