• Anonym

Lastbilschaufför - tjänar?

Vill vara anonym då maken sökt ett annat jobb än han har nu. Finns flera som känner oss här på fl, så jag vill ligga lågt.

Så till saken.
    Han sökte tjänst som lastbilschaufför. Han vet inte vad de har i lön/timlön så jag är lite nyfiken.

Företaget kör ett visst material och allt hänger på kunden. De sa att det kan finnas många långa dagar.. tex från 05 till 19-20 tiden på kvällen.
    Han skulle inte köra i utlandet eller alldeles för långt, men kanske från Göteborg till Borås eller från gbg till trollhättan.

Någon som vet?
    Nu blir det iofs övertid om han ska jobba så länge, men vad kan det bli i lön i månaden.. om vi säger att han jobbar en hel vecka med dessa tider, andra vanliga dagar 8 timmars pass

• Svar på tråden Lastbilschaufför - tjänar?
  • Anonym

Min man tjänar i grundlön 24 400 kr sedan tillkommer ob  osv. Han får väl ut ef skatt ca 17-18 000 kr.

Han har lastbilskort samt för tungtsläp.

• Anonym

BE CE har han

Får man mer betalt om man har för tungtsläp, trots att man inte kör med släp?

• Anonym

min sambo kör också lastbil han tjänar ca 20 000 rent i månaden

• CottonCandy

för de fösta kan han inte åka för långt för att inte behöva överntta.. då rn tradar chaffis inte får köra mer än 4h30 min sen 45min rast å sen 4h30min sen måste han ha dygns vila.. nu vet ja inte hur långt de e melln dessa städer du nämnde mne ska kan sova över i lastbilen lär han ha typ traktamente oxå.. och vad han tjänar ska inte beropå kunden om han inte kör eget alltså.. man har ju alltid en grundlön.

och NEJ man får inte mer betalt om man har CE...

• mamma ac 2005

I snitt så kan du köra 50-70mil/dag. Grundlönen ligger kring 126:-/timme + premielön + ob beroende på hur länge han jobbat inom yrket. Du kan mejla till transportfacket och fråga vad som gäller för det kollektiva avtalet

Allt går om man bara vill...
  • Anonym

det tar ca 1 timma till borås med bil från gbg och till trollhättan kanske lite mer

han har kört lastbil innan men nu det senaste gjorde han inte, men dock reparerade lastbilar

• Joual

Min man kör lastbil. Turen han kör innebär en övernattning. Han åker runt 18-tiden på kvällen och är borta i ett dygn. Lönen varierar, men inkluderat traktamenten får han nog 22-23 000 en snittmånad.

• Anonym (Chaufför)
    CottonCandy skrev 2008-10-02 23:47:43 följande:
    för de fösta kan han inte åka för långt för att inte behöva överntta.. då rn tradar chaffis inte får köra mer än 4h30 min sen 45min rast å sen 4h30min sen måste han ha dygns vila.. nu vet ja inte hur långt de e melln dessa städer du nämnde mne ska kan sova över i lastbilen lär han ha typ traktamente oxå.. och vad han tjänar ska inte beropå kunden om han inte kör eget alltså.. man har ju alltid en grundlön.och NEJ man får inte mer betalt om man har CE...
    Stämmer i stora drag Men... det finns såklart undantag och man kan förlänga sin arbetstid även om vilotiden i slutändan blir längre. Finns info om arbetstids regler o kör o vilo tid på transports hemsida.
  • CottonCandy

Anonym (Chaufför) skrev 2008-10-03 00:22:21 följande:

Stämmer i stora drag Men... det finns såklart undantag och man kan förlänga sin arbetstid även om vilotiden i slutändan blir längre. Finns info om arbetstids regler o kör o vilo tid på transports hemsida.
    jo de vet jag med men man kan inte dra ut de så mkt nu mer pga de nya lagarna...

sen så är inte alla åkerier med i transportfacket heller så lönen varierar..men så e de ju med alla jobb
Svar på tråden Lastbilschaufför - tjänar?