Jag tycker väl inte det låter så konstigt. Jag blir faktiskt lite förvånad av att det verkar, enligt den här tråden, vara så många i den här åldern som inte kan läsa.
Jag bor utomlands och visserligen börjar de skolan lite tidigare här, men jag tycker inte det borde göra så stor skillnad på vad de klarar av, de är ju ändå barn i samma ålder. Första året är ju mest lek ändå.
Jag går in och hjälper till i min son's klass en gång i veckan för att lyssna på barnen när de läser. Läraren gör så för att de som "ligger lite efter" de andra ska få chans att öva mer och komma ikapp lite. De här barnen är födda mellan 010901 och 310802. De som klassas att ligga efter kan ändå läsa böcker med 2-3 meningar på varje sida, ca 20 sidor. De flesta vanliga ord klarar de men det blir lite svårt med ord som igår var med- camcorder, Dorothy, scarecrow och sånt.
Är det verkligen så stor skillnad i den åldern på olika skolsystem? Inte för att jag tror att det gör så stor skillnad alls om två eller tre år, men att läsa är ju nyckeln till det mesta när det gäller skolgången. Är det bara att fokuset ligger på olika saker i olika länder?