• Alvi

Blir "Blablabla" samma sak på alla språk?

På engelska är det ju det.... Men alla andra språk då?

Viktiga funderingar såhär på fredagkvällen...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Blir "Blablabla" samma sak på alla språk?
  • Tecken

Svar: Nej, självklart inte.

• Alvi

Ameh. Så vad blir det då?

• Tecken
    Alvi skrev 2008-10-05 09:12:04 följande:
    Ameh. Så vad blir det då?
    Det beror ju på vilket språk...?
  • Dino78

Med reservation för stavning så har jag för mig att man säger yadayadayada på engelska?

DIF i själ och hjärta
  • Alvi
    Dino78 skrev 2008-10-05 09:17:59 följande:
    Med reservation för stavning så har jag för mig att man säger yadayadayada på engelska?
    Jo, det har jag också hört... eller, njääe, inte i just DET avseendet... Om typ nån bara babblar på och man tröttnar, säger man yadayada tycker jag det känns som....

MEn om man ska säga "And she just went on and on - blaaablaaablaaa..."  så passar inte yada yada lika bra som just blabla...

Förstår du hiur jag tänkr?!
  • Dino78

Aha, du menar ett sånt bla bla bla

Säger man inte bara med trött röst "and she went on and on and on..." att man liksom lägger till ett "on"? För tidigt på morgonen för att tänka

DIF i själ och hjärta
  • Tecken
    Alvi skrev 2008-10-05 09:21:45 följande:
    Jo, det har jag också hört... eller, njääe, inte i just DET avseendet... Om typ nån bara babblar på och man tröttnar, säger man yadayada tycker jag det känns som....MEn om man ska säga "And she just went on and on - blaaablaaablaaa..."  så passar inte yada yada lika bra som just blabla...Förstår du hiur jag tänkr?!
    Är inte "blablabla" mer ett uttryck än ett ord? Och uttryck/idiom går ju inte alltid att direktöversätta.
  • Alvi

Dino o Tecken: JAg såg på Rachael Ray, och där bad hon publiken prata med varandra medan hon typ tvättade händerna, och då sade alla "Blabalbla"..... Därför VET jag att man iallafall ibland på engelska använder de "orden" i samma syfte som i Sverige...

• Tecken
    Alvi skrev 2008-10-05 10:06:03 följande:
    Dino o Tecken: JAg såg på Rachael Ray, och där bad hon publiken prata med varandra medan hon typ tvättade händerna, och då sade alla "Blabalbla"..... Därför VET jag att man iallafall ibland på engelska använder de "orden" i samma syfte som i Sverige...
    Jag har inte kommenterat hur "blablabla" används i engelskan. Men jag har svårt att se att det skulle vara likadant i hela världen.
  • Sestret

Intressant nog används till exempel "bla-bla-bla" eller "blablablá" på spanska.

Det är lite av ett onomatopoetiskt uttryck tror jag; om man lyssnar på vilket språk som helst talat av större grupper låter det kanske likadant, mer eller mindre?

Eller är det någonting indoeuropeiskt? Vad säger man på finska? Arabiska?

• Redbit

Svenska, engelska och spanska tillhör ju samma språkgrupp, så det är väl inte så konstigt om man säger ungefär lika. Som Sestret säger, det är intressantare att jämföra med finska, mandarin eller liknande.

Såvitt jag vet är det enda gemensamma ordet - eller snarare lätet - som har samma betydelse mellan alla språk "ssssch". Funkar överallt.

• Andaloal
    Sestret skrev 2008-10-07 16:55:31 följande:
    Intressant nog används till exempel "bla-bla-bla" eller "blablablá" på spanska. Det är lite av ett onomatopoetiskt uttryck tror jag; om man lyssnar på vilket språk som helst talat av större grupper låter det kanske likadant, mer eller mindre? Eller är det någonting indoeuropeiskt? Vad säger man på finska? Arabiska?
    blablabla verkar det vara på finska också iallafall de mesta på google.
    En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
  • tainajohanna

på finska blaa blaa.. med långt A. ;)

• Sestret

Där ser man! Då kanske jag helt ovetenskapligt kan bestämma att det är onomatopoetiskt, precis som "ssssch" och nog låter ganska lika på alla språk. Få se nu om jag blir motbevisad!

• Marivilia

HA! I Grekland också... Har aldrig tänkt på det!

• YokohamaNr2

Intressant! vill höra vad det heter på fler språk Nån som kan något slaviskt språk eller Arabiska?

Svar på tråden Blir "Blablabla" samma sak på alla språk?