Blir "Blablabla" samma sak på alla språk?
På engelska är det ju det.... Men alla andra språk då?
Viktiga funderingar såhär på fredagkvällen...
På engelska är det ju det.... Men alla andra språk då?
Viktiga funderingar såhär på fredagkvällen...
Svar: Nej, självklart inte.
Ameh. Så vad blir det då?
Med reservation för stavning så har jag för mig att man säger yadayadayada på engelska?
Aha, du menar ett sånt bla bla bla
Säger man inte bara med trött röst "and she went on and on and on..." att man liksom lägger till ett "on"? För tidigt på morgonen för att tänka
Dino o Tecken: JAg såg på Rachael Ray, och där bad hon publiken prata med varandra medan hon typ tvättade händerna, och då sade alla "Blabalbla"..... Därför VET jag att man iallafall ibland på engelska använder de "orden" i samma syfte som i Sverige...
Intressant nog används till exempel "bla-bla-bla" eller "blablablá" på spanska.
Det är lite av ett onomatopoetiskt uttryck tror jag; om man lyssnar på vilket språk som helst talat av större grupper låter det kanske likadant, mer eller mindre?
Eller är det någonting indoeuropeiskt? Vad säger man på finska? Arabiska?
Svenska, engelska och spanska tillhör ju samma språkgrupp, så det är väl inte så konstigt om man säger ungefär lika. Som Sestret säger, det är intressantare att jämföra med finska, mandarin eller liknande.
Såvitt jag vet är det enda gemensamma ordet - eller snarare lätet - som har samma betydelse mellan alla språk "ssssch". Funkar överallt.
på finska blaa blaa.. med långt A. ;)
Där ser man! Då kanske jag helt ovetenskapligt kan bestämma att det är onomatopoetiskt, precis som "ssssch" och nog låter ganska lika på alla språk. Få se nu om jag blir motbevisad!
HA! I Grekland också... Har aldrig tänkt på det!
Intressant! vill höra vad det heter på fler språk Nån som kan något slaviskt språk eller Arabiska?