• Risifrutti

hjälp med filmredigering....

Jag Har laddat upp min ca 3,5 timmar långa semestervideo på datorn (inspelad med Panasonic NV-DS65) i AVI format och nu är videofilen hela 30 GB stor!!!

Kvaliteten är väldigt bra men när jag försöker redigera filmen med windows movie maker så blir kvaliteten mkt sämre efter redigeringen.

Hur ska jag göra för att redigera min film (med texter och vissa videoövergångseffekter) utan att försämra kvalitéten och sedan kunna bränna hela filmen på en dvd skiva som man ska kunna se med en vanlig DVD-spelare?

Kan man minska storleken utan att kvalitéten försämras?
    Det finns väl inga DVD skivor som man kan bränna så stora filer på?

Tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden hjälp med filmredigering....
  • inze

Nu har jag aldrig haft några filmer filmade med en riktig videokamera utan bara grejat lite med filmsnuttar tagna med vanlig digitalkamera (några minuter långa) men det har fungerat OK med MovieMaker. När är det kvaliteten blivit sämre? När du publicerat den? Vad väljer du att publicera i för format?

Sen är väl MovieMaker ett OK alternativ men program som Adobe Premiere Elements är kanske bättre.

• Risifrutti

Ja, när jag sparar filmen efter att ha redigerat den färdigtblir kvaliteten mycket sämre än originalets. Men har nu fått reda påa tt det beror på att MM inte är ett så bra val för "riktig" filmredigering av DV film filer (sådana som filmas med DV video kamera).
    Funderar nu på att skaffa mig något av programmen adobe premiere eller sony vegas, har du provat något av dem? nån rekommendation?

• inze
    Risifrutti skrev 2008-10-05 02:35:21 följande:
    Ja, när jag sparar filmen efter att ha redigerat den färdigtblir kvaliteten mycket sämre än originalets. Men har nu fått reda påa tt det beror på att MM inte är ett så bra val för "riktig" filmredigering av DV film filer (sådana som filmas med DV video kamera).Funderar nu på att skaffa mig något av programmen adobe premiere eller sony vegas, har du provat något av dem? nån rekommendation?
    Men blir kvaliteten lika dålig oavsett vilket format du publicerar som? Nu är ju din film ofantligt mycket längre än de 10-15 min filmer jag har testat att göra men om jag valt att publicera och bränna som DVD ser det helt OK ut när man kollar på TV. Men det är kanske lite mycket med 3,5 timme för en DVD.

Jag hade Premiere Elements 3 förut men nu med Vista fungerar det inte så jag har inte använt det så mycket.
  • Risifrutti

JA alltså kvaliteten är ok, men kan inte jämföras med originalets kvalitet som är superbra. Känns lite tråkigt att redigera filmen när kvaliteten blir så mycket sämre.

hmm är premiere svåranvänd? har hört att det ska vara jätte komplicerat?

Svar på tråden hjälp med filmredigering....