• HardcoreHunny

Någon med erfarenhet av cysta vid ögonbrynet på spädbarn?!

Hej!

Har idag varit hos ögonläkaren med min 2månaders dotter pga en liten knuta i vänster ögonbryn.
    Han tror att det e en så kallad "tvillingcysta".
    Något som inte är farligt alltså, men kan börja öma lr växa så vi ska ha koll på den.
    De flesta väljer man att operera bort då barnet är så stort/gammalt att det går att söva med narkos. Endel blir osynliga efter hans som barnet växer sig större å får då sitta kvar, och endel blir ömande och måste därför operaras bort.

Nu skulle jag väldigt gärna komma i kontakt med andra föräldrar med liknande erfarenheter.
    Tvillingcystor kan visst sätta sig lite var som på kroppen, men just ögonbrynet var visst ganska så vanligt på spädbarn. Hade något å göra med att skallbenet har en skarv just där.

Så vet ni något så skriv gärna. Läkaren säger att det e ofarligt, men lite nervös e jag nog allt endå...

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av cysta vid ögonbrynet på spädbarn?!
  • Trattelina

Hej hej,

Vår dotter som nu är 4.5 år opererade bort en dermaiodcysta (osäker på stavningen) förra året. Då var hon 3.5 år.
    Vi såg knölen när hon var ca. 1 år och hon kontrollerades med jämna mellanrum tills hon var stor nog att ta bort den.
    Eftersom den inte störde eller växte så sa dom att det inte var någon fara. Operationen som skedde under narkos var över på under en timme och allt gick toppenbra. Hon hade en rejäl blåtira ett par dagar och sen var allt som vanligt.

Vet inte om det är samma din flicka har... Dom analyserade dotterns knöl och det var helt ofarligt. Jag förstår verkligen din oro, men i de flesta fall är det helt ofarligt och egentligen behöver den inte tas bort men av kosmetiska skäl och eftersom det var så nära ögat så tog man bort den.

Må så gott!

• EmelieG84

Hejsan!

En utav mina tivllingtöer har oxå en sådan, de sa att den skulle växa bort med henne. Fast nu VÄXER den massvis, tom bvc reagerade när vi va där nu i veckan. Vi ska avvakta tills 18 mån kontrollen,har den inte slutat växa då ska vi får remiss igen..

Finns bilder i gallerier, Titta på Wilma.

• HardcoreHunny
    Trattelina skrev 2008-10-05 09:08:18 följande:
    Hej hej, Vår dotter som nu är 4.5 år opererade bort en dermaiodcysta (osäker på stavningen) förra året. Då var hon 3.5 år. Vi såg knölen när hon var ca. 1 år och hon kontrollerades med jämna mellanrum tills hon var stor nog att ta bort den. Eftersom den inte störde eller växte så sa dom att det inte var någon fara. Operationen som skedde under narkos var över på under en timme och allt gick toppenbra. Hon hade en rejäl blåtira ett par dagar och sen var allt som vanligt. Vet inte om det är samma din flicka har... Dom analyserade dotterns knöl och det var helt ofarligt. Jag förstår verkligen din oro, men i de flesta fall är det helt ofarligt och egentligen behöver den inte tas bort men av kosmetiska skäl och eftersom det var så nära ögat så tog man bort den. Må så gott!
    Du har inga bilder på henne? Å var vart den placerad, ögonbrynet oxå?!

Tja, de säger ju att jag inte behöver vara  nervös....men det e ju som sagt lättare sagt än gjort... Gråter

Skönt att höra att allt vart bra med eran lilla tös!
  • HardcoreHunny
    daemz skrev 2008-10-05 09:24:47 följande:
    Hejsan!En utav mina tivllingtöer har oxå en sådan, de sa att den skulle växa bort med henne. Fast nu VÄXER den massvis, tom bvc reagerade när vi va där nu i veckan. Vi ska avvakta tills 18 mån kontrollen,har den inte slutat växa då ska vi får remiss igen..Finns bilder i gallerier, Titta på Wilma.
    Var inne i ditt galleri å kikade, det ser precis ut som på min lilla tös...lr tja den e fortfarande mindre på min Nikita, men så e hon ju bara 2månader nu.Ledsen

Hoppas allt kommer gå toppen för er! Å du får gärna uppdatera så fort du vet mer!
  • Trattelina

Jag la in en bild i mitt galleri från operationsdagens morgon.
    Läkaren hade varit och ritat en blomma istället för den obligatorska pilen *ler*

Och kortet som jag har i min presentation är taget en tid efter operationen. Man kan fortfarande se lite av hennes blåtira.

• Xgirl83

Hittade denna tråden när jag sökte på just cystor, vilken tur.

Vi var på ultraljud igår där läkaren konstaterade att det såg ut som just en cysta. Också vid ögonbrynet så som era har. Fast läkarna har inte sagt något om att det var vanligt med cystor på det stället på barn, nu blir jag orolig att de inte har tillräcklig koll på det där. Vi upptäckte en liiiiten knöl när hon var 2-3 månader kanske, sedan tror jag den växte rätt snabbt för det var svärmor som en dag undrade vad det var för knöl hon hade, då var hon kanske 6-7 månader.

Har era barn gjort några tester av knölen? Har de tagit ut vätska från den eller nåt?

