Hidda skrev 2008-10-03 21:26:04 följande:
Du kan be dem ta ett långtidssocker på dig de tar ett venprov sen kollar de genomsnittet på det
Visst tar man det i armen istället för stick i fingret? För i så fall är det just det jag har gjort.
Anonym (Forskare) skrev 2008-10-03 21:36:47 följande:
Om de har gjort om testet två gånger med två månaders mellanrum och om du har övervikt, högt blodtryck och eventuellt andra symtom på diabetes, så behöver du inte be om fler prover. Däremot kan du fråga din doktor hur du ska göra för att slippa medicinera, bland annat genom att få hjälp med kost och så vidare.Visst kan du medicinera. Men du ska veta att motion/träning i sig själv kommer troligtvis att förbättra din insulinkänslighet. Om du dessutom går ner i vikt kommer det antagligen att bli ännu bättre. Du är ung och ju längre du slipper medicinera desto bättre ser din framtid ut. Tro mig, jag vet att det är jättesvårt att gå ner i vikt, men nu har du en väldigt bra anledning. Om du sköter det här rätt, så kan du förlänga ditt liv som diabetiker med många, många år!
Inga fler tester nödvändiga alltså.. Det verkade som om läkaren ville behandla med Metformin inledningsvis, men jag är ju också väl medveten om att både blodtryck och sockervärde kan förändras radikalt om jag går ner i vikt. Har jag tur kan jag ju bli fri all medicinering. Men det är ett hårt arbete som ligger framför mig, usch! Men allternativen är ju egentligen inga allternativ, vikten måste ner helt enkelt! Synd bara att det finns så dålig hjälp att få från vårdcentralen när man som jag funkar bäst på lågkolhydratkost.
Tack för era svar!