• Anonym (Svart)

Svart/mörk avföring?

Vill inte äckla er men vill ändå höra med er. :) Känsliga varnas.

Idag gick jag på toa och precis när jag skulle spola så såg jag att en del av avföringen var svart eller väldigt mörk. Nu undrar ju jag såklart vad detta kan vara då det är första gången vad jag vet.

Jag har druckit MYCKET blåbärssoppa denna vecka. Jag tror jag drack typ en liter blåbärssoppa i Tisdags. Har läst och hört att avföringen då kan komma ut svart.

Vad tror ni? Är det vanligt att avföringen färgas sådär av blåbär? Det var ju inte hela, utan en del som var sådär svart eller iaf jättemörkt.

• Svar på tråden Svart/mörk avföring?
  • Rabelais

Det är blod i avföringen, det är därför den blir svart.

• Circus Larsson

Det beror nog snarare på att du druckit blåbärssoppa, det är mycket järn i det och järn gör avföringen mörkare.
    Sen har jag hört att ju längre avföringen stannar i tarmen ju mörkare blir den, så om det gått några dagar sen du sist satt påå dass så kan det även bero på det.
    Men som sagt det troliga är att det är en effekt av järnet.

• Anonym

Håller med ovanstående

Är järnet, började men järntabletter för en vecka sedan och jag har likadant.

• Anonym (Svart)

Okej tack :)

• LLNLLLNB

Håller med de andra om att det är blåbärssoppan

• Anonym (Svart)

Har varit på toa ännu en gång för att bli av med så mycket som möjligt tänkte jag, haha. (Gud vad jag är äcklig nu) Och det är fortfarande jättemörkt. Men som sagt, har druckit jättemycket blåbärssoppa. Usch att blåbär kan få en att bli så orolig! :D

Men då borde det gå över inom ett par dagar då? Ska försöka dricka mycket vatten och undvika blåbär ;)

Har ni själva varit med om mörk/ svart avföring eller?

• LLNLLLNB

Ja-a då! Varje gång jag ätit pannkakor med mosade blåbär (äter inte blåbär annars) samt under graviditeterna när jag åt järntabletter.

• Circus Larsson

Jämna ut det med att dricka mycket vatten, då kan du fortsätta med blåbär.
    Det är ju nyttigt

• Ninja05

det är blåbärssoppan, ingen fara :)

• Circus Larsson

Allt som inhåller järn gör avföringen mörk.
    Det är inget farligt, blir oftast bättre om man dricker mycket vatten samt att magen brukar "vänja sig" efter några dagar.
    Så fortsätt med blåbär,blodpudding,kiwi mm det är nyttigt

• Anonym (Svart)

Hej alla!

Ja, ni hade rätt, det var blåbärssoppan. Nu har allting varit normalt i ett par dagar :D Tack alla som svarat!

• Anonym (smurfen)

En gång åt jag nånslags geleklubba (fick i present på födelsedagskalas) som föreställde en smurf, den var helt genom blå, med gult hår. (inte bra för kroppen att äta det där, men det tänkte ju inte jag på) Nästa dag bajsade jag mörkgrönt, alltså, verkligen grönt. Usch vad orolig jag blev, fram tills att jag mindes klubban. Uhhh... aldrig mer smurfklubbor.

• Anonym
    Rabelais skrev 2008-10-02 16:30:09 följande:
    Det är blod i avföringen, det är därför den blir svart.
    Knappast
  • Em00

Jo, har man t ex blödande magsår så blir det så.

Anonym skrev 2008-10-08 09:33:23 följande:
    Knappast
  • Anonym

Jag tror inte du behöver oroa dig! Det är ju som om man äter något med mycket rödbettor, då blir avföringen blodröd! Det har jag själv sett och många har sagt det hehe. Men däremot, fortsätter det i mer än några dagar, då kan du höra efter vad det kan vara. Lycka till!

Svar på tråden Svart/mörk avföring?