• HardcoreHunny
    Xgirl83 skrev 2008-11-12 13:42:46 följande:
    Hittade denna tråden när jag sökte på just cystor, vilken tur. Vi var på ultraljud igår där läkaren konstaterade att det såg ut som just en cysta. Också vid ögonbrynet så som era har. Fast läkarna har inte sagt något om att det var vanligt med cystor på det stället på barn, nu blir jag orolig att de inte har tillräcklig koll på det där. Vi upptäckte en liiiiten knöl när hon var 2-3 månader kanske, sedan tror jag den växte rätt snabbt för det var svärmor som en dag undrade vad det var för knöl hon hade, då var hon kanske 6-7 månader.Har era barn gjort några tester av knölen? Har de tagit ut vätska från den eller nåt?

Hej!

Nej, på min lilla skrutta så har de inte tagit å gjort några tester alls då hon e så liten (född den 1/8-08). Vi skulle vara observanta på hur knölen växte om den växte å så att hon inte har ont av den. Händer ngt av detta så skulle vi kontakta läkaren direkt annars så var det bara att avvakta å se vad som sker! Fast visst e det lite kämpigt, hade ju varit tryggare å verkligen fått veta vad det e lilla skruttan har vid sitt ögonbryn. :(

• Xgirl83

Tack för ditt svar! Dotterns läkare ringde idag för han hade fått svaret från ultraljudet (alltså det som röntgenläkaren berättade för mig, att det är en cysta). Så nu skulle han göra en remiss till ögonavdelningen istället. De verkar verkligen inte veta i vilken ände de ska ta tag i detta...

• HardcoreHunny
    Xgirl83 skrev 2008-11-19 15:34:09 följande:
    Tack för ditt svar! Dotterns läkare ringde idag för han hade fått svaret från ultraljudet (alltså det som röntgenläkaren berättade för mig, att det är en cysta). Så nu skulle han göra en remiss till ögonavdelningen istället. De verkar verkligen inte veta i vilken ände de ska ta tag i detta...
    Okay! Vi vart skickade direkt till ögonläkaren här i Halmstad, men min barnmorska & barnläkare var oxå lite osäkra på vart de skulle skicka oss först... Men ögonläkaren var super trevlig å visst typ direkt vad det rörde sig om då han sett ett flertal fall tidigare.

Fick dessutom veta för bara några dagar sedan att Nikitas faster oxå hade en sådan här cysta som barn å den blev borttagen då hon var lite äldre...3-4år. Hade ju varit trevligt att vetat tidigare, men men bättre sent än aldrig heter det la....

Var inne i ditt galleri tidigare oxå å såg bilderna på din dotters knöl, ser precis ut som det Nikita har oxå!
    Önskar er all lycka till! Å hoppas du uppdaterar så fort ni varit hos ögonläkaren!

Mvh // Ciss.
  • Xgirl83

Aha, då får man hoppas att vi kommer till en lösning nu när vi kommer till ögonläkaren då.

• Smetis

Min dotter föddes med en cysta vid ögonbrynet och vi var också hos ögonläkare. Hon rekomenderade ingen opreation men vi sa att om den fortfarande är väldigt synlig när hon blir äldre så får den tas bort. Nu är hon 10 och det syns ingenting om man inte vet om det. Ansiktet har vuxit men cystan har samma storlek som när hon var nyfödd.

• Ollibollmora

Tjosan

Vår äldsta son hade en sk tvillingcysta vid ögonbrynet. Den växte inte men han fick operera bort den ändå när han var runt 9 månader. Det gick jättebra och det var skönt att bli av med den så att vi slapp oroa oss för att den skulle växa.

Läkaren som opererade honom sa att det var vanligt med dessa cystor och att de växte just där.

Jag tror att man kan se rätt tydligt på bilderna i mitt galleri. Oliver heter han och "lammet"- bilderna syns det nog på

Lycka till och försök att inte oroa dig!

• Cococo

Hej alla ni, lånar denna tråd för en fråga.. Vår son är snart 2 år och har ca ett år haft en liten bula på sidan av ögonbrynet. Tänkte på det ett ta men lugnade mig då jag tyckte att det blev bättre. Tycker nu att den känns större igen, typ som en ärta och jag håller på att oroa ihjäl mig.

Har ingen möjlighet att besöka läkare innan fredag då vi är utomlands, råkade även på det igår och kom till en massa mardrömssidor.. Kan ni råda till något som kan lugna mig? Borde det inte göra ont om det skulle vara något allvarligt?

Ledsen för rörig text, känner mig inte helt samlad..

• Xgirl83

Just den sortens cysta som min dotter hade, som satt vid sidan av ögonbrynet, är tydligen vanlig hos små barn. Det är någon skarv vid skallbenet där som gör att det lätt blir sådana cystor just där, om jag minns det rätt. Min dotter fick operera bort sin, då den växte, fast den var helt ofarlig och godartad. Hon är nu en mycket livlig och pigg tjej på 4½ år. Hon opererades i 2-årsåldern.

Det finns ju säkert många andra möjliga anledningar till knölar med, fettknölar t ex. Men bra att ni kollar upp det så ni slipper oroa er. Personligen tror jag inte ni behöver vara oroliga. Lycka till!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Cococo

Tack för ditt svar, betyder mycket! Skönt att höra att det kan finnas en naturlig/ofarlig anledning. Efter jag googlade igår har jag mått konstant illa och längtat hem.. Ska ha detta i tankarna och försöka njuta resten av veckan i värmen.
    Grämer mig dock att jag inte kollat upp det innan

• havaianas

Jag var och kollade upp en knol jag sjalv hade i pannan (fettcysta) och lakaren sa da att "man far inte cancer i pannan", sa om du cococo ar orolig for nagot jattehemskt sa behover du nog inte fundera sa mkt mer pa detta. Njut av semestern!

Svar på tråden Någon med erfarenhet av cysta vid ögonbrynet på spädbarn?!