• Anonym

Nedstämd och orkeslös 5-åring

En släkting till mej har en dotter som är 5 år. Hon har alltid varit sprallig, tokig, livlig. Hon är överallt och ingenstans, lyssnar sällan när man säjer till henne utan fortsätter busa på!
    Men den senaste tiden, ffa. senaste veckan, så har hon blivit totalt tvärtom. Hon är allmänt nedstämd hela tiden, orkeslös, vill sova. Blir jättelessen om hon får en tillsägelse osv. Idag skulle hon gå en promenad på 10 min men orkade inte gå hela vägen så hon satte sej ner på trottoaren för att vila.
    Föräldrarna har kontaktat läkare som tagit en massa prover, men hittar ingenting. Dom har uteslutit bl.a borrelia och leukemi. Vid ett första prov hade hon för lite vita blodkroppar, det provet togs om efter 3 veckor, men då var det bra. Läkaren har sagt att dom får återkomma om nedstämdheten och tröttheten håller i sej.

Den enda förändring som varit senaste tiden är att mamman åkte på semester 1 vecka, så flickan har självklart varit extra känslig pga det, vill sova me mamman i sängen osv. Men tröttheten fanns redan innan hon åkte.

Min fråga är om nån av er kan hjälpa oss att forska vidare i det här? Nån idé om vad det kan va

• Svar på tråden Nedstämd och orkeslös 5-åring
  • Anonym

Hm! Möjligtvis någon form av "depression" att flickan fick svårt att hantera sina känslor eftersom den "trygge" modern försvann i en veckas tid!

- På vilket sätt förklarade modern för dottern att hon skulle åka bort?
    - Kan dottern ha reflekterat till ngn tidigare händelse när mamman försvann, ngn betydelsefull person som funnits i hennes liv, men har försvunnit?
    - Kan dottern ha skuldkänslor över att mamman åkte bort, mkt kanske "hot" om tex. Är du inte snäll så får du åka till farmor eller likannde, som flickan kan ha tolkat som ett straff att mamman försvann?

5 års åldern, är en känslig ålder, du kan ju ringa anonymt till PBU för råd, och förklara situationen. Det behöver ju inte ha fysiska förklaringar till flickans mående. Googla på "Barn, ångest och depression" så kan ju flickans symtom vara psykosomatiska.

Jobbar mamman mkt, vart flickan lämnad med en trygg person som hon känner väl, vart flickans rutiner rubbade den veckan mamman var borta ur bilden? Pratade mamman med flickan per telefon? hur verkade hon då?

Min flicka blir likande när hon varit borta hos sin far (varannan helg), trött, grinig, inte orka gå länge sträckor, väldigt påfrestande, varför vet jag inte! Väldigt påfrestande psykiskt, för man ranskakar ju varje del hos sig själv, osv? Hur har hon de där borta, hur hon mår osv.

• Padme

Antar att de kollat enkla saker som järnvärde... Min son blev lite som hennes flicka, trött och hängig när han hade dåligt järnvärde!

3 månader med järnmedicin sen var han tillbaka som vanligt igen!

(¯`°?.¸ ღ Alma 03 & Emil 05 ღ ¸.?°´¯) CK -38 kg
  • Padme

Varför testades hon mot Borrelia? Har hon haft en fästing? Kan ju vara TBE, testades hon mot det också?

(¯`°?.¸ ღ Alma 03 & Emil 05 ღ ¸.?°´¯) CK -38 kg
  • Anonym

Trötthet & okeslöshet var symtom våran son hade innan diagnosen celiaki-glutenintolerans upptäcktes. Han var missnöjd & extra känslig för allt. Men kanske är det ngt som tynger henne som hon inte riktigt kan sätta ord på då hon är så pass liten.

• Anonym

Järnvärde har testas och ligger på en bra nivå.
    Hon har haft ett par fästingar i somras, det var därför dom tog borrelia-prov också, däremot tror jag inte att TBE kollades upp! Ska fråga om dom testat ang gluten också, bra tips!

Vet inte exakt hur mamman förklarat att hon skulle åka på semester, men hon pratade om det innan iaf, och ringde och pratade med båda barnen under veckan hon var borta. Barnen fick bo med pappan som annars har dom halvtid.

Föräldrarna är alltså skilda, har varit det i 1½ år. Inga bråk förekommer mellan dom utan relationen är bra! Däremot har pappan träffat en ny tjej ganska nyligen, kanske kan bero på det?
    Föreskolepersonalen har också reagerat på flickans nedstämdhet, hon leker med de andra barnen men är inte alls lika glad som förut.

Svar på tråden Nedstämd och orkeslös 5-åring