• Mirjamell

Läsa i 1:an?

Jag var i förra veckan på föräldramöte för sonen som går i 1:an (7 år). Det är 17 barn i klassen och läraren berättade om målsättningar osv med årskurs 1. Hon berättade även att nu kan alla barn i klassen läsa! Är jag ensom om att tycka att det gick snabb? De har gått i skolan i ca 1,5 månad och nu läser alla 17 st. Eller är det så det "normalt" ser ut, att barnen läser redan efter så kort tid i skolan?

Mirjamell

• Svar på tråden Läsa i 1:an?
  • CeeJay

Nu har jag inte någon ettagluttare men väl en 4,5 åring som börjar intressera sig för läsning.

Det KAN ju vara så att 15 barn redan kunde läsa när skolan började och 2 var på god väg? Lärarens uttryck "nu kan alla läsa" är ju ett ganska vitt begrepp och kan betyda att några i stort sett läser några enstaka ord och några kan läsa en hel sida i en bok.

• Severus

ofta kan ju de flesta läsa någolunda innan de börjar ettan.
    så har jag upplevt det i alla fall

Våga Vägra Östrogen
  • nanci

Toppen! Tycker själv at det är helt självklart att alla (relativt normalbegåvade) barn ska lära sig läsa ordentligt i ettan, de flesta kan det ju iofs redan när de börjar där.

• Gurkburken

Jag tycker också det låter snabbt.
    Jag har också en kille som går i 1:an och han kan inte läsa än även om han är på god väg, och enligt honom så är det inte så många som kan läsa än. De är 25 barn (fullkomligt normalbegåvade ;)) i klassen.

När min dotter gick i 1:an var det samma sak.
    Dottern kunde dock läsa när hon började i 1:an men det var bara 2-3 barn till som kunde det och det tog ett bra tag innan alla hade lärt sig.

• Fjuppan

Fast...de flesta barn som börjar i skolan har ett stort intresse för bokstäver och ord. Det är ju inte så att de börjar från scratch när de börjar i skolan utan kan helt enkelt vara så att de plötsligt (och det brukar hända nästan över en natt) knäckte läskoden.

• Stargirl

Vår som läste då han var 5 år alltså innan han började 6 års. Min uppfattning är att de flesta barn läser innan de börjar ettan men det kan vara fel då jag inte är ngn expert men alla min sons kompisar läser sedna länge och de har precis som din precis börjat ettan.

*~Bugaboo RULES~*
  • Mejk

jag var just och hälsade på i min kusins skola. hon går i en montisoriskola.
    Där började dom alla dagar med 15 minuter läsning, hon går i en F-1 (hon själv i 1an) och de flesta kunde redan läsa i både F och 1.

• mamma till 2 frön

Hej.
    Som pedagog måste jag säga att alla kan läsa låter förvånande. Preciserade inte läraren vad hon menade med att de kunde läsa? Kanske kan de ljuda ihop en del bokstäver. Min erfarenhet och litteraturen runt läs och skrivinlärning är att det ofta finns ett eller ett par barn som kan läsa som 7 åringar eller tidigare. Att kunna läsa handlar ju inte enbart om att kunna avkoda dvs läsa orden utan också om att förstå vad man läser. Vanligtvis är att de flesta barn känner igen och kan namnen på de flesta bokstäverna, några kan alla andra kan inga. Några vet att bokstäverna har ljud och känner igen vissa frekventa ord dvs. har ordbilder (3:åring känner igen Mc Donalds) detta betyder inte att de kan läsa. En sak man bör komma ihåg är att bara för att ett barn läser "tidigt" betyder inte att den blir en bra läsare. Det bästa man kan ge sitt barn är att fortsätta läsa högt tillsammans långt upp i åldrarna. Då befäster man läskunskaperna.

Trevlig helg

• ullis01

Jag tycker väl inte det låter så konstigt. Jag blir faktiskt lite förvånad av att det verkar, enligt den här tråden, vara så många i den här åldern som inte kan läsa.
    Jag bor utomlands och visserligen börjar de skolan lite tidigare här, men jag tycker inte det borde göra så stor skillnad på vad de klarar av, de är ju ändå barn i samma ålder. Första året är ju mest lek ändå.
    Jag går in och hjälper till i min son's klass en gång i veckan för att lyssna på barnen när de läser. Läraren gör så för att de som "ligger lite efter" de andra ska få chans att öva mer och komma ikapp lite. De här barnen är födda mellan 010901 och 310802. De som klassas att ligga efter kan ändå läsa böcker med 2-3 meningar på varje sida, ca 20 sidor. De flesta vanliga ord klarar de men det blir lite svårt med ord som igår var med- camcorder, Dorothy, scarecrow och sånt.
    Är det verkligen så stor skillnad i den åldern på olika skolsystem? Inte för att jag tror att det gör så stor skillnad alls om två eller tre år, men att läsa är ju nyckeln till det mesta när det gäller skolgången. Är det bara att fokuset ligger på olika saker i olika länder?

Svar på tråden Läsa i 1:an?