• Suri

Tvättar man randiga pop-kläder med ljus tvätt, eller?

Ska just till att tvätta alla nyinköpta bebiskläder och står med en mörkblå overall med vita ränder i handen och funderar. Slänger jag in den med övriga mörka kläder kan ju ränderna bli färgade. Men vågar jag tvätta den med alla vita kläder?

Dillemat för dagen

• Svar på tråden Tvättar man randiga pop-kläder med ljus tvätt, eller?
  • kaksmulan

Liknande färger!!

Jag har bara tvättat de där kläderna tillsammans med andra kläder som både har ljusa och mörka färger.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Alvi

Vet du om att jag faktiskt köper kläder efter hur "lätt-sorterade" de är! Jag HATAR att stå där i badrummet och fundera på hur fasen man ska tvätta ditten och datten!!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Lena

de färgar inte av sig men tvätta dem inte med blekmedel om du har det med den ljusa tvätten.

• Suri
    Lena skrev 2008-10-03 13:14:40 följande:
    de färgar inte av sig men tvätta dem inte med blekmedel om du har det med den ljusa tvätten.
    Tack.

Då får det bli med kulörtvätten. Fast inte med nyinköpta mörka plagg (ex jeans) som riskerar att färga av sig.
  • Lena
    Suri skrev 2008-10-03 13:15:55 följande:
    Tack.Då får det bli med kulörtvätten. Fast inte med nyinköpta mörka plagg (ex jeans) som riskerar att färga av sig.
    varför inte skippa blekmedlet ibland när du tvättar den ljusa tvätten? Få plagg är blekta ljusa numera utan färgade istället och då gör blekmedlet mer skada än nytta. Blekmedel behövs mest till lakan och sådant inte vanliga kläder.
  • Mosaik

jag brukar tvätta min randiga mörka/vita plagg med både vit eller kulörtvätt... bara det inte är första gången för det randiga plagget i vittvätten och bara inte nån av kulörkläderna är nya när det randiga plagget tvättas i den färgade tvätten.

*stolt mamma*
  • MammaHela

Man ska alltid tvätta flerfärgade kläder efter den ljustate färgen.

Så blå/vi randigt ska åka med vittvätten. Men tänk på att tvätta i rätt temperatur, står det 60 grader så tvätta i 60 grader, tvättar du för kallt så riskerar den mörka färgen att blöda, för temperaturen fixerar färgerna.

och sen inte använda tvättmedel men blekmedel i.

• Suri
    Lena skrev 2008-10-03 13:19:07 följande:
    varför inte skippa blekmedlet ibland när du tvättar den ljusa tvätten? Få plagg är blekta ljusa numera utan färgade istället och då gör blekmedlet mer skada än nytta. Blekmedel behövs mest till lakan och sådant inte vanliga kläder.
    Nej men, jag använder inte blekmedel.
    MammaHela skrev 2008-10-03 13:21:12 följande:
    Man ska alltid tvätta flerfärgade kläder efter den ljustate färgen.Så blå/vi randigt ska åka med vittvätten. Men tänk på att tvätta i rätt temperatur, står det 60 grader så tvätta i 60 grader, tvättar du för kallt så riskerar den mörka färgen att blöda, för temperaturen fixerar färgerna.och sen inte använda tvättmedel men blekmedel i.
    Aha, bra info där om temeraturen.
  • Lena
    MammaHela skrev 2008-10-03 13:21:12 följande:
    Man ska alltid tvätta flerfärgade kläder efter den ljustate färgen.Så blå/vi randigt ska åka med vittvätten. Men tänk på att tvätta i rätt temperatur, står det 60 grader så tvätta i 60 grader, tvättar du för kallt så riskerar den mörka färgen att blöda, för temperaturen fixerar färgerna.och sen inte använda tvättmedel men blekmedel i.
    Tvättar alltid i 40 fast det ofta är 60 har aldrig varit med om att de har läckt. Ikea-lakan och nya kläder som är röda är det enda som fäller när jag tvättar. Jag sorterar förövrigt normalt sett inte efter färg.
  • Lena
    Suri skrev 2008-10-03 13:23:48 följande:
    Nej men, jag använder inte blekmedel.
    Då kan du ju tvätta med vittvätten men tänk på att tvättmedel för vittvätt innehåller ofta blekmedel.
  • mimmi 1

Men tjejer!! har ni inte provat Colour Catcher??

jag kan då inte vara utan , sedan jag börjat med dom...
    Små vita "dukar" som man lägger med tvätten, och då suger de upp ev. överfärg, och tvätten färgar inte av sej på andra kläder!

De funkar superbra man kan blanda tvätten hej vilt, men om man tex. tvättar ett mörkt plagg tillsammans med vita, och inte riktigt litar på att inget händer, kan man lägga in två dukar...

Man kan dessutom återanvända dom, gång på gång, ända tills de är fulla med färg, och ser mörka ut.

De ligger 12 st i en liten röd förpackning, finns både på ica o coop vid tvättmedlen.. en röd platt kartong, lite mindre, och lite tjockare än ett cd-fodral..

• mimmi 1

PS! glömde tillägga, att det finns en liknande produkt, men i en gul förpackning, och den är INTE tillförlitlig!!

Svar på tråden Tvättar man randiga pop-kläder med ljus tvätt, eller?