Lägger aldrig fram kläder dagen före, barnen får själva ansvaret att klä sig, eller så bestämmer jag. (Köper/skaffar kläder främst i basfärger där "alla passar ihop" väldigt få sorters strumpor/person-alla likadana, men i stort antal.(underlättar-slipper leta). Hel och ren är mitt måtto-gärna fin, men gör ingen stor grej av klädval.
Har mkt frysta basvaror/konserver/pasta etc så att en middag går att få fram på en halvtimme utan särskild planering.
Handlar ca var 5-e -7e dag, äter det som finns dessemellan. Dock ganska road av matlagning.
Äter mat på bestämda tider och slipper förhoppningsvis hungerskrik.
Fasta sovtider till de yngre, och till de äldre mer flexibla men endast på villkor att de sköter sina plikter och ej verkar trötta el griniga.
Drar med mig några barn när jag handlar, även om de kanske krånglar, yngsta 2 är 20 månader. Vill inte slösa "barnfri tid på handling av mat, samt att det ju kan va rätt kul för barnen att få ta en runda i affären, även om det blir stökigt vissa gånger. Då får det bli en snabbhandling!
Skriver en veckoplanering med det som avviker från normalschemat
på ett A4 ark som jag sätter upp på kylskåpet, typ kalas, föräldramöten, särskilda matsäckar som skall packas.
Enklare med ett sammanfattande papper än högar med drällande originalpapper.Slänger alla papper jag läst/skrivit av.
Försöker att förenkla saker så mycket som möjligt, och så långt som möjligt att få barnen att ta eget ansvar för det de kan klara.
Förklarar för barnen att det frigör tid som vi kan göra något roligt på.
Har nu satt upp checklistor där jag kan bocka av att barn som krånglar med läxläsning gjort dagens läxa, om ej dras morgondagens datatid in. Verkar faktiskt funka väldigt bra.
Ovanstående för att minska tjat, som är väldigt tidsslösande och tråkigt.
Vunnen tid som frigörs försöker jag använda till att leka och ha kul med barnen, samt att hinna sitta ner själv och göra något som intresserar mig.
Accepterar att vissa dagar är hårt arbete av gränssättning, gnäll och elände, men att andra dagar är desto soligare.
Tvättar när det behövs, har lovat mig själv att sortera in tvätten direkt-och gör det. De 3 äldsta barnens tvätt sorteras/läggs i lådor av tioåring som har 10 kr/vecka för detta.
Tvillingarnas kläder lägger jag i varsin genomskinlig plastlåda som ryms under skötbordet. Stryker el viker ej. Blir OK efter påklädning enl mig. mest mjukiskläder.
Badrummen rengöres av dotter som har en del av sin veckopeng för detta, görs det ej får jag göra det...dock ej ofta.
Ovanstående gör att 5 barnshushåll funkar bra utan problem.