• Anonym (Kört nu?)

8.7 i fastevärde -Diabetes?

Kan ni det här bättre än jag? Hur funkar det? Innebär ett fasteglukosvärde på 8.7 att man har diabetes2? Kan man påverka det? Kan någon omständighet ha påverkat det? Vad gör jag nu?

Känns inget vidare nu, måste jag säga..

• Svar på tråden 8.7 i fastevärde -Diabetes?
  • Anonym (Forskare)

Fasteglukos på 8,7 är för högt ja. Men det behöver inte vara diabetes för det, det behöver bekräftas med andra tester.
    Hur vet du att du ligger på 8,7?? Vilken tid på dagen?
    Om du är överviktig kan du försöka med att gå ner i vikt och lägga om kosten (bör man göra oavsett). Många klarar sig utan medicinering i många, många (förutsatt att det är diabetes och förutsatt att det är typ 2).

• Anonym (Kört nu?)

Jag har testat på vårdcentralen, på morgonen. Har två höga värden i rad, med ca två månaders mellanrum. Det första låg strax under 8. Läkaren började prata om Metformin men vi ska träffas nästa vecka igen, då jag ska få ta ett nytt prov.

Glukosbelastning fick jag inte göra om fastevärdet låg på över 8 enligt labb. Vilka andra tester kan/bör jag göra?

Jag är överviktig och har ett dåligt blodtryck som jag medicinerar för. Surt att det ska vara så vansinnigt svårt att gå ner i vikt. Men självklart har jag inget val, är för ung för att dras med både högt blodtryck och diabetes.

• Hidda
    Anonym (Kört nu?) skrev 2008-10-03 21:24:22 följande:
    Jag har testat på vårdcentralen, på morgonen. Har två höga värden i rad, med ca två månaders mellanrum. Det första låg strax under 8. Läkaren började prata om Metformin men vi ska träffas nästa vecka igen, då jag ska få ta ett nytt prov.Glukosbelastning fick jag inte göra om fastevärdet låg på över 8 enligt labb. Vilka andra tester kan/bör jag göra?Jag är överviktig och har ett dåligt blodtryck som jag medicinerar för. Surt att det ska vara så vansinnigt svårt att gå ner i vikt. Men självklart har jag inget val, är för ung för att dras med både högt blodtryck och diabetes.
    Du kan be dem ta ett långtidssocker på dig de tar ett venprov sen kollar de genomsnittet på det
  • Anonym (Forskare)

Om de har gjort om testet två gånger med två månaders mellanrum och om du har övervikt, högt blodtryck och eventuellt andra symtom på diabetes, så behöver du inte be om fler prover. Däremot kan du fråga din doktor hur du ska göra för att slippa medicinera, bland annat genom att få hjälp med kost och så vidare.

Visst kan du medicinera. Men du ska veta att motion/träning i sig själv kommer troligtvis att förbättra din insulinkänslighet. Om du dessutom går ner i vikt kommer det antagligen att bli ännu bättre. Du är ung och ju längre du slipper medicinera desto bättre ser din framtid ut.

Tro mig, jag vet att det är jättesvårt att gå ner i vikt, men nu har du en väldigt bra anledning. Om du sköter det här rätt, så kan du förlänga ditt liv som diabetiker med många, många år!

• Anonym (Kört nu?)
    Hidda skrev 2008-10-03 21:26:04 följande:
    Du kan be dem ta ett långtidssocker på dig de tar ett venprov sen kollar de genomsnittet på det
    Visst tar man det i armen istället för stick i fingret? För i så fall är det just det jag har gjort.
    Anonym (Forskare) skrev 2008-10-03 21:36:47 följande:
    Om de har gjort om testet två gånger med två månaders mellanrum och om du har övervikt, högt blodtryck och eventuellt andra symtom på diabetes, så behöver du inte be om fler prover. Däremot kan du fråga din doktor hur du ska göra för att slippa medicinera, bland annat genom att få hjälp med kost och så vidare.Visst kan du medicinera. Men du ska veta att motion/träning i sig själv kommer troligtvis att förbättra din insulinkänslighet. Om du dessutom går ner i vikt kommer det antagligen att bli ännu bättre. Du är ung och ju längre du slipper medicinera desto bättre ser din framtid ut. Tro mig, jag vet att det är jättesvårt att gå ner i vikt, men nu har du en väldigt bra anledning. Om du sköter det här rätt, så kan du förlänga ditt liv som diabetiker med många, många år!
    Inga fler tester nödvändiga alltså.. Det verkade som om läkaren ville behandla med Metformin inledningsvis, men jag är ju också väl medveten om att både blodtryck och sockervärde kan förändras radikalt om jag går ner i vikt. Har jag tur kan jag ju bli fri all medicinering. Men det är ett hårt arbete som ligger framför mig, usch! Men allternativen är ju egentligen inga allternativ, vikten måste ner helt enkelt! Synd bara att det finns så dålig hjälp att få från vårdcentralen när man som jag funkar bäst på lågkolhydratkost.

Tack för era svar!
  • Anonym (Forskare)

Du kommer antagligen att bli remitterad till en diabetesklinik, om det finns en sådan i närheten. Om inte kan du ju alltid be om att få bli remitterad till en sådan...??? Och om ingen diabetesklinik finns, så kan du ju be om en dietist. Får jag fråga var du bor?

jag ville inte verka okänslig med mitt inlägg. Det är bara det att du bara möjligheten att välja hur din framtid ska se ut. Du kan inte hjälpa att du har fått diabetes, även om din övervikt antagligen har bidragit. Däremot kan du antagligen förhindra att ditt liv blir förändrat av andra sjukdomar som kan komma till följd av din diabetes.

