• Miss Z

Är det någon som är bra på akvariefiskar ?

Jag startade upp ett akvarium för kanske 2-3 månader sen. Sen dess har säkert 8 fiskar dött och jag kan verkligen inte förstå vad problemet är.

Jag frågade i djuraffären vad som var felet och han sa att jag skulle ha en doppvärmare för värmens skull, bara mata fiskarna en gång per dag och byta en tredjedel vatten i gång i veckan.

Men mitt akvarium är ganska litet och behöver inte doppvärmare eftersom att termometern visar att det är alldeles lagom temp i vattnet för fiskarna.

Jag matar dom bara en gång per dag och absolut inte för mkt så att dom skulle äta ihjäl sig.

Och jag byter en tredjedel vatten i veckan.

Så varför dör dom hela tiden ?
    Är det någon som kan något om akvariefiskar ?

• Svar på tråden Är det någon som är bra på akvariefiskar ?
  • Toka2

Det är betydligt svårare att få rätt balans i ett litet akvarium än ett stort. Hur många liter är det på, och hur många fiskar har du? Får vattnet stå över natten innan du häller det i akvariet, eller tar du direkt från kranen? Har du egen brunn eller kommunalt vatten?

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Miss Z
    Svar på #2
    Akvariet kanske är på ca30 liter. Jag tror att jag har ca 6 olika fiskar (ballongmolly, black molly & guppy) sen har jag 10 neontetrer åxå, men än så länge har ingen av dom dött. Jag tömmer i en skvätt aqua safe innan jag häller vattnet i akvariet, trodde att det skulle räcka, men vi har kommunalt vatten.
    Så fort jag har flyttat ska jag byta till ett större akvarium.
  • Toka2

Det låter som alldeles för många fiskar till den lilla volymen. Det här hittade jag vid en snabbsökning på vattenmängd per fisk:

Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.

(Saxat från www.zoopet.com)

Så bara neontetrorna kräver ca 30 liter vatten..

• Toka2

En fråga till: Nu har du ju 16 fiskar kvar, hade du 24 innan eller har du "fyllt på" med nya fiskar när någon har dött?

• Pineapple

Kolla vattenkvaliteten. Har du fått nitrit i vattnet så dör firrarna. Men det är rackarns svårt att få balans i en sån liten balja.

• Miss Z
    Svar på #5
    Toka2 skrev 2008-10-03 12:48:21 följande:
    En fråga till: Nu har du ju 16 fiskar kvar, hade du 24 innan eller har du "fyllt på" med nya fiskar när någon har dött?
    Jag har fyllt på med 5 fiskar efter att de andra dött. Nu är det bara två fiskar kvar av de senaste jag köpte för kanske en månad sen.
  • Miss Z
    Svar på #6
    Pineapple skrev 2008-10-03 13:12:36 följande:
    Kolla vattenkvaliteten. Har du fått nitrit i vattnet så dör firrarna. Men det är rackarns svårt att få balans i en sån liten balja.
    Hur kan man kolla det då ?
    Jo, jag vet, jag ska byta akvarium så fort som möjligt.
  • Pineapple

En bra akvarieaffär kan hjälpa dig att testa vattnet och även ge råd om produkter du kan köpa för att hålla vattenkvaliteten under kontroll sen.

• Pineapple

Glömde

nitrit i vattnet är vanligt i början när man sätter upp ett akvarium. Speciellt om man har lite bråttom med att introducera fiskar och sånt och då är det lätt att man får obalans.

• Miss Z
    Svar på #4
    Toka2 skrev 2008-10-03 12:47:24 följande:
    Det låter som alldeles för många fiskar till den lilla volymen. Det här hittade jag vid en snabbsökning på vattenmängd per fisk:Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.(Saxat från www.zoopet.com)Så bara neontetrorna kräver ca 30 liter vatten..
    Ojdå, det blir nog inga fler fiskisar förrän jag har ett nytt akvarium då.
    Tack så mkt :)
  • Formula

Det låter som att du har för mycket fiskar i akvariet men jag tycker ändå inte att det räcker som förklaring till att så många fiskar har dött, och efter 2-3 månader bör du ha fått en bakterieflora som gör att nitrithalten i princip ligger på noll.

Lite frågor som kan hjälpa oss att komma med råd:
    - Har du något filtersystem/pump?
    - Har du grus/sand på botten, och i så fall hur tjockt lager och vilken sort?
    - Är det någon speciell art av fiskar som har dött eller är det fiskar av alla sorter?
    - Vad har du för vattentemperatur?
    - Har du märkt att fiskarna dör vid något speciellt tillfälle, framför allt om det är strax före eller strax efter vattenbyten?

• Miss Z
    Svar på #12
    Formula skrev 2008-10-03 13:57:41 följande:
    Det låter som att du har för mycket fiskar i akvariet men jag tycker ändå inte att det räcker som förklaring till att så många fiskar har dött, och efter 2-3 månader bör du ha fått en bakterieflora som gör att nitrithalten i princip ligger på noll.Lite frågor som kan hjälpa oss att komma med råd:- Har du något filtersystem/pump?- Har du grus/sand på botten, och i så fall hur tjockt lager och vilken sort?- Är det någon speciell art av fiskar som har dött eller är det fiskar av alla sorter?- Vad har du för vattentemperatur?- Har du märkt att fiskarna dör vid något speciellt tillfälle, framför allt om det är strax före eller strax efter vattenbyten?
    En pump har jag och ca 3cm tjockt lager grus i botten. De fiskar som har dött är bollong molly, black molly och guppys. Det är bara neontetrerna som har klarat sig. Vattentemperaturen ligger på 24,5grader och då har jag satt termometern nere vid botten där det är som kallast. Skulle tro att det kanske sjunker någon grad på natten när lampan har slocknat. Men om jag sätter dit doppvärmaren är jag rädd för att det blir alles för varmt. Jag tycker inte att dom verkar dö vid några speciella tillfällen, men jag ser på en fisk om den snart dör eftersom att mest ligger still på botten och inte vill ha mat som alla de andra.
    Det kan ju hända att allt ordnar sig bara jag byter akvarium.
  • Splach

Man kan i regel säga 1 fisk per 10 liter vatten.. såvidare det inte är väldigt små fiskar.. under en cm..

