• Solglimtar

Kan katten, som bara är 6 månader vara dräktig?!

Hej! jag är lite osäker på åldern på vår ena honkatt, men hon är född i slutet av april/början av maj. Hon är alltså runt 6 månader nu...
    Hon har börjat få en ganska stor mage helt plötsligt och jag misstänker att hon väntar kattungar! Är inte det lite väl tidigt i så fall..? Har någon katt som fått ungar så tidigt som vid ett halvårs ålder och hur gick det?
    Har hört att det inte är bra för så unga katter att få ungar nämnligen... Vad göra?

• Svar på tråden Kan katten, som bara är 6 månader vara dräktig?!
  • Majsan70

Allt är ju möjligt. Det är inte alls bra för en katt att få ungar i så tidig ålder. För att veta säkert kan du ju gå till en veterinär o få bekräftat om så är fallet och där även få råd till hur o vad ni skall göra.

• Kattägd

Har hon varit med tillsammans med en hane eller ute ensam? Då är det troligt att hon blivit dräktig. Där har man som ägare ansvar för att inte släppa ut sin katt innan den är kastrerad eller gammal nog.

Åk till veterinären och gör ett ultraljud så får du veta, är hon dräktigt är det bästa för henne att kastrera henne och abortera ungarna. Det kan kännas hemskt att ta bort dem, men du måste tänka på din katts hälsa i första hand. Så unga katter brukar inte heller kunna ta hand om sina kattungar eftersom de är kattungar själva. Då får du räkna med att stödmata ungarna varannan timme första veckorna.

Håller tummarna att hon inte är dräktigt utan bara håller på att bli könsmogen. Är hon inte dräktig så är det ju ändå läge att boka tid för kastrering nu.

• CTMT

Ja, kastrera innan man släpper ut katterna... de kan bli dräktiga tidigt också...

Och en katt bör vara runt 1 år gammal innan den blir dräktig. Så unga katter har inte alltid psyket för att ta hand om ungar...

Ni kan kastrera och ta bort kattungarna samtidigt... såvida ni inte är beredda på att hjälpa till med kattungarna själva i minst 12 veckor, (vilket kan innebära flaskmatning m.m. om kattmamman stöter bort dem) och sedan bra och seriösa hem till alla.

Lycka till!

• Solglimtar
    Kattägd skrev 2008-10-02 20:07:43 följande:
    Har hon varit med tillsammans med en hane eller ute ensam? Då är det troligt att hon blivit dräktig. Där har man som ägare ansvar för att inte släppa ut sin katt innan den är kastrerad eller gammal nog.Åk till veterinären och gör ett ultraljud så får du veta, är hon dräktigt är det bästa för henne att kastrera henne och abortera ungarna. Det kan kännas hemskt att ta bort dem, men du måste tänka på din katts hälsa i första hand. Så unga katter brukar inte heller kunna ta hand om sina kattungar eftersom de är kattungar själva. Då får du räkna med att stödmata ungarna varannan timme första veckorna.Håller tummarna att hon inte är dräktigt utan bara håller på att bli könsmogen. Är hon inte dräktig så är det ju ändå läge att boka tid för kastrering nu.
    jag fattar att det är mitt ansvar och tanken var att båda honkatterna skulle steriliseras den här månaden. Behöver inga moralpredikningar när det gäller ansvar, då jag är medveten om detta. Ett misstag har (kanske) skett och det är ju tråkigt i så fall. Har ej märkt att hon löpt och hon brukar hålla sig i trädgården än så länge. Men men...
    Tack för svaren.
    Ska ringa efter en tid imorgon.
  • Kattägd

Jag tycker ändå inte att man ska släppa ut en okastrerad katt även om man ska kastrera samma månad. Det är mycket större risk att en fertil katt springer hemifrån.

• Veronica85

Kan mycket väl vara dräktig, honkatter blir könsmogna tidigare än hankatter... ibland redan innan 6 månaders ålder.
    jag skulle kolla men en veterinär för att va säker, då det inte är bra för en så ung katt att få ungar redan nu..kan få mycket problem när hon föder... hoppas det går bra...

• Solglimtar
    Veronica85 skrev 2008-10-02 21:58:14 följande:
    Kan mycket väl vara dräktig, honkatter blir könsmogna tidigare än hankatter... ibland redan innan 6 månaders ålder.jag skulle kolla men en veterinär för att va säker, då det inte är bra för en så ung katt att få ungar redan nu..kan få mycket problem när hon föder... hoppas det går bra...
    Tack för svaret. Ska ringa veterinären IDAG och hoppas hon inte är på smällen, för hennes skull.
  • Veronica85

Hej. hur har det gått hos veterinären?

Svar på tråden Kan katten, som bara är 6 månader vara dräktig?!