• Heax

Ögonkoll

Igår var vi och kollade Axels ögon igen, det var ungefär 1 år sen sist. Kan väl säga att han var mer samarbetsvillig när han var ett par månadersbebis mot en snart 1½-års kille med mycket vilja Ögondropparna var en baggis

Han har inte haft något problem med ROP alls och nu var allt ok med, jätteskönt. De kollade efter brytningsfel och skelning också om jag förstod läkaren rätt. Men jag bara undrar hur sjutton kunde hon (ögonläkaren) se något alls. Tyckte hon mest viftade med sina händer framför ögonen på Axel och med någon linjal, några "förstoringsglas" och ficklampa. När hon skulle kolla näthinnan fick vi tokhålla honom, fyyy, han var jätteledesen. Man känner sig hemsk men vad ska man göra, det var ju över på ett par minuter. Tack och lov slutade han gråta när vi släppte honom men vad han blångde surt på oss.

Men som sagt, det var verkligen skönt att allt var ok nu. Trots en närsynt mamma med brytningsfel. Nästa ögonkoll var visst på BVC när de är en 4 år och då får man hoppas att allt är bra då med Nu har vi bara 1½-års kollen på neo kvar och hoppas på att det inte ska vara några problem där heller så man kan bocka av det med

• Svar på tråden Ögonkoll
  • Ida och Razmus Mamma

våran dotter är född i v28+6

var någonstans i landet bor ni?
    vi bor i göteborg och våran dotter är född på östra. hon fick ligga på 316 och sen på mölndal 210. Det var på mölndal dom gjorde ögonkollen.
    Ida är född 04. så vi kommer att få göra nästa ögonkoll på henne 2006. det var därför jag undrade var ni bodde någonstans.
    vilken tur att det gick så fort och göra det.

ja vi får verkligen hoppas att allt är bra för er då också!
    är han väldigt tidigt född?

• Ajdan

Hej du!
    Skönt att allt var bra! Vi ska inte på ögonkoll förrän i december, men det är ju inget jag ser fram emot precis . Däremot fick vi tid till psykolog den 27 september, undras vad de gör då??? Det är ju inte så att de kan ställa frågor till henne och sen vänta sig svar... Hmmm....
    Ha det så bra och kramar från oss

• Kathy1

vi har inte fått göra ögonkoll... bor i stockholm!
    hon är född i v 32+1

• Ajdan

Kathy 1. Det beror på hur tidigt bebisarna föds, och om de har behövt mkt syrgas osv. Jag tror de gör ögonkoll på alla födda innan v 32 + om de behövt syrgas. Kanske din bebis inte behövde det?

• Kathy1

typiskt... v 32+1 som hon är född i, fick inte göra kejsarsnitt för att hon är född med +1 dag å samma med ögonen nu antagligen.
    De sätte rju gränsen någonstans.
    Hon behövde det de första dagarna, dock inte så mycket.

Ska nog prata med BM och se om hon kan fixa en remiss?

• Heax

marik: Axel är född i v28+1 Vi bor i Sthlms-trakten så neo tillbringades på Huddungesjh. Om det var så att vi märkte att det var något med Axels ögon innan 4 årskollen, hur man nu upptäcker det?!) var det bara att höra av sig till ögonläkaren igen, skönt att veta det.

Ajdan: Psykolog? Får man fråga varför? Fick för mig att du också bodde i Sthlmstrakten men såg att det var Söda delen av Sverige ju

• Ajdan

Heax: Barn födda innan en viss vecka (fråga mig inte vilken ), följs upp av en psykolog tills de är fem år p gr av den ökade risken för koncentrationssvårigheter och bokstavssjukdomar. Så är det här i alla fall, har ju ingen aning om hur det är i stockholm.

Kathy1: Om din bebis bara behövde syrgas några dagar är risken för ROP i det närmaste obefintlig, så jag tror inte du behöver oroa dig.

• Naimiez

Wilma 31+2 har gjort två ögonundersökningar. Sista var när hon var ett par månader. Idag är hon 16 månader. Hon fick syrgas i 1 dygn. Skall hon på fler kontroller? Vad har ni gjort?

Svar på tråden Ögonkoll