• Anonym (Sanna)

Borde vi skriva ett skuldebrev?

Jag ska låna ut pengar till min sambo för att han ska betala av några gamla skulder han har.

Nu tänker inte jag att vårt förhållande ska upphöra på nåt vis, men allt kan ju hända.

Undrar om ni tycker att vi ska skriva ett skuldebrev, känns så pissigt bara att föreslå det..

• Svar på tråden Borde vi skriva ett skuldebrev?
  • Zharlotte

Jag skulle nog skriva ett skuldbrev. Om han då tycker det låter fånigt så säg att då blir det inga pengar. Du vill ha garanti att du får dina pengar tillbaka ifall något händer.
    Eller så gör ni upp en avbetalningsplan (skriftlig sådan) som någon kanske bestyrker.

• Anonym (Sanna)
    Svar på #1
    Jo, fast grejen är att det inte handlar om en stor summa pengar, 3000kr..
  • unclaf

Ja det tycker jag ni ska. Vi har lånat en summa pengar av mina förädlrar (som vi ämnar betala tillbaka) men har ändå skrivit ett skuldebrev. Dels för att det ska bli sjysst mot mina syskon vid arvsfördelning och dels för att det faktiskt känns bäst även för oss.

Om han skulle ta illa upp för detta förslag så hade jag itne tyckt det kännts bra att låna ut pengarna. Inte för pengarnas skull, utan för hans inställning.

Ingen aning om vad ni har för slags förhållande, men om ni inte har "dealen" att "allt mitt är ditt" så tycker jag skuldebrev ä rbra.

• guldplutt

ok, för 3000 hade jag nog inte skrivit någon revers. men det beror ju förstås på hur mkt 3000 är för dig, om du står och faller om du blir av med de pengarna så är det ju tillräckligt viktigt och mkt pengar för dig att skriva en revers!

• Anonym

Är det bara 3000 kr så skulle jag skippa skuldebrevet, hade det däremot varit åtminstone 10000 eller mer så hade jag velat ha det.

• Anonym

Om du känner att det är ett lån och du ska ha tillbaka pengarna så bör du skriva ett skuldbrev, för man kan faktiskt inte veta om förhållanden håller!
    Tycker du att du kan hjälpa honom med sin skuld ändå så skriver du inget skuldbrev och ser det som att du skänker honom pengarna, vill han ge tillbaka så gör han det kanske ändå.

• Anonym (Sanna)

Jag tror vi skippar skuldebrevet, visst jag vill ha tillbaka pengarna, och han kommer säkerligen försöka betala tillbaka så mycket han kan. Skulle vi göra slut så kanske han betalar tillbaka i alla fall, gör han det inte får jag ta det då..

3000 är ganska mycket för mig, jag är student och tar från de pengar jag tjänat ihop i sommar. Han är också student och får ca 5000/månaden.

• Zharlotte

Anonym (Sanna) skrev 2008-10-03 11:39:14 följande:

Jag tror vi skippar skuldebrevet, visst jag vill ha tillbaka pengarna, och han kommer säkerligen försöka betala tillbaka så mycket han kan. Skulle vi göra slut så kanske han betalar tillbaka i alla fall, gör han det inte får jag ta det då..3000 är ganska mycket för mig, jag är student och tar från de pengar jag tjänat ihop i sommar. Han är också student och får ca 5000/månaden.
    Eller så föreslår du att han betalar dina räkningar eller försäkringar, mat eller bensin eller dyl. tills skulden är avbetalt.
  • Anonym (Sanna)
    Zharlotte skrev 2008-10-03 11:43:01 följande:
    Anonym (Sanna) skrev 2008-10-03 11:39:14 följande:Eller så föreslår du att han betalar dina räkningar eller försäkringar, mat eller bensin eller dyl. tills skulden är avbetalt.
    Jo kanske det, men han har inte råd med det..
  • Anonym

Tycker du kan låna honom dom tre tusen utan några brev.
    I framtiden är det kanske du som står där istället.

• Fia Lundbom

Får jag låna tråden lite ?

Min dotter har lånat 40.000 av sin mormor/morfar för insatsen till en lägenhet.

Hur ska vi skriva i skuldebrevet ? Det är ingen ränta och på obestämd tid - men vi vill ändå ha ett skuldebrev.

Något tips ?

• Wickedblue

Man förlorar ju knappast något på att gardera sig med att skriva ett skuldebrev.
    Jag fick lära mig den hårda vägen,var ihop med världens snällaste kille som jag lånade ut pengar till men när jag gjorde slut så vägrade han fortsätta betala av skulden och det gick så långt att jag tvingades dra in kronofogden för att få tillbaka mina pengar.Då var jag rätt tacksam över att vi hade skrivit ett skuldebrev.

Svar på tråden Borde vi skriva ett skuldebrev?