Men det är jätteviktig att du kollar nitriten, och Ph och hårdhet.

Ta vatten och åk till en djuraffär så kan dom kolla dina värden åt dej, men bäst är att köpa test och ta med hem, o testa varje vecka.

Ett nyuppstartat terrarium behöver gå ett tag för att funka bra, det behöver få upp en bakterier kultur.

Guppy är sedan är skräpfisk som dör en efter en..

Dessutom en fisk som pg av sina vackra stjärtfenor blir jagade av andra.

Sedan ska man alltid ha mer honor är hanar, då hanarna kommer jaga honorna till döds annars, då dom blir väldigt stressade.

Tycker inte alls det låter bra att du har så många fiskar i ett sådant litet akvarium, ditt nitrit värde lär vara ganska dåligt, trots vattenbyte.

Har du en hävert? så du suger upp och rör om sanden lite varje gång du gör rent, och inte bara tömmer ur lite vatten..

Du kan ha en doppvärmare i, det som är så bra med många nya doppvärmare är att du ställer in den temp du vill ha i akvariet, så håller den den tempen, blir vattnet högre, stängs den av. blir vattnet under så börjar den värma upp vattnet..

Så vattnet blir inte för varmt!

• Splach

Ballongmolly..

http://www.djurmagazinet.se/levandefodande-tandkarpar/ballongmolly.html

Akvariet bör för en fullvuxen fisk rymma 60 liter och vara minst 50 cm långt.
    Temperatur mellan 25°C och 28°C. pH-värde mellan 7,5 och 8,2. Hårdhet på vattnet mellan 18°dGH och 30 °dGH.

Black molly

http://www.djurmagazinet.se/levandefodande-tandkarpar/black-molly.html

Akvariet bör för en fullvuxen fisk rymma 60 liter och vara minst 40 cm långt.
    Temperatur mellan 25°C och 28°C. pH-värde mellan 7,5 och 8,2. Hårdhet på vattnet mellan 18°dGH och 30 °dGH.

Guppy

http://www.djurmagazinet.se/levandefodande-tandkarpar/guppy-ormskinn-kobra.html

Akvariet bör för en fullvuxen fisk rymma 50 liter och vara minst 40 cm långt.
    Temperatur mellan 18°C och 28°C. pH-värde mellan 6,5 och 8,5. Hårdhet på vattnet mellan 2°dGH och 30 °dGH.

Med detta att dömma, är det bara guppyn som klarar av värmen..

Men ditt akvarium är för litet för alla arterna.

• Formula

Som Splach skriver så är Guppy i dagsläget tyvärr ofta en väldigt känslig fiskart på grund av den avel som bedrivs.

Däremot tycker jag inte att 24,5 grader är för kallt för vare sig Guppy eller Neontetra då dessa arter normalt klarar av åtminstone ner till 21-22 grader. Däremot så är Black Mollyn vanligtvis odlad i Sydostasien i dammar med hög vattentemperatur, och dessa odlade exemplar har vant sig vid detta, och kräver helst över 26 grader och gärna ett par grader varmare.

Det finns en risk för att du har relativt kraftiga temperatursvängningar i ditt akvarium, och att temperaturen på natten kan sjunka mycket mer än någon grad, kanske till och med 3-4 grader ner till den rumstemperatur du har. Den typen av temperatursvängningar tar relativt hårt på fiskarnas hälsa. Det kan helt förhindras med en doppvärmare.
    Ser du till att du har samma temperatur på det nya vattnet som du har i akvariet när du gör delvattenbytena?

Molly-fiskarna, jag tar dem i klump, eftersom det bara är skilda odlingsformer av samma fisk trivs bäst med en låg saltinblandning i vattnet. Detta kan absolut inte rekommenderas för Neontetrorna, så jag tycker inte att du ska ha salt i vattnet.

Det är lite underligt att neontetrorna har klarat sig så bra då de oftast är känsligare än de båda arterna av levandefödare du har. Detta kan tyda på att du har mjukt vatten med lågt pH, vilket däremot verkar otroligt eftersom det är kommunalt vatten, och det brukar alltid vara hårt och med ett pH som ligger en bit över neutralt för att undvika korrosion på rören.

Det finns en risk att du ännu inte har fått akvariet i balans, så gör som du tidigare har fått råd till. Ta med lite vatten från akvariet till en akvarieaffär och be dem testa det för nitrit och ammoniak. Köp även en doppvärmare.
    På lite sikt bör du köpa ett större akvarium eftersom det blir bättre för fiskarna, och det är dessutom mycket lättare att sköta.

Sen kanske jag ska förklara frågorna jag ställde:
    - Du har en pump som rör om vattenytan, då bör det inte vara syrebrist i vattnet. Pumpen bör alltså sitta så att den skapar en ordentlig rörelse av vattenytan.
    - grus på bottnen ger en stor yta att sitta på för de bakterier som behövs för balansen i akvariet.
    - frågan angående vilka sorter som dog var berodde på att de arter du har har ordentligt skilda krav på vattnet för att de ska trivas.
    - Temperaturen har vi väl redan diskuterat tillräckligt.

Svar på tråden Är det någon som är bra på akvariefiskar ?