• Tola

tips på hur man kan förenkla vardagen

Kan vi inte samla in lite tips här på små,enkla saker som underlättar vardagen.

Ngt jag alltid gör är att lägga upp barnens kläder för dagen efter på kvällen innan:)slipper jag stå och välja på morgonen..det här underlättar för mig:) barnen är 4 år och 6 månader!

• Svar på tråden tips på hur man kan förenkla vardagen
  • godishjärtat

Jag lägger också fram kläder.jättebra tips..
    *Färdiglagad mat i frysen alt. snabblagad mat, på fasta tider tycker jag underlättar.
    *Göra hushållssysslor tillsammans med min 3 åring, tar längre tid, men det blir gjort och hon tycker det är roligt. min 8 mån gillar att titta på när syrran fixar.
    *Några bra dvd filmer underlättar alltid om man behöver göra något själv.
    *Mycket förvaring, så man bara kan rafsa ner allt i en låda.

Det var lite tips från mig

• Tola

Ja! gärna tips på bra förvaring också! Vi bor (enligt mig) i den bästa lägenheten vi kan få i stan,till bra pris:) det är en trea och barnen ska få varsitt rum. Vi har ett stort vardagrum o får plats med våran säng där. Men massa tips på förvaring tack:)

• godishjärtat

Vi har en dubbelsäng med förvaring under(IKEA), där ryms hur mycket som helst, där har vi saker som man förvarar en längre tid, inget man öppnar varje dag.

Höga hyllor i vår garderob med massa stora lådor för kläder man vill spara osv.

Låda i köket med målargrejor och baksaker till stora tjejen.

Många hyllor i hennes rum, några så högt att hon måste be om de sakerna

stora backar under hennes säng, samt under våran gästsäng

Plastbackar i vardagsrummet för lilltjejen och för snabb städning

Rotting lådor i hallen för barnens vantar osv

Något som underlättat städningen betydligt är att hon fått små plastlådor (IKEA)till alla saker( inte ALLA) typ en låda för pärlor, dockor,hästar, doktorsaker, bilar osv. Hon tar ofta bara en låda i taget och ska plocka undan den innan hon tar en ny.det funkar superbra.Bra för lillatjejen också som stoppar allt i munnen.

Vi bor också i stan, i en 4:a, min man har ett eget rum så tjejerna ska så småningom dela. därför har vi redan nu tänkt jättemycket på förvaring

• Tola

puffar igen:) det där med att diska o så med barnen fungerar verkligen. Pojken tycker det är jätte kul att diska och visst.Det tar längre tid,men det blir gjort!

• strojes

Vi ska bygga en säng till stora tjejen med skåp under så hon får plats med alla sina kläder.
    Skåpstommarna vi ska använda är ur PAX-serien på IKEA (den som är 100cm bred). Två skåp bredvidvarandra på en låg sockel och stödlister mot väggen och så en resårmadras på det. Utdragbara hyllor i skåpen. Skåpen är 70 cm djupa så det blir 20 cm kvar mot väggen där vi ska göra ett par fasta hyllor som till en början tjänstgör som stege för att komma upp i sängen.
    Sen är det bara att kasta ut hennes garderob och få den ytan till något annat kul.

• Tola

Alltid lägga disken i blöt.

• smeo

Jag brukar plocka upp leksaker mm från golvet med hjälp av sopskyffeln
    så slipper jag böja mig o få ont i ryggen

• Rix

Förbereda morgondagens mat kvällen innan.

Slänga eller skänka kläder man inte använt på länge, de tar så mycket plats annars.

Planera!!!! (tänk framåt)
    Jag har visserligen en väldigt stor familj och skulle inte gå runt annars men mina vänner med 1-3 barn önskar att dom orkade planera som jag.
    Jag har ett veckoschema för både mat och händelser.

I vår groventré har alla barnen och vi en plastlåda med namn som man vintertid har mössor och vantar i och sommartid kepsar, solhattar och cykelhjälmar.

