• Boel1

Enormt sötsugen hela tiden!

Vad gör man åt det!? Jag smyger undan och tar godisbitar när barnen inte ser, har jag inte godis hemma stoppar jag i mig sockerbitar. Någon som har någon idé om vad det kan bero på - ammar, har en 5-månaders gammal bebis som är vaken endel på nätterna, plus att jag har tre barn till som ibland håller mig vaken. Gör sömnbrist att man blir sötsugen? Framförallt - vad kan man göra åt det!?!

• Svar på tråden Enormt sötsugen hela tiden!
  • pink1974

hej ja du jag kan känna igen mig i dit problem,,, nu vet jag ju inte hur du äter för övrigt men prova o äta lite men oftare,så att du får i dig frukost lunch o middag samt ett mellanmål o kvällsfika,,, ,, mycket fibrer,,,, grovt bröd etc o kanske du har någon brist,,,, ta vitamintillskott om du inte får i dig alla vitaminer i kosten,,,, o försök att låta bli allt socker du bara kan,,,,, är svårast till en början första dagarna,,,,, sen går det som på rälls... om man börjar att äta mycket med socker så brukar det bli så att kroppen säger till att mer eller mindre öka dosen .. man blir ännu mera sugen och hungrig,,,,

lycka till nu....

• fatsoo

Hej! Jag har också fyra barn (ett under ett år) Känner igen mig med godisätandet. När jag vart trött och darrig var coca-cola min snabbkur. Är i fjärde veckan med LCHF. Att säga att jag är botad är väl inte hela sanningen men jag har varit utan godis och cola hela tiden nu. Hade svår abstinens v2-3. Skakningar frossa,humörsutbrott men nu börjar de kännas bättre. Jag ropar inte hej ännu men känner att jag är på rätt väg från godiset.

• Boel1

Tack för svar! Får väl helt enkelt försöka bita ihop och stå emot suget, ta en "avgiftning", för jag mår ju inte bra av att äta så mycket sötsaker, och inte försvinner dom där extra kilona heller om jag fortsätter!

• filos

En till här som är likadan... Just nu har jag satt total stop för all socker och vitt mjöl i kosten för en månad!!! Började 1/10. Jag vill helt enkelt bryta kroppens "beroende" för socker. Har gjort samma sak en gång tidigare och det funkade faktiskt rätt bra efter ett par veckor. Tappade helt klart suget för sötsaker och kakor. Sedan blev jag med barn och matvanorna och kilona kom tillbaka...Nu är jag mammaledig och det är så lätt att smyga till skafferiet på dagarna då man går hemma.
    Dag 5 på den sockerfria månaden nu och jag måste erkänna det känns jättejobbigt. Skulle kunna döda för en chokladbit... Men men, gäller att bita ihop och bestämma sig. Detta ska hålla! Häng gärna med på den sockerfria månaden om du vill!!!

• pink1974
    filos skrev 2008-10-05 10:53:21 följande:
    En till här som är likadan... Just nu har jag satt total stop för all socker och vitt mjöl i kosten för en månad!!! Började 1/10. Jag vill helt enkelt bryta kroppens "beroende" för socker. Har gjort samma sak en gång tidigare och det funkade faktiskt rätt bra efter ett par veckor. Tappade helt klart suget för sötsaker och kakor. Sedan blev jag med barn och matvanorna och kilona kom tillbaka...Nu är jag mammaledig och det är så lätt att smyga till skafferiet på dagarna då man går hemma. Dag 5 på den sockerfria månaden nu och jag måste erkänna det känns jättejobbigt. Skulle kunna döda för en chokladbit... Men men, gäller att bita ihop och bestämma sig. Detta ska hålla! Häng gärna med på den sockerfria månaden om du vill!!!
    det e grymt jobbig det e d,,, värre en många tror.... o när man e mammaledig så e det som du säger så lätt att man är där o nallar en kaka eller två eller en chokladbit i skåpet.... dessutom så blir det ju en hel del fikande när man är mammaledig,,i alla fall här haha....
    o det smakar ju inte lika gott med frukt då hehe.... men visst e det konstigt att sötsuget ofta kommer tillbaks när man blir gravid,,,,,,
    jag e sån att jag kan har inga problem o v autan mat överhuvudtaget eller fett... men sötsuget e svårare o bli av med,,,, lever med en gottegris också som gärna äter godis varje kväll,,, o det blir ju svårare då....
Svar på tråden Enormt sötsugen hela tiden!