• Anonym

Fick ett utbrott på barnet - känner mig usel

Jag fick diagnosen posttraumatiskt stressyndrom efter att mitt ex, pappan till mitt barn, misshandlat och hotat mig.
    Jag hade samtliga symtom, bland annat vredesutbrott som jag mådde väldigt dåligt av.
    När jag kände mig stressad började jag skaka i hela kroppen och blev plötsligt urförbannad. Läkaren förklarade att det fanns fysiska skäl till den reaktionen, som hade med centrala nervsystemet att göra men jag minns inte hur det hänger ihop.
    Jag har ett litet barn som tyvärr har fått se en del av utbrotten. Jag brukade gå in i ett annat rum och slänga något i väggen men jag kunde inte kontrollera mig mer än så. Eftersom jag är helt ensamstående, är vi tillsammans dygnet runt och det har varit tufft att bita ihop.
    Jag har aldrig slagit barnet, där har jag en väldigt stark spärr, och jag riktar inte ilskan mot barnet men det känns ändå så fruktansvärt fel.
    Jag har nu gått i KBT i drygt ett år. Utbrotten har börjat avta och jag känner mig lugnare.
    Men idag hände det igen.
    Jag hade jobbat hela dagen och var jättetrött p.g.a. sömnsvårigheter som också är en del av syndromet. Idag har det dessutom varit en riktig otursdag - störningar i trafiken, stress på jobbet, apparater här hemma som plötsligt lagt av just idag (!) - allt bara sket sig från början till slut.
    Det var småsaker som tillsammans blev för mycket. Jag hade köpt god mat och tänkte att barnet och jag skulle ha en myskväll och så pajar ugnen, dvd-spelaren och telefonen på samma gång (det var inte en propp).
    Jag kände hur jag började skaka och försökte behärska mig men jag flippade och började grina, hamra på sakerna och gapa, inte på barnet men apparaterna (idiotiskt, jag vet).
    Barnet blev ledsen men just då var jag inte kontaktbar. Efter en stund gick jag in till barnet, kramade om och sa förlåt. Jag förklarade att jag inte var arg på barnet, att det absolut inte var barnets fel men jag kände mig ändå så jäkla usel.
    H*n har somnat nu men h*n var glad och busig innan h*n somnade och verkade inte bry sig så mycket. Hoppas det iaf.
    Jag har alltid varit noga med att säga hur mycket jag älskar barnet och att det inte är barnets fel att jag mår dåligt ibland.
    Vi lever ett normalt liv i övrigt med roliga aktiviteter, mycket gos, närvaro och trygghet. På dagis säger de att mitt barn är så självsäker, glad och harmonisk så jag hoppas att h*n inte har tagit skada.
    Det här låter säkert som ett försvarstal men det är mer en bekännelse. Jag känner mig som en dålig mamma och ibland är jag rädd att någon ska höra och anmäla mig till soc.
    Det var flera månader sen jag fick ett utbrott senast så jag vågar nog säga att barnet har det bra hos mig. Förutom den praktiska omsorgen, som jag lägger mycket tid och pengar på, så visar jag verkligen hur mycket jag älskar barnet, varje dag.
    Jag vet inte vad jag vill med det här. Lätta mitt samvete antagligen. Jag kan inte förklara det självförakt jag känner i såna här stunder.

• Svar på tråden Fick ett utbrott på barnet - känner mig usel
  • Kössen

jag tycker du skötte det hela bra, genom att gå in och förklara och be om ursäkt.
    det är jätteviktigt att barn vet varför såna saker händer, och att man även ber om ursäkt när man gjort något fel.det är ju så dom lär sig av oss!!
    ta ´hand om er!kram

• Anonym (1)

Ta det lugnt.. det är bra att du gör allt för att komma över dina problem.. som att gå i terapi.. och jättebra att du ber barnet om ursäkt när du gjort något som känns fel. Jag tror inte att din dotter tar skada av att du får utbrott ibland, hon behöver se ditt "verkliga" jag ibland också, hon mår nog bättre av det än om du skulle bita ihop jämt.