• Anonym (Kört nu?)
    Anonym (Forskare) skrev 2008-10-03 22:47:15 följande:
    Du kommer antagligen att bli remitterad till en diabetesklinik, om det finns en sådan i närheten. Om inte kan du ju alltid be om att få bli remitterad till en sådan...??? Och om ingen diabetesklinik finns, så kan du ju be om en dietist. Får jag fråga var du bor? jag ville inte verka okänslig med mitt inlägg. Det är bara det att du bara möjligheten att välja hur din framtid ska se ut. Du kan inte hjälpa att du har fått diabetes, även om din övervikt antagligen har bidragit. Däremot kan du antagligen förhindra att ditt liv blir förändrat av andra sjukdomar som kan komma till följd av din diabetes.
    Jag tog inte illa upp på något vis, ditt inlägg var ju sakligt och informativt. Är ju väl medveten om riskerna med övervikten och har gjort flera seriösa försök att gå ner vilket lyckats ganska bra i ett halvår eller så. Men sen har jag tappat farten och gått upp igen. Tyvärr hör jag till dem som måste hålla benhårt i kosten hela tiden och kan i princip inte tillåta mig några utsvävningar alls, vilket blir ganska tråkigt. Men nu måste jag!! Jag börjde direkt när jag kom hem från doktorn..  

Jag bor i Linköping så det finns säkert en diabetesklinik att tillgå på US. Dietisterna här verkar dock vara väldigt inkörda på tallriksmodellen mm vilket inte passar mig alls. Jag hoppas dock hitta någon som begriper sig på LCHF eller så, för att få hjälp som funkar bättre för mig. Läkaren (5e för i år, får aldrig träffa samma tyvärr) verkade engagerad och rak, och kan säkert se till att jag får den hjälp som finns att tillgå. Ska träffa honom nästa vecka igen.
  • Anonym (Forskare)

Jag vet hur det är att kämpa mot sin vikt och sin aptit.
    Det viktiga är att vara öppen för nya förslag. Efersom du har gått ner i vikt tidigare så vet du ju hur du INTE ska göra (med tanke på att du inte kunde behålla din vikt). Jag har också tappat 35 kg, bara för att ha gått upp varenda kilo två år senare. Nu vet jag att jag måste få lov att unna mig NÅGOT ibland, bara inte lika mycket. Allt handlar om att vänja sig och försöka hålla det till ett mönster som man kan leva efter för evig framid. Att tvinga fram viktnedgång baserat på metoder som inte man kan inrätta sitt liv efter - det fungerar inte i det långa loppet. Så ta det lugnt och gå ner i lagom takt är mitt råd.

Linköping har väldigt bra diabetesforskning och diabetesvård - jag skulle bli förvånad om de inte hittar bra sätt att hjälpa dig på! Lycka till!

• Anonym (LCHF)

Jag tror att LCHF-kosten kan hjälpa dig med både diabetesen och övervikten.

NÄr du gått upp i vikt, gissar jag att du ätit mer kolhydrater.

• Anonym (Forskare)
    Svar på #9
    Det kan kvitta vad det är man äter för mycket av. För många kalorier går man upp i vikt av oavsett näringskälla.

• Anonym

du ska ha över 7 i fastevärde för att klassas som diabetiker

• Anonym (Kört nu?)

Tillbaka igen, efter nytt läkarbesök och nytt blodprov. Idag var fastevärdet 6,8. Dessutom har jag gått ner 1.5 kg. Det blir ingen medicinering nu, men jag ska gå till diabetssköterskan på vårdcentralen och kolla blodsocker/blodtryck några gånger och få lite stöttning i viktminskningen.

Jag la om min kost direkt när jag kom hem från doktorn förra veckan och det har alltså redan givit resultat på vikten i alla fall. Funderar på om de tidigare fastevärdena kan ha störts av att jag tagit min blodtrycksmedicin och borstat tänderna innan jag tagit provet eller om jag kan ha ätit något lite för sent på kvällen innan. Det har ju inte varit planerade fastningar då.

Tack för alla era svar!

• Heranell

Metformin kan hjälpa dig att gå ner i vikt och på så sätt förbättra insulinkänsligheten i cellerna, själva medicinen ökar känsligheten i sig också har jag för mig.
    Jag fick diagnosen typ 2 för drygt 5 år sen och köpte då boken "Blodsockerblues" av Fredrik Paulun. Lärde mig förstå hur det funkar med blodsocker etc. Lade om min kost (långsammare och färre kolhydrater, inget godis etc) och motionerade mer och gick ner 18 kg på ett halvår ungefär. Ett antal av de kilona har jag nu gått upp efter barnafödande och samboliv, men jag har alltid haft friska långtidsvärden.
    Medicin i alla ära, men du måste liksom bli din egen läkare! Läsa på och lära dig hur kroppen funkar.
    Har man typ 2 har man oftast problem med det s.k. metabola syndromet (bl.a. bukfetma, högt blodtryck, låg insulinkänslighet) och går nu ner i vikt motverkar du allt det där. Har man väl diagnosen kan man ju inte bli frisk så att säga, men man kan göra allt man själv för att mota Olle i grind och skjuta på den dagen man måste börja med insulin.
    Det finns massor med littaratur om diabetes och kost, och jag har läst böcker om LCHF och det är ju logiskt egentligen, att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt för att hålla blodsockret i schack. Kolla adlibris.com och sök där på diabetes. Tallriksmodellen innehåller massor med kolhydrater, ändå är det den metoden som förespråkas oftast.
    Vad gäller fastevärde så brukar jag inte få äta efter klockan 22 kvällen innan. Och det är jättevanligt att man som typ 2 har förhöjt fastevärde men helt friska värden vad gäller långtidssocker. Har själv samma problem.

Svar på tråden 8.7 i fastevärde -Diabetes?