• Jossa 79

Ska teckna barnförsäkring. Ska man nämna att barnet haft frejkakudde i 6 veckor?

Som rubriken lyder. Ska teckna försäkring för vår dotter som föddes för en månad sedan. Hon har en sk. omognad i höften så hon har fått en "frejkakudde", en slags sele, som hon ska ha i sex veckor. Spelar detta in när man ska teckna försäkringen, dvs att hon blir svår att försäkra?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Ska teckna barnförsäkring. Ska man nämna att barnet haft frejkakudde i 6 veckor?
  • hemlis

Min erfarenhet är att man ska säga så lite som möjligt, annars kan dom få för sig så mycket.

Kanske är det olagligt :-0!?

• Jossa 79

Ska kanske nämna också att det är relativt vanligt med sånt här "problem" med höften.

• Atjo

Arbetar själv på försäkringsbolag och mitt råd är att du skriver detta i ansökan. Det spelar ingen roll om detta är vanligt eller inte. Skulle det visa sig i efterhand att du har undanhållit information kan du bli utan ersättning, så varför chansa.

• hemlis

Jag skulle strunta idet och låtsas som jag inte trodde det var något att bry sig om.

Lycka till!

• Silverkatten06

Du får ett formulär du ska fylla i ang. barnets hälsa, ev. komplikationer etc. Jag rekomenderar INTE att du ljuger. Uppdagas det senare gäller inte försäkringen och vad värre är du kan tom åtalas för försäkringsbedrägeri..

• knäppisen

Du ska absolut skriva det. Du försäkrar på heder o samvetet att alla uppgifter är riktiga. Dessutom så riskerar du att ni står utan försäkring den dan ni verkligen behöver det, för att ni farit med oriktiga uppgifter.

• Myror i brallan

Vår lilla han tippa med vagnen och slå huvudet med akutbesök på sjukhuset som resultat...
    Dock kom vi hem igen samma kväll med doktorernas anmärkning UA... dvs de hittade inget..
    Detta innan vi han försäkra henne.. Angav olyckan i ansökan och har ingen reservation...
    Tycker som några andra skrivit... ärlighet varar längst....
    Det värsta som kan hända är ju att lillans försäkring blir ogiltig...

• Jossa 79

Ja, jag har läst igenom det formuläret. Ska jag då fylla i höftomognaden under "Har barnet förutom kontroller på BVC, eller skolhälsovård undersökts, kontrollerats, behandlats eller vårdats av läkare eller annan sjukhuspersonal".

Det var på kontrollen vid utskrivningen från BB som detta upptäcktes med höften och vi fick remiss till ortopeden.

Silverkatten06 skrev 2008-10-02 21:03:42 följande:
    Du får ett formulär du ska fylla i ang. barnets hälsa, ev. komplikationer etc. Jag rekomenderar INTE att du ljuger. Uppdagas det senare gäller inte försäkringen och vad värre är du kan tom åtalas för försäkringsbedrägeri..
  • Silverkatten06

Jossa 79 skrev 2008-10-02 21:08:27 följande:

Ja, jag har läst igenom det formuläret. Ska jag då fylla i höftomognaden under "Har barnet förutom kontroller på BVC, eller skolhälsovård undersökts, kontrollerats, behandlats eller vårdats av läkare eller annan sjukhuspersonal".Det var på kontrollen vid utskrivningen från BB som detta upptäcktes med höften och vi fick remiss till ortopeden.
    Ja. Skriv där att ni varit hos ortoped och att hon fått frejkakudde i 6 v.
Svar på tråden Ska teckna barnförsäkring. Ska man nämna att barnet haft frejkakudde i 6 veckor?