• hallonkexet

Ni som varit där - hur känns värkarna?

Jag har de senaste dagarna haft som molande mensvärk och börjar undra om det är någon form av förvärkar eller om det är något annat.

Kan någon som vet försöka beskriva hur värkar/förvärkar känns? eller snarare kändes i ditt fall.

• Svar på tråden Ni som varit där - hur känns värkarna?
  • lillatuss74

förvärkar känndes som för mig som mer rejäl mensvärk i ryggen o sen även i magen.

• Eisa

Jag har aldrig haft mensvärk men det molade i intervaller i nedre delen av magen.

• Astrids mamma

Mina förvärkar var oxå som en stark mensvärk som gick både från magen å över i svanken.

• Wernerliv

Värken vandrar över magen. Först blir man lite hård om magen, sedan smärtan som blir intensivare och intensivare oh magen hårdare och hårdare. Som ett skärp som spänner åt och drar hårdare och hårdare. För att sedan övergå till att släppa taget och bara kännas som träningsvärk. (när man känner över magen) Så kändes värkarna för mig.

• JeyLa

Är själv lite nyfiken - även fast detta är mitt tredje barn. Men med det första så hade jag bara en teckenblödning och lite lite molvärk - sen efter fyra timmar kom värkarna med 6-7 minuters mellanrum, från ingenstans typ. Teckenblödningen var vid sextiden på kvällen - tio över tolv kom vi in till förlossningen och 05:21 är hon född. Med andra barnet blev jag igångsatt pga att hon låg i säte, så det vände på henne och sen satte de igång mej. Så därför har jag ingen aning om vad jag kan förvänta mej med tredje barnet. Men igår så fick jag kraftigt molvärk, och det höll i sej i fyra timmar för att sedan göra ett uppehåll en stund och sedan kom det tillbaka i 1,5 timme - sen gick jag och la mej. Kände inget speciellt i natt - men jag har haft molvärk i dag med - och det sitter inget i ryggen, bara fram och i delen under naveln så att säga - och sen strålar det nå grymt nedåt. Men jag har ju som sagt var ingen aning om det är något på gång lr vad det är. Så ni som har svarat, hur länge har ni haft dessa värkar/känningar innan ni har fått åkt in till förlossningen ?

Jag gick 13 dagar över bf med första barnet, och med andra barnet så vet jag ju som sagt var inte när det skulle ha blivit. Så jag vet inte ju hur det blir den här gången.

~*~ Nova 9 augusti 2005 ~*~ Engla 12 augusti 2006 ~*~ Wilda bf 8 oktober 2008~*~
  • hallonkexet

Ja, det är intressant det här...

Har under dagen haft molande "mensvärk" i rygg och mage, rejält. Har suttit i en stund men mildrats av att jag lagt mig med min värmedyna. Har dock varit timmar mellan tillfällena. Har strax innan själva värken känt hur magen dragit ihop sig och blivit stenhård.

Måste bara vara förvärkar... men hur länge ska man få lov att gå med såna då?

• frk Carlsson

Jag hade molande mensvärk från v 35 som höll i sig i långa sjok, typ flera timmar åt gången. Jag märkte direkt skillnad när de "riktiga" värkarna kom igång dvs när jag gick in i latensfasen o förlossningen drog igång: dessa värkar var som sugande kramper som rullade in över mig och till en början höll i sig ca 20-30 sek och blev längre allteftersom. Sedan började det spränga mellan benen och så accelererade det.

Mellan dessa  värkar kändes ingenting alls, inte ens ngn slags form av mensvärk.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • CiCiCi

Det känns i sammandragningarna som om det spänner och trycker nere i magen. Vad är det?!

• Helnea

Min första förlossning startade med molande mensvärk i intervaller som pågick i 1 och 1/2 dygn innan de riktigt öppningsvärkarna började. De kändes annorlunda (stegrande styrka som sen klingar av) och ondare så då förstod jag att det var dags på riktigt.

• cizzon
    Svar på #8
    min enda förklaring till det är nog att det är just sammandragningar!!varför det trycker ner i magen vet jag inte!

jag fick sammandragningar ganska tidigt, delvis onda!
    förvärkarna var just som ni beskriver en molande värk i mage och rygg, kunde sitta i i flera timmar hade nog så några veckor innan lillen föddes!
    De riktiga värkarna vari början mildare än förvärkarna för mig, men man visste direkt att det var på g!värkarna kunde man lättare klocka, förvärkarna kom mera smygande eller vad man skall säga=)
Svar på tråden Ni som varit där - hur känns värkarna?