• Peak

Efterlyser er som gör/har gjort ivf där det är mannens spermier det är "fel" på....

Hej på er
    Min läkare sa att det är "lite lättare" för oss par där det är mannens spermier det är fel på, och kvinnan är "frisk". Vad tror ni? Jag får för mig att det skulle vara lättare men hur är det? Ni som har lyckats bli gravida - hur många försök gjorde ni?
    Är så otålig nu och vill komma igång!

• Svar på tråden Efterlyser er som gör/har gjort ivf där det är mannens spermier det är "fel" på....
  • CarinaR

För oss var det så! Och vi misslyckades vid vårt första IVF, men lyckades på vårt första FET, och jag är gravid nu i v25.

Dessutom sa vår läkare, att eftersom jag varit gravid en gång tidigare o fött en flicka, så vet min kropp vad det handlar om..... om det nu har någon betydelse....??? Denna graviditet var ren tur, då vi låg under utredning, och blev spontant gravida....

Lycka till!

/Carina

• mava

För oss var det oxå så, vi lyckades på första IVF försöket och jag är idag i v33.

Lycka till!

• Amatea

Min man har sänkt andel perfekta spermier men annars anses vi vara oförklarat barnlösa. Vi lyckades på första ivf. Jag tror dock att det handlar om en hel del tur också.

• Babyn

Hej !

Min mans spermier är inte fullt så många som det ska vara och sen är dem trötta orkar inte simma hela vägen upp och klarar inte ta sig igenom ägget själva och vi har gjort två IVF försök och och tisdags så fick jag ett plus men det varade inte länge började nämligen blöda i går och ännu mera i dag så nu ska vi vänta ett tag tills vi gör vårt sista försök ...

På kliniken sa dem samma sak till oss att vi hade jätte goda chanser att klara det eftersom jag var frisk och att jag bara är 24 år men än så har det inte hjälpt oss ...

Lycka till

Kram

• Peak

Babyn: vad tråkigt! Kram till dig!
    De sa samma sak till oss att det var bra att vi var så unga (25) så jag hoppas på det, och att det stannar kvar i mig om vi lyckas!

Önskar er alla lycka till!

• älsa

Hej!
    Tror oxå det är en fördel om felet finns hos mannen. Min man hade inga spermier alls vi vanlig provtagning men vid testikelbiopsin fanns det många små pigga.
    Vi lyckades på första Icsi försöket och väntar idag tvillingar i vecka 10.
    Lycka till! Kram

• Angla

Enligt all statestik är det så ja. Vi blev gravida efter fyra ICSI och två FET. Fast det blev MF sen.

• Sillan

Min mans spermier är lite långsamma. När de väl fick lite hjälp gick själva befruktningen väl. Har just testat positivt idag efter mitt första ICSI försök.
    Hur det går det få vi reda på senare om max 9 månader förhoppningsvis.
    Min gyn sa också att det var bra att det var min man det var fel på, det underlättar som han uttryckte det. Rent statistiskt vet jag inte hur det ser ut.
    Lycka till.

• Angla

Ett tillägg bara är att det finns så många faktorer på tex ägget, livmodern, slemhinnan osv som man inte underöker och ej heller har så stor kunskap om. Det kan allså vara kombinationsfel.

• Sessan2

Min sambo har lite trötta spermier. Men vi vet inte om vi ska göra en vanlig ivf eller ett icsi försök. När får vi veta det? Får man veta det när vi gör vårt första besök på kliniken eller?? Tacksam för svar!

• Betty2

Jag håller med Angla, i alla fall verkar det vara så i vårt fall. Vi fick remiss till IVF/ICSI pga få/dåliga spermier, men har inte lyckats testa positivt hittills. (2 IVF varav ena totalfrys pga överstimulering - totalt 4 ruvningar varav alltså 3 FET.) Under behandlingarnas gång har det visat sig att min menscykel inte är helt normal, trots att jag enligt utredningen var helt normal.

• Betty2

Sessan2: Vi trodde att vi skulle göra ICSI men senare spermaprov var bättre än det första (fortfarande få spermier men av bättre kvalitet). Då planerade de att göra 50% IVF och 50% ICSI. Sedan visade det sig på ÄP-dagen att det aktuella spermaprovet var ännu bättre (i kvalitet) så de behövde inte göra ICSI utan vanlig IVF på alla äggen. Det är alltså något de kan bestämma sig för samma dag, när de ser hur spermierna ser ut. (De hade "ICSI-beredskap" vid andra försöket, i fall spermierna skulle vara sämre igen.)

• Baggs

Tillhör också dem som genomgått ICSI pga manlig faktor, och jag är också benägen att hålla med Angla - rent teoretiskt borde det ju vara lättare för oss att lyckas, men när det sen väl gäller så är det så oerhört mycket som måste stämma, så det finns inga garantier.
    Vi har gjort tre ICSI-behandlingar, varav de två första misslyckades. Nu vid tredje omgången fick jag akupunktur behandling (ca. 10 tillfällen), man gjorde assisted hatching på mina ägg, och jag fick tillbaka 2 st. En liten räka växer i mig och vi är i v. 8+6! Så det skulle till lite extra hjälp för att lyckas! Nu är det ju fortfarande "tidigt" och faran är inte över, men, nu vet vi att vi kan bli gravida och bara det är en vinst i sig!
    Lycka till!!!

• Leia98

Vi har precis avslutat vår första Ivf som tyvärr misslyckades men jag har inte hört att det skulle gå lättare om det är hos mannen som felet ligger - låter dock bra i mina öron såklart.
    Min mans spremier har brusten DNA-sträng vilket betyder att möjligheterna för oss att bli gravida på naturlig väg är näst intill obefintliga enligt en färsk dansk undersökning som man hänvisar till på MAS (Fertlititetscentrum i Malmö). Enligt undersökningen går brytpunkter vid 27% och min man har 36% med brusten DNA. Det låter inte så mycket men tydligen är 27%-gränsen väldigt betydelsefull och därefter går det snabbt utför :o(

Är det någon mer som vet något om detta får ni gärna haka på tråden!

• Tussi

Jag har blivit gravid vid båda icsi försöken och fått missfall båda gångerna (i v7 och nu i v9)...Ska ta nya tag i höst..Läkaren på gynakuten sa att det var vanligare med missfall på icsiägg...men de på ivfkliniken hävdar bestämt att det inte är så...Jag vet inte vad jag ska tro..Iallafall önskar jag er all lycka till-det kommer säkert att gå bra!!

• Lene1

Ja, här var det så. Lyckades på första icsi!

• Petra71

Hos oss var det också trötta spermier hos sambon, och med våran 3-åring lyckades vi på vårat första icsi och med våran 1-åring var det andra försöket med frysta ägg.

Svar på tråden Efterlyser er som gör/har gjort ivf där det är mannens spermier det är "fel" på....