• jagvardag

Att kolla sin tonåring

Har länge undrat vad som är på gång. MIn 15 åriga dotter presenterade en kille, sin första pojkvän vad vi vet för 3 månader sedan. Det höll i en månad och sedan dess har hon varit knäckt. Förstår egentligen inte varför då hon själv inte kände sig 100% med honom fastän han var go och så... Hon blev allt lynnigare. Till slut gjorde jag det mest förbjudna som ajg itne ens kan berätta för min man, han skulle aldrig acceptera, men jag kolla i hennes dator och hittade gevägar och lösen och fick sedan mkt intressant läsning. Stackars tjej! Killen har varit en gris mot henne. Men varför hon släppte till har jag inte fattat för sånt har vi pratat om.
    - Det är min kropp, jag gör vad jag vill med den, svarade hon.
    Jag har kollat vidare och misstänker via brevväxling att hon blivit tvingad och pressad tidigare av en kille men vet inte hur långt det gick. Och kan givetvis inte fråga.
    Nu sitter jag här oich undrar, rätt åt mig för att jag sniókade tycker ni kanske, men nu har ju dessutom fått veta ngt riktigt jobbigt hänt henne.

• Svar på tråden Att kolla sin tonåring
  • Bevabus

Har du ett nära förhållande till din dotter?
    I så fall så sätter du dig ner och tar ett lugnt samtal och frågar vad som är fel, för du har märkt att hon inte mår bra.

Om erat förhållande inte är särskilt nära så håller du dig borta ifrån det ämnet. Har hon någon/några kompisar som hon står nära? För om hon har det så kan jag garantera dig att hon får all prat-tid och allt stöd som hon behöver därifrån.

Hon har utan att tveka lärt sig något av den här situationen men behöver tid för att läka såren. Helt normalt.

• jagvardag
    Svar på #1
    Ja, jag har börjat inse det nu.
  • abnocto

Oavsett ditt förhållande till henne så sätt dig ned och prata så hon vet att du bryr dig. Kanske vill hon inte svara men då kan du säga "du vet att jag finns här om du vill prata".
    De behöver mycket uppmärksamhet i denna ålder och minsta lilla kan bidra till att de mår bättre, även om de inte visar något just då. De behöver i alla fall veta att man finns där i bakgrunden utan att klandra om något går fel.

• JeanneDArc

Ja jag skulle desfinitivt inte säga att jag visste om det iaf, för det är olagligt att göra det du gjorde. Dessutom kommer hon förmodligen känns sig enomt kränkt och skrika svordomar utan att lyssna på dig typ.. Jag skulle nog kanske försöka prata lite allmänt om att du märkt att hon mår dåligt och försökt få henne att själv prata om det. Visa att du bryr dig och finns där även om hon inte vill prata om just det.

• Calles matte

Håller med ovanstående, säg till henne att du finns där om hon behöver prata, OCH se till att skapa tillfällen då hon skulle kunna prata med dig. Hon kanske inte klarar av att öppna sig för dig direkt utan det kanske behöver mogna fram lite. Därför är det viktigt att du ser till att det kommer finnas många möjligheter för att prata på tu man hand den närmaste tiden. Försök vara lite diskret så att det inte blir uppenbart att du skapar "prattillfällen" för då blir det bara konstlat, men kanske kan ni hitta på någonting på egen hand som innebär att ni får tillfälle att prata ostört.

Svar på tråden Att kolla sin tonåring