• ash

Ärftlighet och tvillingar??

Hej
    Jag vet inte så mycket om tvillingar och är lite intresserad av hur ärftiligheten påverkar ifa man blir gravid med tvillingar... jag har hört massor av historier att det...

1. ...kommer från mammas sida
    2. ...kommer från pappas sida
    3. ...skippar en generation
    4. ...det inte är ärftligt
    5. ...bara är enäggstvillingar som är ärftligt
    6. ...bara är tvåäggstvillingar som är ärftligt
    etc...

Som ni ser har jag ingen aning... täkte att kanske någon här inne på tvillig trådarna har koll...

tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ärftlighet och tvillingar??
  • Nyfiken gul

kommer från mammans sida och är tvåäggs som ärvs. enäggs är slumpartat.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Lilla näktergal

Du ärver det från mammans sida, det kan hoppa över någon generation och det är BARA tvåäggstvillingar eftersom dina äggstockar släpper mer än ett ägg. Om det är enäggstvillingar så är det ett ägg från början som delar sig och det är liksom inte ärftligt.

• Nyfiken gul

pappan kan ge tvåäggs-genen vidare till sina döttrar men kan inte själv orsaka tvillingar.

• Nyfiken gul

och om jag förstått det rätt så hoppar det över mer än en generation är det inte längre ärftligt.

så om farmor fått tvillingar men ingen annan så är risken/chansen att själv få tvillingar extremt liten, rent av obefintlig.

• ash

Hur är det då om min farmor är tvilling? Finns det chans/risk (beroende på hur man ser det) att jag får tvillingar?

• Tre skorpioner

Nyfiken gul skrev 2008-10-03 11:22:27 följande:

och om jag förstått det rätt så hoppar det över mer än en generation är det inte längre ärftligt.så om farmor fått tvillingar men ingen annan så är risken/chansen att själv få tvillingar extremt liten, rent av obefintlig.
    [/citat]

Du ärver från Mor el. Far.(tvåäggs)
    I min släkt så var det min Mormors syster som hade tvillingar.
    Nu väntar jag tvillinpar nr. 2
    Så obefintlig?? ;)
    Jag har nog samlat på mig hela släktens gen....
    ash skrev 2008-10-03 15:12:28 följande:
    [citat]
    Hur är det då om min farmor är tvilling? Finns det chans/risk (beroende på hur man ser det) att jag får tvillingar?
    Din pappa kan ha gett dig den genen att släppa fler ägg.
  • Lycklig2012

mamman som får tvillingar ärver det av sin far som har tvillingar i sitt led.. som fastrar till mamman som får tvillingar om ni fattar.

• Lycklig2012

och ska bara tillägga att både mina fastrar, min syrras tvillingar och mina är enäggs... inte ärftligt? knappast.

• hulahula79

vet inte om det stämmer, men har hört någonstans att kvinnor kan föra vidare tvåäggstvillingar och män enäggstvillingar.

• ash

tack för alla svar den sista länken var mycket givande...

• Bubblan2

Det var så lite så och lycka till!!!

Själv hade jag två små bubblor från början men UL vid inskrivningen visade att det bara fanns hjärtverksamhet hos den ena, så den återbildades ganska snabbt. Gjorde VUL några dagar senare och då fanns den inte kvar.

Mamma och mormor är tvåäggstvillingar så jag var väl medveten om chansen. Hade inte haft något emot två till priset av en graviditet/förlossning. Men så blev det inte och nu gläds vi åt en lillebror!

• Ailie

så vem som helst som inte har tvillingar i släkten kan få det?
    är lite orolig, har så stor mage och de trycker på neråt i magen, är bara i v11 med andra barnet =)

• Bubblan2

Ailie,
    Ja, det är inte bara ärftligt. Du kan mycket väl få både tvåäggstvillingar även om du inte har det i släkten och enäggstvillingar (slarvigt beskrivet: miss i planeringen). Men chansen att få tvåäggstvillingar ökar om du har det i släkten.

Har du varit på inskrivningen? Om inte, fråga om du kan få kolla det tidigare än på rutinUL. Jag fick kolla direkt på inskrivningen eftersom min BM var lika nyfiken som jag och sen är det ju även så att om det är två får man gå på lite fler besök och i mitt landsting är även spec-MVC inkopplad om det är två.

Lycka till!

• Zozzo87

Detta har jag läst iaf.;
    Att om mannen har tvåäggstvilingar i generna så kan Mannen ge över sina gener att få tvillingar till sin dotter men kan inte "göra tvillingar". Men skulle mannen i sin tur vara enäggstvilling så kan han göra så att ett ägg delar sig i två. Och blir då enäggs tvillingar...

Kvinnan kan släppa två ägg oavsett (ibland 3????) och detta behöver inte vara ärvt.

I min situation. Ärvt generna att få tvillingar från både min mammas o pappas sida. Går exakt enligt det jag försökte beskriva (dålig att förklara mig) Fick höra att mina två systror har 75%chans att också få tvillingar. Eftersom en av oss redan har fått (fråga inte hur o varför för det vet jag inte heller) Men det som är bäst av allt är att min storasysters man är ENäggstvilling. Och OM min syster släpper två ägg och hennes man kan befrukta båda o sen dela på båda äggen så finns ju en chans att det kan bli 4 stycken hehe... Nee sovdags....

Svar på tråden Ärftlighet och tvillingar??