• GryMy

Ledig 1 dag i veckan eller jobba kortare dagar??

Vill höra vad andra anser är bäst och hur ni har löst det med erat barns barnomsorg. Jag ska jobba 80%, men jag vet inte om jag ska jobba kortare dagar eller vara ledig 1 dag i veckan, hur har ni gjort??! För-/Nackdelar!!

• Svar på tråden Ledig 1 dag i veckan eller jobba kortare dagar??
  • Tant Green

Om jag hade lång resväg till jobbet skulle jag välja 1 ledig dag i veckan, annars kortare dagar. Åtminstone om barnet är litet.

• cloudberry79

Jag har lång väg till jobbet, jobbar nu 80% och har valt att vara ledig en dag i veckan. Det är jätteskönt för mig och familjen att jag är hemma varje torsdag, för då går fredagen så snabbt och lätt och man slipper känna den där slutet-av-veckan tristessen på jobbet.

Skillz that Killz 10k+
  • Cuthalion

Om du inte redan har gjort det, kontrollera med arbetsgivaren att du får välja själv .

• Cuthalion

Och för att svara på din fråga: Jag har inga barn men på mitt jobb jobbar vi långa pass med desto fler lediga dagar. Jätteskönt på många sätt. Dagen blir inte förstörd för att man måste ta sig till jobbet några timmar. Skulle förmodligen ha valt en extra ledig dag

• mammyfine

Jag jobbade 80% förut och var då ledig 1 dag/veckan, på onsdagar och det var jätteskönt att ha en hel dag för slutar man tidigare varje dag, så hinner man liksom inget mer för det. Jag fick en "paus" mitt i veckan och hann med att både fixa hemma och göra något kul med barnet.
    Nu hade jag 1 tim resväg till och från jobbet men även om jag bara skulle ha 10 min så skulle jag välja att ha 1 dag ledigt. När barnet är litet så spelar det ingen roll om du kommer 1-2 timmar senare och hämtar, det blir ju nästan en hel dag i alla fall.

• Lillprins Bus

Arb. 75% och jobbar må-to och jag tycker det är underbart att vara ledig med min 2-åring på fredagarna! Känns ortoligt lyxigt!Dagisdagarna går han längsta dagen till kl. 16 men det beror på att maken hämtar en dag då jag jobbar sent. Jag har mellan 45-60 min resväg men hade valt så här även om jag hade kort väg. Den lediga dagen storhandlar vi samt städar på fm och sen gör vi ngt kul för sonen på em. För vår familj blir det mer kvalitet med 1 dag ledigt i v än att korta ner alla dagarna.

• Tjollabolla

Jag jobbar 75% och jobbar då 6 timmar varje dag. Jag jobbar ju nersatt tid för att min son ska slippa vara på förskolan långa dagar, vilket det blir om jag är ledig en dag i veckan. För min del hade det ju varit skönare att vara ledig en dag i veckan, men det hjälper inte min son.

Jag tycker man ska fråga sig om man tänker på sitt barn eller sig själv, för att vara på dagis 9-10 timmar om dagen är jobbigt för barnen, framförallt när dom är riktigt små. Jag arbetar som förskollärare och jag vet hur grymt trött man är efter en lång dag på förskolan, så vad är då inte dom små barnen....

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • cloudberry79

Iofs har jag inte barnomsorg utan en hemmaman, så den delen berör inte mig

Skillz that Killz 10k+
  • Lillprins Bus

Det finns möljigheter att både få ledigt en dag i v samt att barnet inte får så långa dagar om man har jobb där man kan jobba sent vissa kvällar i veckan och man turas om att hämta. Det förutsätter förstås att man har yrken där detta fungerar. Nackdelen är att föräldrarna inte ses så mycket i veckorna!
    Ett barn som hämtas mellan kl 15 och 16 tycker jag har bra hämtningstider. De dagar jag hämtar sonen vid 15 har jag jättesvårt att få med honom hem eftersom han bara hunnit äta mellanmål och sedan hunnit ut en liten stund. Han har helt enkelt inte hunnit leka klart. Hämtar jag 15.30-16 är han mer färdiglekt och jag får en nöjdare son med mig hem. Då sonen var yngre och helt ny på dagis kunde han bli trött av en lång dag men inte nu. Man ska också komma ihåg barnen sover middag mitt på dagen och därav kortas dagen av något. Då jag valde att jobba fyra dagar istället för fem tänkte jag främst på sonen, då jag har lång resväg hade denna forkortade arbetstid gett oss mindre kvalitet än en dag ledigt i veckan då vi får vara tillsammans bara han och jag.

• Linastrumpan

Jag valde 4 lite längre dagar och ledigt varje onsdag när min dotter började på dagis. Dels ansåg jag att någon timme mer eller mindre tid på dagis gjorde mindre skillnad för henne och att en ledig dag gav mer. Dels var mitt jobb så att om jag jobbade en kortare dag hade jag lika mycket att göra som en normaldag men mindre tid att göra det på vilket skulle ge min dotter en stressad mamma!

Svar på tråden Ledig 1 dag i veckan eller jobba kortare dagar??