• isisisis

Använder du en massa rengöringsmedel i hemmet?

Handeln med olika produkter för rengöring som inte är bra för miljön har ökat med 90 % på 10 år!

Årligen använder vi 50 0000 TON av faliga ämnen i hemmet!

Ekot på radion idag.

Maskindiskmedel och spisrengöringar tar en stor del.

Men även nya medel har tillkommit.

Bakteriedödande diskmedel är jättefarligt för hela ekosystemet!

Hur står det till hos dig?

Själv försöker jag minimera mina flaskor...mest såpa till ugn och golv.

Skona till disk och tvätt.

• Svar på tråden Använder du en massa rengöringsmedel i hemmet?
  • Gul13

Cilitbang används både här och där. Miljöfarligt eller ej är det oslagbart.

• Majsan70

YES används till allt utom tvätten där använder vi grumme tvättsåpa.

• Lena

maskindiskmedel använder vi, så oxå handdiskmedel, grönsåpa, tvättmedel. Någon gång ibland toarent, fönsterputs och ungsrent.
    Aldrig parfymerat och aldrig bakteriedödande.

• Richael

Här används diskmedel och såpa till det mesta. Ättika till avkalkning, bikarbonat ibland. Inbrända fläckar på spisen tas bort med hjälp av socker eller salt. Till tvätten använder jag tvättsåpa, men funderar på om man skulle prova tvättnötter.

• isisisis
    Richael skrev 2008-10-03 17:22:11 följande:
    Här används diskmedel och såpa till det mesta. Ättika till avkalkning, bikarbonat ibland. Inbrända fläckar på spisen tas bort med hjälp av socker eller salt. Till tvätten använder jag tvättsåpa, men funderar på om man skulle prova tvättnötter.
    Ett föredöme med andra ord!
  • Frontline

Vi har en jefla massa olika flaskor har ingen aning om vad det är om det är miljövänligt eller inte troligtvis är det inte det för det är inget jag prioriterar utan det ska vara så effektivt som möjligt..

• Fidelis ad urnam

Jag använder grönsåpa till golv, specialrengöringsmedel till spishällen (men då jag köpte en liten flaska av det medlet för 1.5 år sedan då vi köpte spisen och hälften är kvar så går det inte åt mycket), yes vid handdisk, sun tabletter till diskmaskinen, kalkosan till badrummet, Ajax fönsterputs till allt annat.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • kerstinsdotter

Nej, tyvärr... Håller med om att Cillit Bang är oslagbart men tyvärr har jag använt det alldeles för lite på sistone med tanke på hur skitigt här är.

Om man verkligen är orolig för miljön så kan man ju börja med att konsumera mindre kött och köttprodukter.

• Richael
    isisisis skrev 2008-10-03 17:22:52 följande:
    Ett föredöme med andra ord!
    Man försöker väl ! Fast jag tycker ju att det är onödigt att lägga pengar på specialmedel när det funkar utmärkt utan. Kalla mig gärna snål...
Svar på tråden Använder du en massa rengöringsmedel i hemmet?