• Skrik och Panik

Får man äta mögelost om den varit frusen?

Hur är det igentligen med det här, jag älskar mögelost, får man äta det om den varit frusen, dör bakterierna som kan finnas i den då eller hur är det?

Eller är det BIG NOO NOO hela graviditeten ut?

• Svar på tråden Får man äta mögelost om den varit frusen?
  • kaksmulan

Bakterierna dör inte av att osten varit frusen.

Dock, de flesta mögelostar är pastöriserade så risken att äta av dem är minimal, men bara minimal som sagt...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • AnneSophie

Kan man ens frysa mögelost? *förvirrad*

All ost är ok sålänge den är upphettad till minst 70C (bubblande het).

« Absolut bäst! -

»
  • Skrik och Panik

Kaksmulan, ahh, detta ska undersökas.

AnneSophie

jajamännsan det kan man faktiskt och så låter man den sakta tina i rumstemeratur sedan, smask smask..

• AnneSophie
    Skrik och Panik skrev 2008-10-02 19:42:01 följande:
    Kaksmulan, ahh, detta ska undersökas.AnneSophiejajamännsan det kan man faktiskt och så låter man den sakta tina i rumstemeratur sedan, smask smask..
    Skumt, det hade jag ingen aning om. Måste testa det.
    « Absolut bäst! -

»
  • xenaa

saxat från livsmedelsverket.

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

källa: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • listo
    Skrik och Panik skrev 2008-10-02 19:38:10 följande:
    Hur är det igentligen med det här, jag älskar mögelost, får man äta det om den varit frusen
    Nej. Det som kan vara skadligt i den typen av ostar är listeria, och listeria överlever frysning.
    Däremot överlever listeria inte upphettning, därför är alla ostar okej om de upphettas till minst 70 grader.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • brinca

Listeria dör inte när man fryser maten - det är toxoplasma. Alltså bör man inte äta den ost som varit fryst om man inte äter den "ofryst".

• Skrik och Panik

Ahh nu fick jag lära mig något nytt av er kunniga FL:are

Ska alltså ta o göra en god pastasås av ostarna istället, det kanske kan bli en ren delikatess haha!

• La Lola

Eller köp grönmögelost på tub.
    Den är jättegod! O helt ok eftersom såna ostar upphettas till mellan 120-140 grader (listeria dör vid 70).

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • miasz

Eller broccoli-tomat-mögelost-paj!

• Skrik och Panik

La Lola, åh min räddare i nöööden Ska köpa det imorrn!

*bockar o niger*

miasz

Det lät inte alls fel

• La Lola
    Skrik och Panik skrev 2008-10-02 20:41:13 följande:
    La Lola, åh min räddare i nöööden Ska köpa det imorrn!*bockar o niger*

Det har funnits brie-ost på tub oxå men tyvärr verkar de ha slutat med den.
    Jag har letat men ännu inte funnit.
  • Stora syster

Ät osten om du tycker den e god..

• La Lola
    Stora syster skrev 2008-10-03 07:40:15 följande:
    Ät osten om du tycker den e god..
    Ja men vill man följa kostråden så äter man den inte som den är.
  • Stora syster

Känns som att folk riktar in sig så mkt på vad de inte får äta, ist för att fokusera på vad de ska äta! // Jag vet, har nån sjuuklig dragning till såna här trådar, ska söka för det!!

• La Lola
    Stora syster skrev 2008-10-03 07:51:38 följande:
    Känns som att folk riktar in sig så mkt på vad de inte får äta, ist för att fokusera på vad de ska äta! // Jag vet, har nån sjuuklig dragning till såna här trådar, ska söka för det!!
    Ts undrar ju om hon får äta mögelost o näe, vill man följa kostråden så bör man det inte pga listeriarisken.
    En helt normal fråga i mina ögon.
  • listo
    Stora syster skrev 2008-10-03 07:51:38 följande:
    Okej, då skiftar vi fokus. Man kan äta nästan allt när man är gravid, men det finns ett fåtal saker man bör undvika. Mögelost är en av de sakerna. Förutom mögelost på tub, för det är helt okej

Det är väl bättre att säga som det är, vad som är okej eller inte, istället för att låta folk sväva i nån slags paranoid osäkerhet och tro att nästan allt är farligt. För så är det ju inte, men den inställningen ser man alltför ofta i kosttrådar.
    Dock inte i denna! Detta är en av de bästa och mest sakliga och trevliga kosttrådar jag sett på mycket länge
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • La Lola
    listoplisto skrev 2008-10-03 08:25:34 följande:
    Okej, då skiftar vi fokus. Man kan äta nästan allt när man är gravid, men det finns ett fåtal saker man bör undvika. Mögelost är en av de sakerna. Förutom mögelost på tub, för det är helt okej Det är väl bättre att säga som det är, vad som är okej eller inte, istället för att låta folk sväva i nån slags paranoid osäkerhet och tro att nästan allt är farligt. För så är det ju inte, men den inställningen ser man alltför ofta i kosttrådar. Dock inte i denna! Detta är en av de bästa och mest sakliga och trevliga kosttrådar jag sett på mycket länge
    Bra skrivet!
  • jen05

jag köpte hem mjukost på tub, är den också upphettad innan? var kan jag läsa det?

• La Lola
    jen05 skrev 2008-10-13 21:26:24 följande:
    jag köpte hem mjukost på tub, är den också upphettad innan? var kan jag läsa det?
    Det står för det första i kostråden att ost på tub är helt ok (se Ostguiden).
    Sen kan man söka på nätet o läsa om just tub-ost o hur högt den är upphettad, det har jag gjort o läst att den upphettas mellan 120-140 grader (beroende på producent).
Svar på tråden Får man äta mögelost om den varit frusen?