Kattägd skrev 2008-10-02 20:07:43 följande:
Har hon varit med tillsammans med en hane eller ute ensam? Då är det troligt att hon blivit dräktig. Där har man som ägare ansvar för att inte släppa ut sin katt innan den är kastrerad eller gammal nog.Åk till veterinären och gör ett ultraljud så får du veta, är hon dräktigt är det bästa för henne att kastrera henne och abortera ungarna. Det kan kännas hemskt att ta bort dem, men du måste tänka på din katts hälsa i första hand. Så unga katter brukar inte heller kunna ta hand om sina kattungar eftersom de är kattungar själva. Då får du räkna med att stödmata ungarna varannan timme första veckorna.Håller tummarna att hon inte är dräktigt utan bara håller på att bli könsmogen. Är hon inte dräktig så är det ju ändå läge att boka tid för kastrering nu.
jag fattar att det är mitt ansvar och tanken var att båda honkatterna skulle steriliseras den här månaden. Behöver inga moralpredikningar när det gäller ansvar, då jag är medveten om detta. Ett misstag har (kanske) skett och det är ju tråkigt i så fall. Har ej märkt att hon löpt och hon brukar hålla sig i trädgården än så länge. Men men...
Tack för svaren.
Ska ringa efter en tid imorgon.