Måste man koka nappflaskan efter varje gång man använt den?
Och pump mm?
Och pump mm?
Nej det räcker att diska ur det.. Koka då och då..
Håller med Challe med Moa !
ja jag kokar inte efter varje gång, diska noga bara...........
Just det där frågade jag på BVC idag.
De rekommenderar att man kokar flaskor och dinappar 1 gång/dag och däremellan sköljer rent med bara vatten. Diskborstar är ofta stora bakteriehärdar i våra kök.
Jag har diskat flaskorna i maskin sen June var omkring tre månader.
Om man vill vara korrekt ska man väl koka napparna iallafall en gång om dagen. Fast det gör vi inte, vi diskar dem.
Jag har kokat allt hittills, varje gång innan det används, flaskor, nappar (till flaskorna).. fast jag har inte vetat hur länge jag ska hålla på med det.. tänkte fråga på BVC nästa gång jag gick dit. Men då kanske det inte är så nödvändigt då eftersom inte ni verkar göra det jämt ;)
Vi kokade INTE sonens nappflaskor speciellt ofta när han var spädis. Högst 1-2 ggr/vecka. Diskade dem med diskborste (!) och diskmedel och sköljde noga. Sonen blev aldrig magsjuk. Visst ska man vara noga med att rengöra men ibland tror jag att vissa rekommendationer är aningen överdrivna.
Jag kokar flaskor, di nappar & napparna 1 ggn per vecka & sedan diskar jag flaskorna med di nappar i maskinen. Sköljer dock ur allt med vatten igen efter att de diskats innan jag använder dom igen.
Jag använder en särskild flaskborste för napparna etc och med jämna mellanrum kokar jag den efter att jag kokat napparna.
Flaskorna kokade jag fram till att hon var fyra månader. Nu kör jag flaskorna i diskmaskinen och kokar det som handdiskas.
Det är nog lite överdrivet mycket, men äsch - vi har vant oss vid att ha ett litet kok på gång varje kväll.
Den information jag fatt ar att all mat utrustning ska steriliseras tills bebisen ar 6 manader. Efter det behover inte skedar/skalar steriliseras langre men daremot ska flaskor alltid steriliseras...
nej du behöver absolut inte koka flaskor och nappar efter varje användning!! Jag kokade högst en gång i veckan, annars så diskade jag som vanligt.
Att sterelisera för mycket tror jag absolut inte är bra, och det sa dom även på vårt bvc, mycket det här med sterelisering och renlighet överhuvud taget(tex dammsugning, djur osv) har gått lite till överstyr i vårt moderna sammhälle, men då har vi ju fått en tex fått fler allergiska barn oxå..
använd sunt förnuft så blir det nog bra!
alltså jag menar att i vår välmening att hålla barnen friska så går det till överstyr och det blir tvärt om istället, att dom tål mindre..
Jag kokar/kokade nappar, flaskor och "pipar" första gången, alltså då de var helt nya. Efter det så diskade jag bara flaskan-
Jag tror det är lite hysteri över den här "steriliseringen" av flaskor och nappar....
Ja, men det är väl bara för att vi som flaskmatar också ska få ha en hysteri... Eftersom vi inte kan vara med i amningshysterin...