• Anonym (undrar)

Muntlig förberedelse??

Jag har fått tid till muntlig förberedelse i December och jag undrar hur sådant går till.
    Jag undrar också vilka som är med, är det bara jag och min advokat eller får min sambo också vara med?
    Det står i kallelsen att de också ska besluta i mitt yrkande om interimistiskt beslut.
    Är det någon som varit med om en MF och vill dela med sig om lite tankar och fakta???
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Muntlig förberedelse??
  • Anonym

Hej,

var i vårdnadstvist med mina barns pappa och var på muntlig förberedelse. Det gick ganska fort och jag sa inte så mycket, var mest min advokat som pratade. Barnens pappa hade ingen advokat utan han talade för sig själv.

Det ända jag kan råda dig att tänka på är att du får ge svar på tal om det kommer fram lögner. Som det var i mitt fall så pratade först min advokat, och sen barnens pappa. Han satt då och ljög (vilket gjorde mig tokig, men min advokat hade sagt att det är bättre om hon pratar och ev. ställer frågor till mig). I alla rapporter som skrivits efter detta står hans lögner med. Ser då ut som sanningar.

• Anonym (undrar)

Vi har en socutredning där det står att de tycker att vår dotter ska bo hos mig hela tiden samt att han inte är lämplig/kapabel till att ta hand om henne...
    Så jag hoppas att de har fått tillgång till den och ser vad som är bäst för henne.
    Hur lång tid ungefär tog det?
    Vad händer efter en MF?

• Anonym

Jag tror att själva mötet tog ca 1 timma.

I mitt fall så hade jag stämt pappan för ensam vårdnad. Muntliga mötet skedde först. Efter det så var det samtal på familjerätten och sen soc utredning angående vårdnad. Till sist kom rättegång. Från stämning till att jag fick vårdnaden hade 2 år passerat. Inte går det snabb inte...

Om du redan har en utredning där det står att du bör vara boendeförälder så är sannolikheten att tingsrätten dömer så väldigt stor. Har soc även utrett vem som ska vara vårdnadshavare. Om pappan inte är lämplig som boendeförälder så kanske han inte heller ska dela vårdnaden?

• Anonym (undrar)

Nej det tycker väl att jag ska ha henne själv då de skrev att de tycker att hon ska bo hos mig och ha umgänge med sin pappa.
    Vi har idag växelvis boende.
    Men om vi redan har en utredning så borde d väl inte ta så lång tid eller?

• Anonym

Nej, jag tycker inte heller det borde ta så lång tid.

Att det tog sådan tid i mitt fall var lite olyckligt. Först så slutade pappan komma till familjerätten på samtal (det var faktiskt det sista jag hörde från honom) och tanten på familjerätten försökte kalla honom i några månader (utan att lyckas, han gick typ under jorden). Sen drog soc-utredningen ut på tiden. De behövd 3 månader på sig sa de, de började väl i mars-april och avslutade i august-september (pga semestrar sa de). Sen blev det rättegång i november men eftersom pappan inte visade något intresse för barnen längre så dök han självklart inte upp på rättegången. Nytt rättegångsdatum blev satt 3 månader framåt och pappan blev delgiven av polisen. Inte dök han upp på den rättegången heller och domaren som var över 70 år hade aldrig varit med om det. Sa att antingen skriver man över vårdnaden eller så kommer man och fajtas i rätten.

Angående interimistiskt beslut - om inte din dotter far illa över att vara hos sin pappa så tror jag inte du får interimistiskt beslut. Men som sagt - tingsrätten går nästan alltid samma linje som soc.

• Anonym (undrar)

Hennes pappa är missbrukare och umgås bara med sådana..
    Han struntar också i att laga mat till henne eller tar henne bara til lskolan när han känner för det o hans mamma kan köra dem (han bor 10 min gångväg från skolan!!)

• Anonym

Men pratar du om snabbupplysningen från familjerätten nu eller pratar du om en vanlig hederlig utredning på socialtjänsten?

Anonym (undrar) skrev 2008-10-03 13:48:05 följande:

Vi har en socutredning där det står att de tycker att vår dotter ska bo hos mig hela tiden samt att han inte är lämplig/kapabel till att ta hand om henne...Så jag hoppas att de har fått tillgång till den och ser vad som är bäst för henne.Hur lång tid ungefär tog det?Vad händer efter en MF?
  • Anonym (undrar)

Det var barn och familj enheten på socialen som gjorde utredningen för det hade kommit in en anmälan på min dotters pappa samt att hennes pappa med familj hade anmält mig för misshandel på vår dotter (som sedan lades ner) för att "ge igen" på hans anmälan fast det inte var jag som gjort den...

• Anonym

Ok, och den har de begärt in under den muntliga förberedelsen??
    För jag är i ungefär samma sits. Det r min dotter som mitt ex utsatt för sexuella övergrepp och vi har en gemensam son som han nu vill ha "ensam", men soc gör inte ett skit för han har ju inte gjort nåt mot honom ÄNNU!

Anonym (undrar) skrev 2008-10-05 06:26:05 följande:

Det var barn och familj enheten på socialen som gjorde utredningen för det hade kommit in en anmälan på min dotters pappa samt att hennes pappa med familj hade anmält mig för misshandel på vår dotter (som sedan lades ner) för att "ge igen" på hans anmälan fast det inte var jag som gjort den...
  • Anonym (också där)

Men hjälp! Ansöker han om ENSAM VÅRDNAD efter att ha utfört sexuella övergrepp på det andra barnet?? Ojoj, han är ute på hal is. Det kan väl aldrig gå vägen? Kämpa på vännen, för dina barns skull. Och oroa dig inte för den muntliga förberedelsen, din advokat ordnar det mesta kring den.

Anonym skrev 2008-10-05 09:51:51 följande:
    Ok, och den har de begärt in under den muntliga förberedelsen??För jag är i ungefär samma sits. Det r min dotter som mitt ex utsatt för sexuella övergrepp och vi har en gemensam son som han nu vill ha "ensam", men soc gör inte ett skit för han har ju inte gjort nåt mot honom ÄNNU!Anonym (undrar) skrev 2008-10-05 06:26:05 följande:
Svar på tråden Muntlig förberedelse??