Får man äta mögelost om den varit frusen?
Hur är det igentligen med det här, jag älskar mögelost, får man äta det om den varit frusen, dör bakterierna som kan finnas i den då eller hur är det?
Eller är det BIG NOO NOO hela graviditeten ut?
Hur är det igentligen med det här, jag älskar mögelost, får man äta det om den varit frusen, dör bakterierna som kan finnas i den då eller hur är det?
Eller är det BIG NOO NOO hela graviditeten ut?
Bakterierna dör inte av att osten varit frusen.
Dock, de flesta mögelostar är pastöriserade så risken att äta av dem är minimal, men bara minimal som sagt...
Kan man ens frysa mögelost? *förvirrad*
All ost är ok sålänge den är upphettad till minst 70C (bubblande het).
Kaksmulan, ahh, detta ska undersökas.
AnneSophie
jajamännsan det kan man faktiskt och så låter man den sakta tina i rumstemeratur sedan, smask smask..
saxat från livsmedelsverket.
Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.
källa: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV
Listeria dör inte när man fryser maten - det är toxoplasma. Alltså bör man inte äta den ost som varit fryst om man inte äter den "ofryst".
Ahh nu fick jag lära mig något nytt av er kunniga FL:are
Ska alltså ta o göra en god pastasås av ostarna istället, det kanske kan bli en ren delikatess haha!
Eller köp grönmögelost på tub.
Den är jättegod! O helt ok eftersom såna ostar upphettas till mellan 120-140 grader (listeria dör vid 70).
Eller broccoli-tomat-mögelost-paj!
La Lola, åh min räddare i nöööden Ska köpa det imorrn!
*bockar o niger*
miasz
Det lät inte alls fel
Ät osten om du tycker den e god..
Känns som att folk riktar in sig så mkt på vad de inte får äta, ist för att fokusera på vad de ska äta! // Jag vet, har nån sjuuklig dragning till såna här trådar, ska söka för det!!
jag köpte hem mjukost på tub, är den också upphettad innan? var kan jag läsa det?