• päronblomman

Lägger aldrig fram kläder dagen före, barnen får själva ansvaret att klä sig, eller så bestämmer jag. (Köper/skaffar kläder främst i basfärger där "alla passar ihop" väldigt få sorters strumpor/person-alla likadana, men i stort antal.(underlättar-slipper leta). Hel och ren är mitt måtto-gärna fin, men gör ingen stor grej av klädval.

Har mkt frysta basvaror/konserver/pasta etc så att en middag går att få fram på en halvtimme utan särskild planering.
    Handlar ca var 5-e -7e dag, äter det som finns dessemellan. Dock ganska road av matlagning.

Äter mat på bestämda tider och slipper förhoppningsvis hungerskrik.

Fasta sovtider till de yngre, och till de äldre mer flexibla men endast på villkor att de sköter sina plikter och ej verkar trötta el griniga.

Drar med mig några barn när jag handlar, även om de kanske krånglar, yngsta 2 är 20 månader. Vill inte slösa "barnfri tid på handling av mat, samt att det ju kan va rätt kul för barnen att få ta en runda i affären, även om det blir stökigt vissa gånger. Då får det bli en snabbhandling!

Skriver en veckoplanering med det som avviker från normalschemat
    på ett A4 ark som jag sätter upp på kylskåpet, typ kalas, föräldramöten, särskilda matsäckar som skall packas.
    Enklare med ett sammanfattande papper än högar med drällande originalpapper.Slänger alla papper jag läst/skrivit av.

Försöker att förenkla saker så mycket som möjligt, och så långt som möjligt att få barnen att ta eget ansvar för det de kan klara.
    Förklarar för barnen att det frigör tid som vi kan göra något roligt på.

Har nu satt upp checklistor där jag kan bocka av att barn som krånglar med läxläsning gjort dagens läxa, om ej dras morgondagens datatid in. Verkar faktiskt funka väldigt bra.

Ovanstående för att minska tjat, som är väldigt tidsslösande och tråkigt.

Vunnen tid som frigörs försöker jag använda till att leka och ha kul med barnen, samt att hinna sitta ner själv och göra något som intresserar mig.

Accepterar att vissa dagar är hårt arbete av gränssättning, gnäll och elände, men att andra dagar är desto soligare.

Tvättar när det behövs, har lovat mig själv att sortera in tvätten direkt-och gör det. De 3 äldsta barnens tvätt sorteras/läggs i lådor av tioåring som har 10 kr/vecka för detta.
    Tvillingarnas kläder lägger jag i varsin genomskinlig plastlåda som ryms under skötbordet. Stryker el viker ej. Blir OK efter påklädning enl mig. mest mjukiskläder.

Badrummen rengöres av dotter som har en del av sin veckopeng för detta, görs det ej får jag göra det...dock ej ofta.

Ovanstående gör att 5 barnshushåll funkar bra utan problem.

• strojes

päronblomman: Så enkelt det låter. Här lyckas vi nätt och jämt hålla oss flytande känns det som... Dags att få ihop nån grundplanering så det kan börja flyta lite bättre för oss.

• Rix

Det är planering och en bra grund som gör att saker och ting snurrar och då blir det heller inte lika jobbigt när nått oförutsett inträffar. Vi har 7 barn heltid och ytterligare 2 på helgerna.

• Carina36

Köper bara kläder av sådant tyg så det inte behöver styrkas. Det är skönt, behöver aldrig styrka Skrattande

• Carina36

Haha, nu är jag trött. Då blir det stavfel. Jag menar naturligtvis "stryka" inte "styrka"

• Tårtsmulan

När man är på semester och ex. åker buss/flyg så är det smart att ha en tom IKEA-kasse med sig - när det är dags att kliva av är det snabbt att bara ösa ned allas handbagage/leksaker/småplock.

//5-barnsmamma

Svar på tråden tips på hur man kan förenkla vardagen