• Anonym (r)

Barn är smarta, om du förklarar att du älskar barnet och att det inte är det du är arg på så (beroende på ålder) så förstår de. Min 3-åring förstår att det är inte honom jag är arg på nrä jag får utbrott (jodå, jag får sådana utan några som helst orsaker) är jag trött, hungrig, allt går åt skogen så flippar jag för att jag har hetsigt temperament.

även här går saker sönder, men barnen går säkra.. och efteråt ber jag dem om ursäkt för att jag blev arg och de säger att det är ok och att de vet det.

• Kössen
    Anonym (r) skrev 2008-10-03 19:40:09 följande:
    Barn är smarta, om du förklarar att du älskar barnet och att det inte är det du är arg på så (beroende på ålder) så förstår de. Min 3-åring förstår att det är inte honom jag är arg på nrä jag får utbrott (jodå, jag får sådana utan några som helst orsaker) är jag trött, hungrig, allt går åt skogen så flippar jag för att jag har hetsigt temperament.även här går saker sönder, men barnen går säkra.. och efteråt ber jag dem om ursäkt för att jag blev arg och de säger att det är ok och att de vet det.
    ha ha:) började le när jag läste det, känns skönt att man inte är ensam om sina utbrott!och tänka sig jag har inget syndrom eller sjukdom!
  • Anonym

Tycker det låter som att du är en toppenmamma! Det är inte fel att visa känslor. ARg får man vara ibland, även om det blir okontrollerat.

• Anonym

Tack snälla ni!
    Jag trodde att jag skulle bli påhoppad och så får jag stöd i stället .
    Det är på ett sätt skönt att veta att man kan flippa som vanlig trött småbarnsförälder också, utan syndrom.
    Jag har förstås vänner som lever under 'normala' förhållanden men jag vet inte riktigt hur det är ändå. Jag har inget att jämföra med.
    Oftast ser man bara varandra när man är utvilad och hemmet städat men jag förstår ju att allt inte går på räls där heller.
    Jag hoppas att mitt barn känner sig älskat. H*n har alltid varit glad, social och tillitsfull så jag tror att budskapet har gått fram, trots att jag inte alltid är den mamma jag vill vara.
    Tack igen för att ni inte dömer mig. Det värmer .

• virran76

Känner igen mig precis... Sitter i samma situation. Ensam med en son.
    Precis som du utsattes jag för misshandel och hot av min sons pappa. Var i rättegång och han blev dömd skyldig. Det var jobbigt men ändå skönt att man blev trodd. Hur gick det för dig? Gick det så långt?
    Är nu 50% sjukskriven sen nästan ett år tillbaka. (var sjukskriven under ett års tid för ca 4 år sen, då allt hände) Har nu fått diagnosen reciverande depression (alltså återkommande depression). Får medicin och går hos kurator.
    Man är trött, lättirriterad, dåligt/inget tålamod, seg, har ingen energi, ingen initiativförmåga.... de mesta känns rent ut sagt som skit... känner ingen förbättring trots nästan ett års sjukskrivning + mediciner + samtalsterapi.
    Allt detta gör ju att man inte riktigt orkar med sitt barn & man får dåligt samvete för att man ständigt e trött och har ont och inte orkar göra saker. Man blir arg och gapar fastän det inte är barnet man är arg på, men som tyvärr får ta de mesta eftersom det bara är vi två här hemma. Men egentligen är man ingen dålig mamma för det, fastän man för det mesta tror det... Jag gör som du oxå säger förlåt & kramar om & försöker förklara hur det är. Inte lätt för en 8åring att förstå hur man mår & hur förklarar man????
    Jag hoppas verkligen att allt blir bra för er och lycka till! Du är absolut ingen dålig mamma... bara mänsklig.
    Hur gammalt är ditt barn?

• abovo

Tycker också du skötte det bra! *kramar om*

Svar på tråden Fick ett utbrott på barnet - känner mig usel