• Ciccilionaa

Hur vinterförvarar jag olivträden?

Köpte 2 små olivträd i våras? som stått ute hela sommaren i stora krukor.

Hur ska jag vinterförvara dem? Hur trivs de bäst? Hur trivs de inte mm?!

Tacksam för svar,
    C

• Svar på tråden Hur vinterförvarar jag olivträden?
  • mimmi 1

sköter man inte dom som vanliga krukväxter? minskar på vattningen under vinterhalvåret, lite svalare placering om man har möjlighet, annars i vanligt rum..

• Ciccilionaa

Ingen aning, därav min fråga.

Hade ett träd för några år sedan och den dog utav ovanstående behandling.

C

• Ciccilionaa

Ljust eller mörkt?
    Svalt eller normal rumstemp?..

Pls ngn som är expert? eller vetare?!

C

• Tigerunge

Jag tog in mitt olivträd förra året och ställde det i ett fönster som inte har söderläge och är ganska svalt.
    Klarade sig utmärkt och har nu stått ute hela sommaren . Tog in det igen för ett par veckor sen till samma rum och det verkar må bra

• Ciccilionaa

Tyvärr får det inte plats i fönster och under fönstret brassar ju elementen.
    Funderar på hallen, men dock utan fönster, kanske blir det för mörkt?

C

• Tigerunge

Har du nåt garage med fönster?
    Eller precis vid altan/balkongdörr?
    Om de är så stora att de får stå på golvet så kan de väl ändå står ganska nära fönstret , men inte precis vid elementet.

• Ciccilionaa

Tigerunge,
    Funderar på kanske mitt framför vår dubbla altandörr?! Där får de ju så mycket ljus som vi kan erbjuda inomhus, och elementen sitter inte direkt på utan på varsin sida om dörren,
    Vad tror du?

Garaget är fullt m skräp och det kan då inte stå nära fönstret, dessutom tror jag att det kan bli för kallt, vad tror du?

C

• annis74

Jag undrar också...bor i Skåne. Har dock en granne som inte tar in sitt på hela vintern utan låter det stå ute men skyddar krukan från kylan. Det har överlevt men så är det inte så kallt här i Skåne längre...

• Ciccilionaa

Tog in mina idag och placerade dem mitt framför vår dubbla altandörr. Där får de ju så mycket ljus som vi kan erbjuda inomhus, och elementen sitter inte direkt på utan på varsin sida om dörren...
    Får se hur de kommer att må..

Svar på tråden Hur vinterförvarar jag olivträden?